Aankomende veranderingen bijtelling zakelijke auto's

Aankomende veranderingen bijtelling zakelijke auto's

Per 1 januari 2025 veranderen de regels rondom de bijtelling van zakelijke auto's. Mobiliteitsexpert Roland Tameling schetst in een artikel op De Ondernemer de situatie zoals het was, is en wat komen gaat.

Bijtelling is de belasting die ondernemers en werknemers met een auto van de zaak betalen. Zodra je per jaar meer dan 500 kilometer privé met de auto rijdt, ziet de Belastingdienst die auto als verkapt inkomen en dus moet je er inkomstenbelasting over betalen. Het is niet alleen een inkomstenbron voor de fiscus, maar de overheid kan dankzij de bijtelling ook het autogebruik beïnvloeden. Al jaren probeert de overheid de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark te verminderen en een verlaagd bijtellingstarief helpt daarbij. Het percentage bijtelling is voor een groot deel gekoppeld aan de CO2-uitstoot van je auto.

Auto’s met lage uitstoot

Zo was er rond 2009 een vloedgolf aan auto’s met een relatief lage uitstoot door het toenmalige 14 procent-tarief. Het bijtellingsvoordeel was ook van toepassing op deels of volledig elektrische auto’s. Voor sommige modellen was geen bijtelling, als soort bedankje voor de groene keuzes. De stimuleringsregeling zorgde voor minder CO2-uitstoot, maar de staat liep ook BPM mis door de stijgende verkoop van elektrische wagens. Het gevolg was een opschroeving van het bijtellingstarief in de loop der jaren. Nu geldt er voor zakelijk rijders de meest sobere korting in jaren. Voor auto’s die ook maar iets aan schadelijke stoffen uitstoten, geldt 22 procent bijtelling. Volledig elektrische voertuigen die – op papier – geen uitstoot veroorzaken, worden iets gestimuleerd. Over de eerste 30.000 euro geldt 16 procent bijtelling van de cataloguswaarde. Over elke euro boven dat bedrag betaal je 22 procent. Dit geldt overigens nog niet bij waterstofauto’s, maar daar komt verandering in.

Veranderingen bijtelling

Per 1 januari 2025 gaan de regels veranderen. Dan betaal je voor elk voertuig een vaste voet van 360 euro. De bijtelling op elektrische voertuigen stijgt naar 17 procent over de eerste 30.000 euro en geldt er een kwarttarief voor de motorrijtuigenbelasting (MRB). Vanaf 1 januari 2026 zou er geen korting meer zijn op de MRB. Maar dit is door het hoofdlijnenakkoord weer anders. Het kabinet-Schoof is namelijk van plan om elektrische auto’s ook na 2026 te blijven stimuleren en wel met een korting van 25 procent ten opzichte van modellen met een brandstofmotor. Het gaat hier slechts nog om voornemens.

Bron: De Ondernemer

Lees meer:

Wetswijzigingen in het arbeidsrecht: wat komt eraan?

Wetswijzigingen in het arbeidsrecht: wat komt eraan?

Er zijn de laatste tijd flink wat veranderingen in het arbeidsrecht gaande. Sommige wetsvoorstellen zijn al een heel eind op weg, en met het nieuwe jaar in het vizier, is het goed om te weten wat je kunt verwachten. Van meer zekerheid voor flexwerkers tot strengere regels voor concurrentiebedingen. We zetten de veranderingen op een rij.

Kabinet zet stap met verbeteren aanpak regeldruk

Kabinet zet stap met verbeteren aanpak regeldruk

Minister Beljaarts van Economische Zaken zet zich via het Regeerprogramma in om de last die Nederlandse (mkb-)ondernemers ervaren door regeldruk te verlagen. Onderdeel daarvan is dat het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) nadrukkelijker hierover kan adviseren bij Europese en Nederlandse wetsvoorstellen. Een wetswijziging om dit permanent te doen, wacht nog op behandeling in de Tweede Kamer. Daarom heeft de ministerraad ingestemd met het voorstel om daarop vooruitlopend de tijdelijke status van het ATR te verlengen, om toch regeldruk te kunnen aanpakken.

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt per 1 januari 2025

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt per 1 januari 2025

Vanaf volgend jaar vervalt de tegemoetkoming die werkgevers kunnen krijgen voor werknemers met een laag inkomen. Het LIV was bedoeld als stimulans voor werkgevers om vaker mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt in dienst te nemen en te behouden, maar draagt maar beperkt bij aan de kansen voor deze groep. Het geld dat vrijkomt doordat deze maatregel vervalt, wordt ingezet voor andere tegemoetkomingen voor werkgevers en compensatie voor sociaal ontwikkelbedrijven.

Kleineondernemersregeling vernieuwd: dit wijzigt in Nederland

Kleineondernemersregeling vernieuwd: dit wijzigt in Nederland

Per 1 januari 2025 wordt de kleineondernemersregeling (KOR) aangepast. Het doel van de wijziging is om de administratieve lasten van kleine ondernemers te verminderen en zo hun groei te bevorderen.