Investeren in uitstootvrije bestelauto is interessant: zero-emissiezones komen eraan

Investeren in uitstootvrije bestelauto is interessant: zero-emissiezones komen eraan

Ondernemers die overwegen om nieuwe bestelauto's aan te schaffen, doen er goed aan om te kiezen voor uitstootvrije voertuigen. Om de leefbaarheid in de stad te verbeteren en de overlast te beperken, stellen 29 gemeenten vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone voor stadslogistiek in. Dit betekent dat bestel- en vrachtauto's in deze gebieden vanaf dan uitstootvrij moeten zijn. Voor sommige voertuigen geldt een overgangsregeling, vrijstelling of ontheffing. Het verstandig om je op tijd voor te bereiden op de zero-emissiezones.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat roept bedrijven en ondernemers op zich in aanloop naar de zero-emissiezones niet te laten verrassen door de levertijden. De levertijd van een vrachtauto kan op dit moment oplopen tot anderhalf jaar. Bij het bestellen van een bestelauto moet je rekenen op ongeveer een jaar levertijd.

Overgangsregeling

Om de overstap voor alle ondernemers haalbaar te maken, geldt er een overgangsregeling en voor een aantal bijzondere voertuigcategorieën geldt een vrijstelling of kan te zijner tijd een ontheffing worden aangevraagd. De overgangsregeling geldt niet voor nieuwe voertuigen die na 1 januari 2025 geleverd en op kenteken worden gezet. Bestel- en vrachtauto’s die na 1 januari 2025 op kenteken worden gezet, moeten elektrisch of op waterstof aangedreven zijn.

Beperkte afschrijftijd van de voertuigen

Alle bestelauto’s moeten vanaf 1 januari 2028 uitstootvrij zijn. Vrachtwagens vanaf 1 januari 2030. Ondernemers die nu nog een nieuwe bestel- of vrachtwagen op een fossiele brandstof aanschaffen, moeten hier goed rekening mee houden. Ga je nu een nieuw voertuig aanschaffen? Doe het dan direct zonder uitstoot.

Kentekencheck

Twijfel je tot wanneer je met jouw voertuig de zero-emissiezones in mag rijden? Doe dan de kentekencheck op opwegnaarzes.nl. Voor sommige voertuigen geldt te zijner tijd een vrijstelling of kan er een ontheffing worden aangevraagd. Kijk op opwegnaarzes.nl/bedrijven/vrijstellingen voor welke voertuigen dit geldt. Op opwegnaarzes.nl staat ook een handig stappenplan voor de overstap naar uitstootvrij.

Aankomende veranderingen bijtelling zakelijke auto's

Aankomende veranderingen bijtelling zakelijke auto's

Per 1 januari 2025 veranderen de regels rondom de bijtelling van zakelijke auto's. Mobiliteitsexpert Roland Tameling schetst in een artikel op De Ondernemer de situatie zoals het was, is en wat komen gaat.

Doorbraken met mkb hoognodig voor versterken economie

Doorbraken met mkb hoognodig voor versterken economie

"Voor onze economie en ons verdienvermogen hebben we doorbraken nodig, zowel gedurfde keuzes van het kabinet als meer vernieuwingskracht van het mkb zelf", betoogde Jacques van den Broek, voorzitter van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap, bij de presentatie van het nieuwe Jaarbericht 'Staat van het mkb 2024'. "We zijn productief, maar niet productief genoeg. Andere economieën lopen ons voorbij. Dat gaat al jaren sluipenderwijs. Ik roep het kabinet op om haast te maken, en ondernemers om niet af te wachten."

Wetswijzigingen in het arbeidsrecht: wat komt eraan?

Wetswijzigingen in het arbeidsrecht: wat komt eraan?

Er zijn de laatste tijd flink wat veranderingen in het arbeidsrecht gaande. Sommige wetsvoorstellen zijn al een heel eind op weg, en met het nieuwe jaar in het vizier, is het goed om te weten wat je kunt verwachten. Van meer zekerheid voor flexwerkers tot strengere regels voor concurrentiebedingen. We zetten de veranderingen op een rij.

Kabinet zet stap met verbeteren aanpak regeldruk

Kabinet zet stap met verbeteren aanpak regeldruk

Minister Beljaarts van Economische Zaken zet zich via het Regeerprogramma in om de last die Nederlandse (mkb-)ondernemers ervaren door regeldruk te verlagen. Onderdeel daarvan is dat het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) nadrukkelijker hierover kan adviseren bij Europese en Nederlandse wetsvoorstellen. Een wetswijziging om dit permanent te doen, wacht nog op behandeling in de Tweede Kamer. Daarom heeft de ministerraad ingestemd met het voorstel om daarop vooruitlopend de tijdelijke status van het ATR te verlengen, om toch regeldruk te kunnen aanpakken.