2022 was een bewogen jaar, niet alleen maar ook zeker voor de schoonmaakbranche. Stapje voor stapje kropen we omhoog uit het corona dal, om vervolgens een oorlog, torenhoge inflatie en uit de pan rijzende energierekeningen om de oren te krijgen. Gecombineerd met de aanhoudende personeelskrapte, wordt er veel van schoonmaakbedrijven gevraagd om medewerker en klant te binden en bestendige partnerschappen te bouwen. En dat op een duurzame manier.
Welke gevolgen heeft dit voor de dagelijkse praktijk van schoonmaakbedrijven? Wat gaan we hier in 2023 van merken? Welke schoonmaaktrends kunnen we in 2023 verwachten?
Trends in de schoonmaak 2022
Dat vroegen we aan de experts van onze partners Alpheios, Gom, Kaleidon en Paardekooper. Hun visies hebben we gebundeld in het gloednieuwe digimagazine Trends in de schoonmaak 2023.
In het digimagazine lees je uitgebreide interviews over thema's als duurzaamheid, werkgeverschap en ontwikkeling:
- "Laten we goed zorgen voor die talenten die zoveel voor ons doen" (Albert Vegter, Alpheios)
- "Inzet schoonmaakrobots steeds vaker van waarde" (Charlotte Morijn & Geoffrey Nouws, GOM)
- "Het begint met respect voor elkaar om wie je bent, wat je kunt en waar je vandaan komt" (Belinda Dekkers & Tirza Dingelstad, Kaleidon)
- "Schoonmaaksector gaat naar afvalzakken gemaakt van zo veel mogelijk gerecycled materiaal" (Wesley Noordam, Paardekooper)