Busjes die CO2 uitstoten worden vanaf 1 januari 2025 gefaseerd geweerd uit de (binnen)steden, tenzij ze een vrijstelling of ontheffing krijgen. Het zijn voertuigen die vallen in de emissieklasse 4 of lager (hoe lager het getal, hoe meer een auto uitstoot).
Minder vervuilende bestelauto's
Op 1 januari van dit jaar stonden 228.000 bestelauto's geregistreerd die in de vervuilende categorie vallen. Het aandeel bestelauto's met een lage emissieklasse neemt wel af, volgens het CBS. In 2020 had nog 39 procent van alle bestelauto's een emissielabel van 4 of lager. Vooral in het openbaar bestuur, zoals gemeenten of de politie, en in de landbouw, bosbouw en visserij hadden bedrijven of overheden vaak een vervuilende bestelwagen. Vergeleken met bedrijven in andere sectoren hebben deze ook relatief veel bestelauto's, aldus het CBS. Bouwbedrijven hadden de minste bestelauto's die door de zero-emissiezones getroffen kunnen worden.
Luchtkwaliteit verbeteren
Gemeenten nemen deze maatregel om de luchtkwaliteit in binnensteden te verbeteren en de energietransitie in het goederenvervoer te versnellen. Deventer heeft naar verhouding de meeste vieze bestelauto's, Den Haag de minste. Eerder constateerde Nieuwsuur al dat de nieuwe emissieregels niet leiden tot meer verkoop van elektrische auto's. Sterker: de verkoop van dieselbusjes bleek de laatste maanden in de lift te zitten, terwijl de verkoop van elektrische alternatieven laag blijft.
Bron: NOS