Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2023?
"Tijdens de coronacrisis hebben wij ons naar onze opdrachtgevers flexibel opgesteld, maar daarbij aan al onze medewerkers de belofte gedaan niemand te gaan ontslaan. Met elkaar hebben we er immers voor gezorgd al bijna negentig jaar een goed gezond bedrijf te zijn. Wij hebben gelukkig al onze medewerkers binnen boord gehouden. Een geluk, want in 2023 was de vraag naar onze dienstverlening enorm groot. Maar het uitbreiden van ons team lastiger wegens de arbeidskrapte. Onze commerciële afdeling, die gewend was nooit een nee te hoeven verkopen, moest ineens eerst onderzoeken of we wel op de gewenste startdatum invulling hadden alvorens we de offerte naar de klant konden sturen. Want opstarten doen we pas als we de kwaliteit kunnen garanderen."
"Onze afdeling Personeel & Organisatie is volop aan de gang gegaan met ludieke acties om nieuwe medewerkers te verwelkomen. Zo hebben we onder andere op banenmarkten gestaan, gastcolleges gegeven op mbo scholen, een direct solliciteren app ontwikkeld, reclame gemaakt in bioscopen, op de radio, online en op tv. Met succes want we hebben gelukkig veel nieuwe collega’s mogen verwelkomen."
Medewerkers helpen
"Toen de inflatiekosten sneller stegen dan de cao-lonen en daarbij de loonbeslagen binnen kwamen, hebben wij direct actie ondernomen en onze trouwe medewerkers geholpen met tijdelijke energietoeslagen en conjunctuurbijdrages. Wij zijn daarom blij dat de cao-lonen (terecht) zijn verhoogd. Echter zijn wij ons er terdege van bewust dat enkel het loon niet zorgt voor ons stabiele personeelsbestand, maar vooral de waardering die wij uiten naar onze medewerkers. Het op zeer regelmatige en ludieke wijze onze blijk van waardering uiten, het samen één team vormen, het goed luisteren naar elkaar en de open deur cultuur. Dat zorgt bij ons voor een (h)echt Raggers team."
Vraag 2: Wat is jullie verwachting voor de rest van 2024 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit?
"Kijkend wat er in de wereld gebeurt, zoals vastlopende energie- en verkeersinfrastructuur, verdergaande inflatie, woningnood, problemen in zorg en onderwijs, oorlog in Europa en het Midden-Oosten en een slecht functionerende overheid, ben je geneigd te spreken van een sombere toekomst. Wij zien het als onze belangrijkste taak onze collega’s het gevoel te geven dat er wel degelijk een gemeenschappelijke goede toekomst aanwezig is. Door elkaar waar mogelijk te steunen en bij te staan en er met volle motivatie er voor te blijven gaan. Als bedrijf zien wij na negentig jaar de toekomst nog steeds rooskleurig tegemoet."
Vraag 3: In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
"De verschuiving van avond- naar dagschoonmaak heeft, naast een betere beleving van de schoonmaak, gezorgd voor een minder grote CO2-uitstoot. Waar vroeger voor een paar uurtjes in de avond een medewerker heen en weer moest rijden, zijn de routes en programma’s nu veel meer aaneengesloten. Een bijkomend voordeel is dat wij zien dat de taken van onze medewerkers bij diverse opdrachtgevers uitgebreid worden. De medewerkers worden in plaats van voor alleen het schoonmaakonderhoud ook ingezet voor overige facilitaire zaken. Zoals het onderhouden van koffiemachines, het verzorgen van de lunch, post rondbrengen, et cetera. De medewerker maak zich hierdoor nog onmisbaarder bij de klant. Wij verwachten dat het komend jaar weer meegedacht zal moeten worden om bezuinigingen door te voeren. Echter zal de vraag naar specialistische schoonmaakwerk ons inziens nog groter worden. Gelukkig hebben wij hiervoor de experts in huis."
Vraag 4: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?
"Men ziet duurzaamheid, eenvoudig vertaald, vaak als het rekening houden met de toekomstige gebruikers van onze wereld. Wat net zoveel aandacht moet krijgen is een duurzaam personeelsbeleid. We zijn zeer actief in het zelf ontwikkelen van repareerbare en recyclebare producten. Ook het gebruik maken van chemievrije producten en duurzaam sanitairpapier en het zorg dragen voor een perfect afvalbeleid wordt door onze relaties zeer gewaardeerd. Een duurzaam personeelsbeleid is een beleid dat gericht is op fysiek en mentaal gezonde en gewaardeerde medewerkers. Medewerkers die zich veilig voelen en werkgeluk ervaren."
Vraag 5: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?
"Digitalisering is net even wat anders dan digitalisatie. Bij digitaliseren wordt analoge informatie omgezet in een digitaal format. We ervaren de vele voordelen van digitalisering. Bij digitalisatie gaat het om de inzet van tools en technologie. Hoewel we merken dat wat er geboden en geïmplementeerd wordt zorgt voor verbeteringen, moeten we bij digitalisatie echter opkomende gevaren niet over het hoofd zien. Te denken valt aan een grote afhankelijkheid van technologie, de toegankelijkheid van de energievoorziening, de wet op de privacyregels, cyberaanvallen en datalekken."
Vraag 6: Het afgelopen jaar hebben schoonmakers er veel loon bijgekregen. In hoeverre zijn jullie in staat om deze loonsverhoging door te berekenen aan klanten?
"Het overgrote deel van onze opdrachtgevers heeft begrip getoond voor de prijsverhoging die wij in twee delen hebben doorgevoerd. Bij enkele opdrachtgevers hebben we het programma iets moeten bijstellen om zo toch de samenwerking te kunnen voorzetten. Helaas heeft mijn commerciële hart het zwaar gehad bij één opdrachtgever waar wij al ruim veertig jaar een samenwerking mee hadden. De opdrachtgever kon niet anders dan zich ieder jaar vast te houden aan de contractuele 2 procent per jaar. Ondanks de vele gesprekken hebben wij met pijn in ons hart afscheid moeten nemen van de opdrachtgever. De pijn werd gelukkig verzacht door de nieuwe opdrachtgevers waar wij onze medewerkers gelukkig konden herplaatsen."