In totaal kunnen 7500 extra bestelauto's de weg op. Dat betekent dat het aantal elektrische bestelbussen in een keer met de heft stijgt. Er zat 33 miljoen euro in de subsidiepot. Volgens demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) is het goed nieuws dat meer ondernemers een elektrische bestelauto aanschaffen in aanloop naar de invoering van emissievrije zones. “Ik vind het heel verstandig dat ondernemers als ze dat kunnen daar nu op voorsorteren, nu de kans er is dat met subsidie te doen.”
Zero-emissie zone
In een zero-emissie zone mogen op termijn alleen bestelwagens en vrachtwagens komen die schoon rijden, bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof. Vanaf 2025 geldt dat voor alle nieuwe bestelbussen en vrachtwagens en in 2030 voor alle. Dit geldt dus ook voor de schoonmaker, glazenwasser en pakketbezorger en bijvoorbeeld voor de vrachtwagen die de winkel komt bevoorraden. Er zijn overgangsregelingen voor de nieuwere bestelbussen op diesel of benzine.
Niet het onmogelijke vragen van ondernemers
Inmiddels hebben 29 gemeenten aangekondigd een zero-emissiezone in te stellen. Het kabinet heeft wel met de deelnemende gemeenten afgesproken geen onmogelijke zaken te vragen van ondernemers. Gemeenten kunnen ondernemers die met een goede reden worstelen met de overstap naar een schone bus of vrachtwagen daarom een ontheffing geven.