Twentse bedrijven en Asito bundelen krachten voor duurzame bedrijfskleding

Twentse bedrijven en Asito bundelen krachten voor duurzame bedrijfskleding

In 2030 wil Asito volledig circulair werken. Daarom zijn ze bezig met het zetten van de nodige stappen om de schoonmaakdienstverlening steeds een stukje duurzamer te maken. Ook de bedrijfskleding is daar onderdeel van. Daarom sloegen ze de handen ineen met Twentse ondernemers.

Het project begon met het idee om de productie van bedrijfskleding terug te halen naar Twente, met daarbij de focus op duurzaamheid. Het initiatief kwam van Alex Postma, directeur van Dirksen Bedrijfskleding. “We wilden niet alleen werken met duurzame stoffen, het moet ook comfortabel en representatief zijn om te dragen”, vertelt hij. “Voor het ontwerp kwamen we daarom in contact met Hellen van Rees, mode- en textielontwerper in Enschede. Ackelien Hageman van Enschede Textielstad voegde zich ook bij het team en richt zich op het technische aspect: de ontwikkeling van nieuwe materialen en stoffen en het weven met verschillende garens en bindingen. Daarbij zochten we nog een launching customer. We wilden graag werken met een Twents bedrijf dat de circulaire kleding wilde gebruiken. Zo kwamen we uit bij Asito.”

CO2-impact textiel

Duurzaamheid speelt een grote rol bij Asito. En het doel om in 2023 volledig circulair te werken, is geen sinecure. Daarom zetten ze doorlopend stappen om de schoonmaakdienstverlening te verduurzamen. José Albring, innovatiemanager duurzaamheid bij Asito, vertelt: “Afgelopen jaar brachten we de CO2-impact in kaart van onze materialen en middelen. Een kwart daarvan is van textiel. Niet zo gek aangezien kleding één van de meest vervuilende industrieën ter wereld is. Met dit project maken we dus veel impact.”

Gebruiksgemak  

Het ging bij het ontwerp dus niet alleen om wat er technisch gezien mogelijk is wat betreft de verduurzaming van de kleding. Het is ook belangrijk dat de kleding fijn draagbaar is. Daarom betrok Van rees de schoonmaakmedewerkers van Asito van begin af aan bij het ontwerpproces. “Ik vroeg naar hun ervaringen met de huidige kleding en wat hen opviel of waar ze tegenaan liepen”, vertelt ze. “De medewerkers deelden verschillende ervaringen, van bewegingsvrijheid tot warmte, zowel in de winter als in de zomer, zowel binnen als buiten.” Met verschillende meningen over de grootte van de steekzakken, lengte en materiaalgebruik ging Hellen aan de slag met het ontwerp.  

Makkelijk recyclen

Uiteindelijk kwam dat ontwerp uit op een tuniek met open zijkant, steekzakken in een plooi, vrouwelijke belijning en natuurlijk de herkenbare kleuren van Asito. Ook zijn er een blouse en overhemd met een bijpassend ontwerp. Alleen vervaardigd uit honderd procent katoen. “Het gebruik van honderd procent katoen als grondstof vormt een monostroom die gemakkelijk kan worden teruggewonnen en gerecycled”, vertelt Hageman . “We vermijden het verven na de productie en leggen de nadruk op bindingen van de weefsels voor levendige kleuren. Het ontwerpproces bevat ook keuzes die recyclen makkelijker maken, zoals een zeefdruk van het Asito logo in plaats van borduren.”

Samenwerking in de keten

Met de introductie van circulaire bedrijfskleding zet Asito een belangrijke stap in de richting van haar doelstelling voor 2030. Albring sluit af: “Dit doel behalen kunnen we absoluut niet alleen. We hebben de hele keten nodig. Voor alle middelen en materialen zoeken we de samenwerking op in de keten. Dit was een heel gaaf en uniek proces, met input vanuit ieders expertise, en met een prachtig eindproduct.”

Bron: Asito

Lees meer:

Tork vergroot transparantie wat betreft eigen duurzaamheid met nieuw initiatief

Tork vergroot transparantie wat betreft eigen duurzaamheid met nieuw...

Tork heeft een nieuw initiatief aangekondigd om de transparantie aangaande duurzaamheid voor bedrijven in Europa te verbeteren. Het programma heet Tork Focus4 Sustainability en biedt een uitgebreide samenvatting van de belangrijkste duurzaamheidsvoordelen van geselecteerde Tork-systemen.

Bedrijven helpen consument met vinden inleverpunten statiegeld

Bedrijven helpen consument met vinden inleverpunten statiegeld

Het bedrijfsleven maakt het voor consumenten makkelijker om inleverpunten voor statiegeldflesjes en -blikjes bij hen in de buurt te vinden. Daarvoor is op de website van Statiegeld Nederland een locatiewijzer opgetuigd. Dat is een kaartje waarop je snel kunt zien waar je moet zijn. Met de stap voorkomen producenten en importeurs van bijvoorbeeld frisdranken dat ze miljoenen euro's aan dwangsommen moeten betalen.

Paardekooper introduceert slim plastic recyclingsproces Recylution

Paardekooper introduceert slim plastic recyclingsproces Recylution

Het inzamelen van plastic afval voelt voor bedrijven soms als een verplichting en brengt bovendien vaak kosten met zich mee. Paardekooper laat zien dat dit ook anders kan met Recylution, een slim recyclingproces voor plastic.

Inspectie Leefomgeving en Transport wil statiegeld fors verhogen

Inspectie Leefomgeving en Transport wil statiegeld fors verhogen

Fabrikanten van dranken moeten volgend jaar 50 eurocent aan statiegeld gaan heffen om zo meer consumenten te verleiden hun lege flessen in te leveren. Het bedrijfsleven hangt dwangsommen van in totaal meer dan 250 miljoen euro boven het hoofd als ze de eisen niet nakomen, dreigt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een vertrouwelijke brief aan de organisatie die de inzameling en recycling regelt.