2023 was een bewogen jaar, niet alleen maar ook zeker voor de schoonmaakbranche. De kosten bleven maar stijgen en personeel is steeds moeilijker te vinden. Tel daar een torenhoge inflatie bij op en je gaat je als schoonmaakbedrijf toch afvragen: hoe krijgen we de bedrijfsvoering rond? Dat doe je met slimme innovaties, maar ook met goed werkgeverschap. Bindt niet alleen je klanten, maar ook je medewerkers door echt te luisteren. Dan komt die schoonmaakkwaliteit vaak vanzelf wel.
Welke gevolgen heeft dit voor de dagelijkse praktijk van schoonmaakbedrijven? Wat merken we hiervan in 2024? Wat zijn de schoonmaaktrends van dit moment?
Trends in de schoonmaak 2024
Dat vroegen we aan de experts van onze partners Alpheios, Gom, AFAS Software en Vileda. Hun visies hebben we gebundeld in het digimagazine Trends in de schoonmaak 2024. In het digimagazine lees je uitgebreide interviews over thema's als duurzaamheid, werkgeverschap en ontwikkeling:
- 'Om een ommekeer te maken, heb je durf in je leiderschap nodig'(Mariska Binnemans, Alpheios)
- 'Schoonbeleving is meer dan alleen goede schoonmaak' (Dirk van Hedel & Mieke Sprinkhuizen, GOM)
- 'Wij verkopen geen product, maar een visie: verandering'(Roy Sprunken, AFAS Software )
- 'Kwaliteit van schoonmaak kent een zeer grote gedragscomponent' (Paul Harleman, Vileda)