Elektrisch rijden: deze maatregelen komen op je af

Elektrisch rijden: deze maatregelen komen op je af

Binnen nu en een paar jaar krijg je waarschijnlijk te maken met elektrisch rijden. De overheid neemt maatregelen om CO2-uitstoot te verminderen en steeds meer steden richten milieuzones en zero-emissiezones in. Wat betekenen die maatregelen voor je bedrijf?

Nederland moet in 2050 klimaatneutraal zijn. Daarom moet de CO2-uitstoot met 49 procent omlaag. Dit heeft ook gevolgen voor vervoer. Benzine- en dieselauto’s verdwijnen langzaam maar zeker uit het straatbeeld en elektrisch rijden wordt de standaard. Dit ga je merken met een aantal belangrijke maatregelen.

Zero-emissiezones

Vanaf 2025 mogen gemeenten zero-emissieszones invoeren. In deze gebieden mogen alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die rijden zonder diesel of benzine. Vanaf 1 januari 2025 mogen bestelauto’s met emissieklasse lager dan Euro 5 de zero-emissie zones niet meer binnen. Voor bestelauto’s met emissieklasse Euro 6 gaat deze regel in op 1 januari 2028. Om ervoor te zorgen dat je tijd hebt om je voor te bereiden, is er een overgangsregeling. Dankzij die regeling mogen sommige bestaande bestelbussen die rijden op diesel, benzine of lpg nog wat langer de zero-emissiezones in. 

Milieuzones voor dieselvoertuigen

Vijftien Nederlandse gemeenten hebben een milieuzone voor dieselvrachtauto's. In de steden Amsterdam, Arnhem, Utrecht en Den Haag is er een milieuzone voor personen- en bestelauto's die op diesel rijden. De milieuzones liggen vooral in binnensteden. Je mag daar met je dieselvoertuig niet komen. Je herkent een milieuzone aan een verkeersbord met een onderbord. Hierop staat voor welk voertuig en voor welke emissieklasse de milieuzone geldt. Kom je in steden met een milieuzone of die in de toekomst een milieuzone invoeren? Bekijk je emissieklasse en controleer of je met je auto of bestelbus de stad in mag. Er zijn drie types milieuzones voor auto’s, bestelwagens en vrachtwagens op diesel: geel, groen en paars.

  • Personenauto’s en bestelauto’s emissieklasse 0, 1 of 2: je bent in geen enkele milieuzone welkom.
  • Personenauto’s en bestelauto’s emissieklasse 3: je mag gele milieuzones in, maar in groene milieuzones ben je niet welkom.
  • Personenauto’s en bestelauto’s emissieklasse 4 of 5: je mag groene én gele milieuzones in.
  • Vrachtwagens en autobussen emissieklasse 6: je mag paarse milieuzones in. Er zijn verschillende varianten van de paarse milieuzone. Sommige zones gelden alleen voor vrachtwagens of autobussen, andere milieuzones gelden voor beide voertuigen. Op het onderbord zie je voor welke voertuigen de zone die je inrijdt geldt.

Vanaf 2025 worden de regels voor milieuzones strenger. Je personen- of bestelauto moet dan minimaal emissieklasse vier of vijf hebben. Anders mag je de milieuzones niet in. 

Verbod op verkoop benzineauto’s

Alle nieuwe auto’s moeten vanaf 2030 emissievrij zijn, vindt de overheid. Vanaf 2035 kun je ook in de rest van Europa geen nieuwe benzine- of dieselauto’s meer kopen. Vanaf dat moment komen er alleen nieuwe elektrische auto’s op de markt. Met deze maatregel wil de Europese Unie in 2050 klimaatneutraal zijn. Je mag brandstofauto’s nog wel tweedehands kopen of verkopen. Vanaf 2050 mogen er helemaal geen benzine- en dieselauto’s meer de weg op. Iedereen moet dan elektrisch rijden. Houd bij de aanschaf van een nieuwe auto dus rekening met deze maatregel. Wil je er minstens tien jaar mee kunnen rijden? Verdiep je dan in elektrisch rijden. De kans is groot dat tweedehands brandstofauto’s de komende jaren minder waard worden vanwege het aanstaande verbod. Een brandstofauto die je nu koopt brengt dus over een paar jaar bij verkoop waarschijnlijk minder op dan tweedehands auto’s nu doen.

Invoering vrachtwagenheffing

Nederland krijgt in 2026 een vrachtwagenheffing om schoon vervoer te stimuleren. Je betaalt dan voor iedere kilometer die je met de vrachtwagen op heffingswegen rijdt, gemiddeld 14,9 cent per kilometer. De heffing geldt op bijna alle snelwegen en een aantal N-wegen. Hoe zwaarder en milieuvervuilender de vrachtwagen, hoe meer vrachtwagenheffing je betaalt. Houd hier rekening mee als je de komende jaren investeert in nieuwe vrachtwagens.

Subsidies en belastingvoordeel

De overheid geeft subsidies voor groen vervoer. Denk bijvoorbeeld aan de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Daarmee krijg je maximaal 5.000 euro korting op een emissieloze bedrijfsauto. Wil je gebruik maken van subsidies? Stap dan zo snel mogelijk over op elektrisch rijden. De overheid bouwt sommige subsidies en belastingvoordelen de komende jaren steeds verder af. Hoe eerder je overstapt, hoe langer je profiteert. 2024 is het laatste jaar dat je SEBA kunt aanvragen.

Bron: KvK

Lees meer:

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Stefan Duikersloot (27) kent de straten van Amsterdam op zijn duimpje. En dat komt niet zomaar: hij is er regelmatig te vinden met zijn prikstok. Hij was op zoek naar een manier om de wereld groener te maken, iets waar iedereen achter kan staan en waarmee hij ook nog eens in contact zou staan met mensen. In afval prikken kwamen die elementen voor hem perfect samen.

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

Net als veel bedrijven in de schoonmaakbranche, zet ICS Groep zet zich al jaren in om duurzamer te ondernemen. Dat doen ze onder andere door de CO2-uitstoot te verminderen. Het afgelopen half jaar hebben ze de gestelde doelen voor 2024 al ruimschoots behaald.

Ondernemers vol onbegrip over uitstel zero-emissiezones

Ondernemers vol onbegrip over uitstel zero-emissiezones

"De politiek van zijn slechtste kant" en "dit klopt gewoon niet". Ondernemersverenigingen begrijpen niets van het voornemen van de Tweede Kamer om het per 1 januari stap voor stap weren van fossiele bestelauto's en vrachtwagens uit sommige binnensteden uit te stellen. Een Kamermeerderheid is voor een motie van regeringspartijen VVD, PVV en BBB, ondanks een oproep van onder meer brancheverenigingen Techniek Nederland en evofenedex om het plan gewoon door te laten gaan.

Beljaarts: CO2-registratieplicht moet simpeler

Beljaarts: CO2-registratieplicht moet simpeler

Minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) komt nog eind dit jaar met plannen om de regeldruk voor ondernemers te verminderen. Zo wil hij de CO2-registratieplicht versimpelen, tornen aan de verplichte jaarlijkse controle van elektrische apparaten en plaatst hij vraagtekens bij de risico-inventarisatie die werkgevers moeten maken van de werkplaats. Dat zegt Beljaarts in een interview met De Telegraaf.