Bijtelling is de belasting die ondernemers en werknemers met een auto van de zaak betalen. Zodra je per jaar meer dan 500 kilometer privé met de auto rijdt, ziet de Belastingdienst die auto als verkapt inkomen en dus moet je er inkomstenbelasting over betalen. Het is niet alleen een inkomstenbron voor de fiscus, maar de overheid kan dankzij de bijtelling ook het autogebruik beïnvloeden. Al jaren probeert de overheid de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark te verminderen en een verlaagd bijtellingstarief helpt daarbij. Het percentage bijtelling is voor een groot deel gekoppeld aan de CO2-uitstoot van je auto.
Auto’s met lage uitstoot
Zo was er rond 2009 een vloedgolf aan auto’s met een relatief lage uitstoot door het toenmalige 14 procent-tarief. Het bijtellingsvoordeel was ook van toepassing op deels of volledig elektrische auto’s. Voor sommige modellen was geen bijtelling, als soort bedankje voor de groene keuzes. De stimuleringsregeling zorgde voor minder CO2-uitstoot, maar de staat liep ook BPM mis door de stijgende verkoop van elektrische wagens. Het gevolg was een opschroeving van het bijtellingstarief in de loop der jaren. Nu geldt er voor zakelijk rijders de meest sobere korting in jaren. Voor auto’s die ook maar iets aan schadelijke stoffen uitstoten, geldt 22 procent bijtelling. Volledig elektrische voertuigen die – op papier – geen uitstoot veroorzaken, worden iets gestimuleerd. Over de eerste 30.000 euro geldt 16 procent bijtelling van de cataloguswaarde. Over elke euro boven dat bedrag betaal je 22 procent. Dit geldt overigens nog niet bij waterstofauto’s, maar daar komt verandering in.
Veranderingen bijtelling
Per 1 januari 2025 gaan de regels veranderen. Dan betaal je voor elk voertuig een vaste voet van 360 euro. De bijtelling op elektrische voertuigen stijgt naar 17 procent over de eerste 30.000 euro en geldt er een kwarttarief voor de motorrijtuigenbelasting (MRB). Vanaf 1 januari 2026 zou er geen korting meer zijn op de MRB. Maar dit is door het hoofdlijnenakkoord weer anders. Het kabinet-Schoof is namelijk van plan om elektrische auto’s ook na 2026 te blijven stimuleren en wel met een korting van 25 procent ten opzichte van modellen met een brandstofmotor. Het gaat hier slechts nog om voornemens.
Bron: De Ondernemer