Bijna kwart bestelauto's mag volgend jaar niet meer alle stadscentra in

Bijna kwart bestelauto's mag volgend jaar niet meer alle stadscentra in

Bijna een kwart van alle bestelauto's mag vanaf volgend jaar een flink aantal Nederlandse steden niet meer binnenrijden omdat ze te vervuilend zijn. Dat heeft het CBS berekend.

Busjes die CO2 uitstoten worden vanaf 1 januari 2025 gefaseerd geweerd uit de (binnen)steden, tenzij ze een vrijstelling of ontheffing krijgen. Het zijn voertuigen die vallen in de emissieklasse 4 of lager (hoe lager het getal, hoe meer een auto uitstoot).

Minder vervuilende bestelauto's

Op 1 januari van dit jaar stonden 228.000 bestelauto's geregistreerd die in de vervuilende categorie vallen. Het aandeel bestelauto's met een lage emissieklasse neemt wel af, volgens het CBS. In 2020 had nog 39 procent van alle bestelauto's een emissielabel van 4 of lager. Vooral in het openbaar bestuur, zoals gemeenten of de politie, en in de landbouw, bosbouw en visserij hadden bedrijven of overheden vaak een vervuilende bestelwagen. Vergeleken met bedrijven in andere sectoren hebben deze ook relatief veel bestelauto's, aldus het CBS. Bouwbedrijven hadden de minste bestelauto's die door de zero-emissiezones getroffen kunnen worden.

Luchtkwaliteit verbeteren

Gemeenten nemen deze maatregel om de luchtkwaliteit in binnensteden te verbeteren en de energietransitie in het goederenvervoer te versnellen. Deventer heeft naar verhouding de meeste vieze bestelauto's, Den Haag de minste. Eerder constateerde Nieuwsuur al dat de nieuwe emissieregels niet leiden tot meer verkoop van elektrische auto's. Sterker: de verkoop van dieselbusjes bleek de laatste maanden in de lift te zitten, terwijl de verkoop van elektrische alternatieven laag blijft.

Bron: NOS

Lees meer:

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Stefan Duikersloot (27) kent de straten van Amsterdam op zijn duimpje. En dat komt niet zomaar: hij is er regelmatig te vinden met zijn prikstok. Hij was op zoek naar een manier om de wereld groener te maken, iets waar iedereen achter kan staan en waarmee hij ook nog eens in contact zou staan met mensen. In afval prikken kwamen die elementen voor hem perfect samen.

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

Net als veel bedrijven in de schoonmaakbranche, zet ICS Groep zet zich al jaren in om duurzamer te ondernemen. Dat doen ze onder andere door de CO2-uitstoot te verminderen. Het afgelopen half jaar hebben ze de gestelde doelen voor 2024 al ruimschoots behaald.

Ondernemers vol onbegrip over uitstel zero-emissiezones

Ondernemers vol onbegrip over uitstel zero-emissiezones

"De politiek van zijn slechtste kant" en "dit klopt gewoon niet". Ondernemersverenigingen begrijpen niets van het voornemen van de Tweede Kamer om het per 1 januari stap voor stap weren van fossiele bestelauto's en vrachtwagens uit sommige binnensteden uit te stellen. Een Kamermeerderheid is voor een motie van regeringspartijen VVD, PVV en BBB, ondanks een oproep van onder meer brancheverenigingen Techniek Nederland en evofenedex om het plan gewoon door te laten gaan.

Beljaarts: CO2-registratieplicht moet simpeler

Beljaarts: CO2-registratieplicht moet simpeler

Minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) komt nog eind dit jaar met plannen om de regeldruk voor ondernemers te verminderen. Zo wil hij de CO2-registratieplicht versimpelen, tornen aan de verplichte jaarlijkse controle van elektrische apparaten en plaatst hij vraagtekens bij de risico-inventarisatie die werkgevers moeten maken van de werkplaats. Dat zegt Beljaarts in een interview met De Telegraaf.