Schoonmaakbedrijven moeten vechten voor hun contracten

Schoonmaakbedrijven moeten vechten voor hun contracten

Ondanks corona blijft de omzetdaling voor schoonmaakbedrijven tot nu toe beperkt. Een daling in de ene sector wordt deels gecompenseerd door stijging elders. Wel ontstaan er meer discussies met opdrachtgevers. Dat meld het Financieel Dagblad op hun website.Volg Service Management op LinkedIn:

De discussies hebben met name betrekking op het nakomen van de contractuele afspraken en verplichtingen. Vooral bij kantoren en sport- en evenementlocaties is dit het geval, tegelijkertijd vragen de zorg, scholen en bungalowparken om extra schoonmaak.

Het beeld wordt er niet zonniger op, zegt ceo John van Hoof van CSU. Dankzij de overname van branchegenoot Dolmans houdt CSU de omzet nog wel op peil. ‘Bij hotels en evenementen is het een drama’, zegt hij, net als bij grote klanten als Schiphol of voetbalstadions. Maar in de zorg, bij bungalowparken, scholen en bij de thuiswerktak is het drukker dan ooit.’ Tijdens de eerste lockdown verdwenen er bij CSU zo’n duizend flexcontracten, maar nu zijn er zelfs weer vacatures.

Aantal bankzitters neemt toe

CSU verwacht dit jaar een omzet van €410 mln, ongeveer hetzelfde niveau als een jaar eerder. Maar zonder de overname van Dolmans zou er in 2020 sprake zijn van een daling van ongeveer 10%.

Schoonmakers hebben door corona niet altijd minder werk, maar soms wel ánder werk. ‘Bij het ene bedrijf is er door thuiswerken minder behoefte aan reiniging. Het volgende bedrijf wil juist dat er vaker wordt schoongemaakt’, zegt Christian de Boer van brancheorganisatie OSB. ‘Veel scholen willen nu dat er meerdere keren per dag wordt schoongemaakt.’

De toename in sommige sectoren is niet genoeg om de afname elders goed te maken, zegt commercieel directeur Remco Stolk van Asito. Het bedrijf heeft veel mensen herplaatst. Er werken nog steeds 9000 mensen, net zoveel als aan het begin van 2020. Wel is de flexibele schil weg en neemt het aantal bankzitters langzaam toe.

Heroverweging van contracten

De onzekerheid in de sector groeit, zegt Stolk. “Opdrachtgevers vragen zich af hoelang dit nog duurt en hoe ze de schoonmaak met al die thuiswerkers het beste kunnen organiseren. Dus moeten de accountmanagers vaak overleggen met de opdrachtgevers. De commerciële afdeling heeft het erg druk. Veel opdrachtgevers heroverwegen hun contracten en doen een nieuwe aanbesteding.”

Door de coronacrisis ontstaan volgens brancheorganisatie OSB regelmatig discussies tussen schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers. “In de algemene voorwaarden staat nu niets over een pandemie en opdrachtgevers willen dat er wel in opnemen”, zegt woordvoerder De Boer. Ze hopen dat er dan meer ruimte komt om onder contractuele verplichtingen uit te komen. “Wij adviseren om in ieder geval in gesprek te blijven met elkaar.”

Met behulp van een aantal rechtszaken heeft CSU geprobeerd om het werk te behouden. Bijvoorbeeld het Hilton in Amsterdam, waar minder schoonmaak nodig was. Hilton besloot de schoonmaak door eigen mensen uit te laten voeren, de rechter stond dit toe.

Grote klap komt nog

Directeur Erwin de Jong van Effektief vertelt dat de pijn in de kantorenmarkt meestal gedeeld wordt. Echter in de evenementenbranche — waar het bedrijf heel groot in is — daalde de omzet met 98%. “Bij de Jaarbeurs krijgen we maar een kleine basisvergoeding. De rest is door gebrek aan concerten en evenementen niet factureerbaar.”

De Jong schat het omzetverlies in de sector op 15 tot 20%. Volgens hem komt de grote klap pas als de sector van het infuus wordt gehaald en de uitgestelde belastingen moet gaan betalen. ‘Dan volgen de faillissementen of noodgedwongen verkopen.’

Effectief heeft ook te maken met een enorm ziekteverzuim. Dat is normaal al hoog met 5 tot 6%, maar nu zit het verzuim tegen de 10% aan. “Na de persconferentie over de gedeeltelijke lockdown waren er tientallen mensen meer ziek.”

Bron: Financieel Dagblad

Lees ook: