Uit een rondvraag van de NOS blijkt dat Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht doorgaan op de ingeslagen weg: vanaf komend jaar mogen in een deel van de binnenstad alleen nog maar bepaalde bedrijfswagens komen.
Landelijke regels
Het vorige kabinet ondersteunde het invoeren van de uitstootvrije zones. Ook zouden er landelijke regels komen voor ontheffingen. Er was bovendien een nieuw verkeersbord in de maak voor het aanduiden van een uitstootvrije zone. Maar de benodigde aanpassingen in de wet werden na de val van het laatste kabinet-Rutte controversieel verklaard. Dat betekent dat niet de oude, maar de nieuwe Tweede Kamer erover moest beslissen.
Jaren voorbereiding
Gemeenten zijn zich al jaren aan het voorbereiden op het invoeren van de zones. Voor ondernemers zijn er onder meer logistiek adviseurs beschikbaar, er zijn informatiewebsites, overgangsperiodes, ontheffingsregelingen en sloopsubsidies voor oude bedrijfswagens. Dat betekent niet dat ondernemers geen onzekerheid meer ervaren over de invoer van de zones, bijvoorbeeld over de kosten en beperkte actieradius van elektrische voertuigen en de beschikbaarheid van laadpalen. Volgens de gemeente Utrecht zou het wijzigen van de plannen juist voor meer onzekerheid zorgen. "Ondernemers willen graag duidelijkheid over de regels", zo laat de gemeente Utrecht weten. "Al vanaf 2014 werken we aan de voorbereiding van de zero-emissiezone in 2025."
15 gemeenten
"Wij willen niet dat ondernemers die al geïnvesteerd hebben de dupe worden van zwalkend beleid van de overheid", zegt een woordvoerder Den Haag. In totaal willen vijftien gemeenten per 1 januari een nul-uitstoot-zone invoeren. De vier grootste gemeenten gaan daar nu sowieso mee door. De groep van vijftien deed onlangs een oproep aan de nieuwe Tweede Kamer om alsnog de benodigde wetsaanpassingen zo snel mogelijk goed te keuren voor landelijke verkeersborden en regelingen voor ontheffingen.
Bron: NOS