Gom optimaliseert schoonmaak met realtime data-analyse en sensoren

Gom optimaliseert schoonmaak met realtime data-analyse en sensoren
Elco van den Berk, projectleider bij Gom: 'Door datagebruik kunnen we realtime beslissingen nemen over waar en wanneer schoonmaak nodig is.'

Hoe kan datagedreven schoonmaak bijdragen aan een verbeterde klantbeleving én een oplossing bieden voor de uitdagingen op de krappe arbeidsmarkt? Bij Gom wordt deze technologie al ingezet, bijvoorbeeld bij projecten voor Croonwolter&dros. Door middel van sensoren en realtime data-analyse wordt schoongemaakt waar en wanneer het echt nodig is. Dit resulteert in een schonere werkomgeving, een betere ervaring van de dienstverlening en een optimale inzet van middelen. Dit leidt tot lagere kosten en een duurzamer gebruik van schoonmaakproducten.

Datagestuurde schoonmaak, ofwel ‘smart cleaning’, is niet nieuw, maar de toepassing ervan wordt steeds praktischer en doeltreffender. Elco van den Berk, projectleider bij Gom, weet dat als geen ander. 'Door datagebruik kunnen we realtime beslissingen nemen over waar en wanneer schoonmaak nodig is. Dat is waardevol in tijden van arbeidsmarktkrapte én we kunnen zo onze opdrachtgevers blijven helpen bij het creëren van een schone, prettige werkomgeving.'

Een belangrijk voordeel van datagestuurde schoonmaak is de continue feedback: door realtime te monitoren, kan het schoonmaakproces voortdurend worden aangepast als ruimtes meer of minder aandacht nodig hebben.

Pilotproject bij Croonwolter&dros

Een voorbeeld van datagedreven schoonmaak in de praktijk is het project bij Croonwolter&dros, waar Gom begin april van start ging. In samenwerking met de opdrachtgever werden sensoren om het gebruik van flexwerkplekken te meten hiervoor gebruikt. De data wordt door het systeem rechtstreeks naar de schoonmaakmedewerkers gezonden. Zo wordt direct schakelen op omstandigheden mogelijk: de sensorinformatie hielp om te bepalen welke ruimtes op specifieke momenten extra aandacht nodig hadden, en welke juist minder.

Met elkaar leren en innoveren bleek voor beide partijen zeer waardevol. Door analyse konden ze gerichter inspelen op de behoeften van de eindgebruikers om hun tevredenheid te verhogen. Schoonmaak monitoren werd ook heel transparant: hoe vaak zijn welke ruimtes schoongemaakt, op welke tijden, etc. Die inzichten helpen Gom om de dienstverlening efficiënter in te richten en klanten inzicht te geven richting de huurders of eindgebruikers.

We moeten data vertalen naar praktische acties, zoals welke ruimtes en werkplekken extra aandacht vragen”

Van den Berk benadrukt dat het omzetten van data naar concrete, waardevolle informatie essentieel is. 'Data an sich zegt niet zoveel voor onze schoonmaakmedewerkers. We moeten het vertalen naar praktische acties, zoals welke ruimtes en werkplekken extra aandacht vragen. In dit project werkte Gom samen met partners zoals Chain Between en Breijer Gebouwautomatisering om de data praktisch toepasbaar te maken. Essentieel om te kunnen schakelen tussen technische data en operationele processen.'

Actuele verdere uitrol

Op dit moment start Gom met operationaliseren van datagestuurde schoonmaak bij nog een klant. Dit traject omvat uitgebreide trainingssessies, werkdrukmetingen en het gebruik van iPads om realtime schoonmaakbehoeften te communiceren met de teams. Het doel is om de schoonmaak niet alleen efficiënter te maken, maar ook aan te passen aan de strenge hygiëne-eisen bij deze gezondheidsgerichte omgeving.

'Ons doel is om een systeem te ontwikkelen waarmee we de schoonmaakactiviteiten op maat kunnen afstemmen op het werkelijke gebruik van het gebouw. Dit betekent dat we niet alleen flexibeler kunnen inspelen op schoonmaakbehoeften, maar ook beter gebruikmaken van onze personele capaciteit', zegt van den Berk. 'Voor organisaties waar hygiëne van het hoogste belang is, biedt datagestuurde schoonmaak een uitkomst die zowel op kwaliteit als op betrouwbaarheid inspeelt. Bij deze klant is het ook zo dat de huurders een wisselende vraag hebben als het gaat over schoonmaakbehoefte. Omdat deze wisselingen elkaar snel opvolgen is dit mutatiebeheer soms een behoorlijke werklast. Dit kan nu grotendeels geautomatiseerd worden.'

Ons doel is om een systeem te ontwikkelen waarmee we de schoonmaakactiviteiten op maat kunnen afstemmen op het werkelijke gebruik van het gebouw”

Gedurende een intensieve voorbereidingsperiode worden schoonmaakmedewerkers getraind in het werken met de nieuwe technologieën. Metingen en feedbacksessies helpen om de systemen verder te optimaliseren, zodat ze tijdens de officiële startdag volledig operationeel zijn. Met dit project wil Gom bijdragen aan de groeiende behoefte in de markt aan slimme, efficiënte schoonmaakoplossingen die tegelijkertijd klantgericht en toekomstbestendig zijn.

Blik op de toekomst

De ontwikkelingen binnen datagestuurde schoonmaak gaan snel en het potentieel reikt verder dan alleen het slim inzetten van middelen. Gom onderzoekt tevens hoe schoonmaakrobots kunnen worden ingezet om handmatige taken aan te vullen in grote gebouwen. Nieuwe gebouwen worden steeds vaker gebouwd met deze technologische mogelijkheden in gedachten, maar ook in bestaande gebouwen groeit de behoefte aan automatisering en robotisering.

Van den Berk concludeert: 'We staan nog aan het begin van wat mogelijk is, maar door samen te werken met onze opdrachtgevers en technologiepartners kunnen we blijven innoveren. Datagestuurde schoonmaak en robotisering helpen ons om echt een verschil te maken. Uiteindelijk gaat het om het leveren van een dienst die naadloos aansluit op de behoeften van de klant, waarbij we inspelen op de werkelijke vraag in plaats van een vast schema te volgen. Op die manier maken we het kantoor van de toekomst al een stukje concreter voor onze opdrachtgevers.'

Dit artikel is gesponsord door Gom.

Crohill bespaart 124.000 plastic flessen met slimmere schoonmaak

Crohill bespaart 124.000 plastic flessen met slimmere schoonmaak

Crohill richt zich op het ontwikkelen van producten en methodes die schoonmakers helpen om efficiënter en duurzamer te werken. Directeur Pim Hilgerdenaar merkt dat actuele thema's zoals klimaatverandering, vergrijzing en de krapte op de arbeidsmarkt het belang van deze aanpak onderstrepen.

Kosten schoonmaak +7 procent in 2025

Kosten schoonmaak +7 procent in 2025

Naar verwachting stijgen per 1 januari 2025 de kosten van schoonmaak met gemiddeld 7 procent. Dat blijkt uit berichtgeving van Service Management, die gesprekken voerde met enkele grote schoonmaakbedrijven.

Anton en David Vinck van Blinck Schoon. Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency.

Nieuwe generatie leidt Blinck Schoon naar bredere dienstverlening

Na een lange loopbaan in de schoonmaakbranche geeft Anton Vinck het stokje van Blinck Schoon binnenkort over aan zoon David. Die laatste neemt het familiebedrijf met een nieuwe strategie de toekomst in. Maar de kernwaarden blijven passie, plezier en aandacht.

Alpheios waarborgt hygiëne in mobiele ziekenhuizen van Hospitainer

Alpheios waarborgt hygiëne in mobiele ziekenhuizen van Hospitainer

In de wereld van mobiele medische faciliteiten speelt Hospitainer een cruciale rol. Het bedrijf, dat zich specialiseert in het bouwen en leveren van mobiele ziekenhuizen en medische faciliteiten, heeft zich gevestigd als een pionier in het bieden van medische zorg aan afgelegen en crisisgebieden. Het motiveert Alpheios des te meer om kwalitatief goede schoonmaakoplossingen te bieden aan partners zoals Hospitainer.