Vanaf 1 juli zouden deze bestuurders een C-rijbewijs (voor vrachtwagens) nodig hebben om in hun bus te mogen blijven rijden. Volgens Harbers komt Brussel volgend jaar waarschijnlijk met toereikende wetgeving voor de zwaardere elektrische bedrijfswagens.
Heel veel gevraagd
VNO-NCW en MKB-Nederland hebben er steeds op gewezen dat de vereiste van een C-rijbewijs voor bepaalde elektrische bestelbussen de overstap voor ondernemers wel erg lastig en onaantrekkelijk maakt. Zeker opgeteld bij de toch al forse investering die dat vergt, de beperkte subsidiepot en de problemen met de laadinfrastructuur. Ondernemers willen de overstap naar elektrisch maken, maar een ander rijbewijs moeten halen, omdat dezelfde bus met batterij zwaarder weegt dan de dieselvariant, is wel heel veel gevraagd.
Gedoogperiode
Eind vorig jaar kondigde de minister al een gedoogperiode aan die op 1 juli zou aflopen. Ondernemersorganisaties hebben aangedrongen op verlenging daarvan, totdat Brussel met een definitieve oplossing komt. De verlengde regeling geldt voor een jaar en alleen voor ondernemers/ bestuurders die vóór 1 oktober vorig jaar een (zwaardere) elektrische bestelbus hebben gekocht.
Bron: VNO-NCW