Paardekooper introduceert slim plastic recyclingsproces Recylution

Paardekooper introduceert slim plastic recyclingsproces Recylution

Het inzamelen van plastic afval voelt voor bedrijven soms als een verplichting en brengt bovendien vaak kosten met zich mee. Paardekooper laat zien dat dit ook anders kan met Recylution, een slim recyclingproces voor plastic.

Bij Recyclution wordt plastic afval kosteloos ingezameld, gerecycled en verwerkt tot nieuwe producten die vervolgens hun weg weer (terug)vinden naar de klant. Door deze hoogwaardige recycling wordt er minder nieuw plastic gebruikt en levert het bedrijf samen met haar klanten een positieve bijdrage aan het milieu. Het is niet voor het eerst dat Paardekooper komt met een slimme oplossing voor het tegengaan van restafval. Zo zetten ze al een soortgelijke oplossing in binnen de sierteeltsector. Daar verzamelen ze folieafval bij bloemenveilingen en verwerken dat tot nieuwe bloemenhoezen. Wat wel nieuw is bij het nieuwe initiatief, is de inzet van de inzamelingsoplossing bij groothandels, zoals de facilitaire groothandel, verpakkingsgroothandel en technische groothandel.

Plastic afval is geld waard

Ook nieuw is dat klanten met dit systeem niet meer hoeven te betalen voor hun plastic bedrijfsafval, maar er juist geld voor krijgen. Deze aanpak, in combinatie met de productie van nieuwe producten, is volgens Erwin Bouwman, key accountmanager bij Paardekooper, uniek. “Plastic bedrijfsafval is bij ons geld waard. We gebruiken het afval voor het produceren van nieuwe producten die de klant bij ons afneemt.”

Eenvoud is voorwaarde

Recylution werkt volgens Bouwman heel eenvoudig en dat is volgens hem een voorwaarde om circulair verpakken te laten slagen. “We bieden klanten een laagdrempelig en werkbaar recyclingproces. Klanten verzamelen hun plastic bedrijfsafval, waaronder folies en plastic hoezen, in onze speciaal ontwikkelde CircularBag. Wij halen dit op, het recyclingbedrijf maakt er nieuwe grondstof van, die wij vervolgens weer gebruiken voor nieuwe producten, zoals onze PowerSterko-afvalzakken en CircularBags.”

Samenwerken

Het belang van een eenvoudig en toegankelijk proces is voor Paardekooper ook een reden om zich in eerste instantie te richten op bedrijven met een distributiecentrum waar veel plastic bedrijfsafval is. Bijvoorbeeld door het gebruik van wikkelfolie. Het bedrijf kijkt ook naar toepassingen in andere branches, maar omdat het een nieuw werkproces betreft, kiezen ze erbewust voor om de stromen langzaam op te bouwen. Uiteraard staat Paardekooper open voor samenwerkingen op dit gebied.

Lees meer:

Tork vergroot transparantie wat betreft eigen duurzaamheid met nieuw initiatief

Tork vergroot transparantie wat betreft eigen duurzaamheid met nieuw...

Tork heeft een nieuw initiatief aangekondigd om de transparantie aangaande duurzaamheid voor bedrijven in Europa te verbeteren. Het programma heet Tork Focus4 Sustainability en biedt een uitgebreide samenvatting van de belangrijkste duurzaamheidsvoordelen van geselecteerde Tork-systemen.

Twentse bedrijven en Asito bundelen krachten voor duurzame bedrijfskleding

Twentse bedrijven en Asito bundelen krachten voor duurzame...

In 2030 wil Asito volledig circulair werken. Daarom zijn ze bezig met het zetten van de nodige stappen om de schoonmaakdienstverlening steeds een stukje duurzamer te maken. Ook de bedrijfskleding is daar onderdeel van. Daarom sloegen ze de handen ineen met Twentse ondernemers.

Bedrijven helpen consument met vinden inleverpunten statiegeld

Bedrijven helpen consument met vinden inleverpunten statiegeld

Het bedrijfsleven maakt het voor consumenten makkelijker om inleverpunten voor statiegeldflesjes en -blikjes bij hen in de buurt te vinden. Daarvoor is op de website van Statiegeld Nederland een locatiewijzer opgetuigd. Dat is een kaartje waarop je snel kunt zien waar je moet zijn. Met de stap voorkomen producenten en importeurs van bijvoorbeeld frisdranken dat ze miljoenen euro's aan dwangsommen moeten betalen.

Inspectie Leefomgeving en Transport wil statiegeld fors verhogen

Inspectie Leefomgeving en Transport wil statiegeld fors verhogen

Fabrikanten van dranken moeten volgend jaar 50 eurocent aan statiegeld gaan heffen om zo meer consumenten te verleiden hun lege flessen in te leveren. Het bedrijfsleven hangt dwangsommen van in totaal meer dan 250 miljoen euro boven het hoofd als ze de eisen niet nakomen, dreigt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een vertrouwelijke brief aan de organisatie die de inzameling en recycling regelt.