Bedrijven helpen consument met vinden inleverpunten statiegeld

Bedrijven helpen consument met vinden inleverpunten statiegeld

Het bedrijfsleven maakt het voor consumenten makkelijker om inleverpunten voor statiegeldflesjes en -blikjes bij hen in de buurt te vinden. Daarvoor is op de website van Statiegeld Nederland een locatiewijzer opgetuigd. Dat is een kaartje waarop je snel kunt zien waar je moet zijn. Met de stap voorkomen producenten en importeurs van bijvoorbeeld frisdranken dat ze miljoenen euro's aan dwangsommen moeten betalen.

Eerder dit jaar dreigde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) met dwangsommen voor Verpact, de organisatie die namens het bedrijfsleven verantwoordelijk is voor de inzameling en recycling. De wet schrijft voor dat de drankenindustrie minimaal 90 procent van de verkochte flesjes weer inzamelt. Maar die norm haalt Verpact niet. Daarom wil de toezichthouder dat de branche ingrijpt en het voor consumenten makkelijker en aantrekkelijker maakt om de plastic drankflessen in te leveren.

Goede eerste stap

De ILT noemt de nieuwe tool op de website van Statiegeld Nederland een "goede eerste stap". De dwangsom die aan deze maatregel verbonden was, kon oplopen tot 30 miljoen euro. Deze vervalt nog niet, waarschuwt de inspectie wel. "Als bijvoorbeeld over een maand de inleverpunten niet meer zouden worden bijgehouden, dan kan de dwangsom nog worden verbeurd. Verpact moet dus continu blijven voldoen aan het up-to-date houden van deze website."

Meer inleverpunten

Maar er is nog meer dat het bedrijfsleven moet doen. De ILT had ook vier andere lasten onder dwangsom opgelegd. Die blijven van kracht, waardoor de branche riskeert in totaal nog zo'n 270 miljoen euro te moeten betalen. Zo moeten er meer inleverpunten komen en moet onderzoek gedaan worden naar de hoogte van het statiegeld.

Ergernissen

Ook verlangt de inspectie dat de branche uitzoekt wat consumenten vinden van de manier waarop de verschillende inleverpunten het statiegeld terugbetalen en hoe beschadigde flessen ingenomen kunnen worden. "Dit zijn grote ergernissen van consumenten", stelt de toezichthouder. De genoemde onderzoeken wil de ILT op 1 november dit jaar binnen hebben. De deadline voor een extra 5400 inleverpunten is 1 januari 2027.

Lees meer:

Tork vergroot transparantie wat betreft eigen duurzaamheid met nieuw initiatief

Tork vergroot transparantie wat betreft eigen duurzaamheid met nieuw...

Tork heeft een nieuw initiatief aangekondigd om de transparantie aangaande duurzaamheid voor bedrijven in Europa te verbeteren. Het programma heet Tork Focus4 Sustainability en biedt een uitgebreide samenvatting van de belangrijkste duurzaamheidsvoordelen van geselecteerde Tork-systemen.

Twentse bedrijven en Asito bundelen krachten voor duurzame bedrijfskleding

Twentse bedrijven en Asito bundelen krachten voor duurzame...

In 2030 wil Asito volledig circulair werken. Daarom zijn ze bezig met het zetten van de nodige stappen om de schoonmaakdienstverlening steeds een stukje duurzamer te maken. Ook de bedrijfskleding is daar onderdeel van. Daarom sloegen ze de handen ineen met Twentse ondernemers.

Paardekooper introduceert slim plastic recyclingsproces Recylution

Paardekooper introduceert slim plastic recyclingsproces Recylution

Het inzamelen van plastic afval voelt voor bedrijven soms als een verplichting en brengt bovendien vaak kosten met zich mee. Paardekooper laat zien dat dit ook anders kan met Recylution, een slim recyclingproces voor plastic.

Inspectie Leefomgeving en Transport wil statiegeld fors verhogen

Inspectie Leefomgeving en Transport wil statiegeld fors verhogen

Fabrikanten van dranken moeten volgend jaar 50 eurocent aan statiegeld gaan heffen om zo meer consumenten te verleiden hun lege flessen in te leveren. Het bedrijfsleven hangt dwangsommen van in totaal meer dan 250 miljoen euro boven het hoofd als ze de eisen niet nakomen, dreigt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een vertrouwelijke brief aan de organisatie die de inzameling en recycling regelt.