Inspectie Leefomgeving en Transport wil statiegeld fors verhogen

Inspectie Leefomgeving en Transport wil statiegeld fors verhogen

Fabrikanten van dranken moeten volgend jaar 50 eurocent aan statiegeld gaan heffen om zo meer consumenten te verleiden hun lege flessen in te leveren. Het bedrijfsleven hangt dwangsommen van in totaal meer dan 250 miljoen euro boven het hoofd als ze de eisen niet nakomen, dreigt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een vertrouwelijke brief aan de organisatie die de inzameling en recycling regelt.

Het verhoogde statiegeld moet gaan gelden voor grote én kleine plastic flessen. Voor kleine flesjes betekent dat dat er ruim drie keer meer statiegeld wordt geheven. Voor grote flessen is het een verdubbeling. Ook zullen naar verwachting meer melk- en sapflessen statiegeld krijgen. Voor blikjes gaat het statiegeld in het voorstel van ILT niet omhoog.

Meer inzamelen

De harde ingreep van de overheid heeft als doel om het inzamelsysteem vlot te trekken, want dat loopt minder goed dan gehoopt en verwacht. Het bedrijfsleven is wettelijk verplicht om 90 procent van alle verkochte flessen in te zamelen, maar bleef de afgelopen jaren rond de 70 procent steken. Consumenten kopen ieder jaar 2,5 miljard blikjes en vele honderden miljoenen flessen. Sinds 2022 betalen zij statiegeld voor blikjes. Een veelgehoorde klacht is dat er te weinig inzamelpunten zijn.

Verhoging per 2025

Per juli 2025 moet de verhoging van statiegeld ingaan. Het bedrag mag pas weer omlaag als Verpact kan aantonen dat 90 procent van de verpakkingen wordt ingezameld. Verpact is de stichting die door drankenproducenten en supermarkten in het leven is geroepen voor inzameling en recycling. De stichting kan een eerste dwangsom van 50 miljoen euro krijgen als het deze zomer niet de plannen voor volgend jaar op papier heeft gezet. Naast de verhoging van het statiegeld legt de ILT nog andere eisen op aan Verpact om het inzamelsysteem op orde te krijgen. Zo moeten ze de statiegeldlogo’s op de etiketten van drankjes veranderen, op tijd extra statiegeldautomaten plaatsen en stimuleren dat consumenten ook op sap- en zuivelflessen statiegeld gaan betalen.

Lees het hele artikel bij het fd >>

Lees meer:

Tork vergroot transparantie wat betreft eigen duurzaamheid met nieuw initiatief

Tork vergroot transparantie wat betreft eigen duurzaamheid met nieuw...

Tork heeft een nieuw initiatief aangekondigd om de transparantie aangaande duurzaamheid voor bedrijven in Europa te verbeteren. Het programma heet Tork Focus4 Sustainability en biedt een uitgebreide samenvatting van de belangrijkste duurzaamheidsvoordelen van geselecteerde Tork-systemen.

Twentse bedrijven en Asito bundelen krachten voor duurzame bedrijfskleding

Twentse bedrijven en Asito bundelen krachten voor duurzame...

In 2030 wil Asito volledig circulair werken. Daarom zijn ze bezig met het zetten van de nodige stappen om de schoonmaakdienstverlening steeds een stukje duurzamer te maken. Ook de bedrijfskleding is daar onderdeel van. Daarom sloegen ze de handen ineen met Twentse ondernemers.

Bedrijven helpen consument met vinden inleverpunten statiegeld

Bedrijven helpen consument met vinden inleverpunten statiegeld

Het bedrijfsleven maakt het voor consumenten makkelijker om inleverpunten voor statiegeldflesjes en -blikjes bij hen in de buurt te vinden. Daarvoor is op de website van Statiegeld Nederland een locatiewijzer opgetuigd. Dat is een kaartje waarop je snel kunt zien waar je moet zijn. Met de stap voorkomen producenten en importeurs van bijvoorbeeld frisdranken dat ze miljoenen euro's aan dwangsommen moeten betalen.

Paardekooper introduceert slim plastic recyclingsproces Recylution

Paardekooper introduceert slim plastic recyclingsproces Recylution

Het inzamelen van plastic afval voelt voor bedrijven soms als een verplichting en brengt bovendien vaak kosten met zich mee. Paardekooper laat zien dat dit ook anders kan met Recylution, een slim recyclingproces voor plastic.