Steden gaan door met zero-emissiezones ondanks tegenstand coalitiepartijen

Steden gaan door met zero-emissiezones ondanks tegenstand coalitiepartijen

De vier grote steden gaan definitief door met het invoeren van uitstootvrije zones per 1 januari 2025. Daarmee besluiten zij tegen de plannen van de regeringspartijen. Het nieuwe kabinet wil eigenlijk onderzoeken hoe de invoering kan worden uitgesteld wegens de onzekerheid bij veel ondernemers.

Uit een rondvraag van de NOS blijkt dat Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht doorgaan op de ingeslagen weg: vanaf komend jaar mogen in een deel van de binnenstad alleen nog maar bepaalde bedrijfswagens komen.

Landelijke regels

Het vorige kabinet ondersteunde het invoeren van de uitstootvrije zones. Ook zouden er landelijke regels komen voor ontheffingen. Er was bovendien een nieuw verkeersbord in de maak voor het aanduiden van een uitstootvrije zone. Maar de benodigde aanpassingen in de wet werden na de val van het laatste kabinet-Rutte controversieel verklaard. Dat betekent dat niet de oude, maar de nieuwe Tweede Kamer erover moest beslissen.

Jaren voorbereiding

Gemeenten zijn zich al jaren aan het voorbereiden op het invoeren van de zones. Voor ondernemers zijn er onder meer logistiek adviseurs beschikbaar, er zijn informatiewebsites, overgangsperiodes, ontheffingsregelingen en sloopsubsidies voor oude bedrijfswagens. Dat betekent niet dat ondernemers geen onzekerheid meer ervaren over de invoer van de zones, bijvoorbeeld over de kosten en beperkte actieradius van elektrische voertuigen en de beschikbaarheid van laadpalen. Volgens de gemeente Utrecht zou het wijzigen van de plannen juist voor meer onzekerheid zorgen. "Ondernemers willen graag duidelijkheid over de regels", zo laat de gemeente Utrecht weten. "Al vanaf 2014 werken we aan de voorbereiding van de zero-emissiezone in 2025."

15 gemeenten

"Wij willen niet dat ondernemers die al geïnvesteerd hebben de dupe worden van zwalkend beleid van de overheid", zegt een woordvoerder Den Haag. In totaal willen vijftien gemeenten per 1 januari een nul-uitstoot-zone invoeren. De vier grootste gemeenten gaan daar nu sowieso mee door. De groep van vijftien deed onlangs een oproep aan de nieuwe Tweede Kamer om alsnog de benodigde wetsaanpassingen zo snel mogelijk goed te keuren voor landelijke verkeersborden en regelingen voor ontheffingen.

Bron: NOS

Lees meer:

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Stefan Duikersloot (27) kent de straten van Amsterdam op zijn duimpje. En dat komt niet zomaar: hij is er regelmatig te vinden met zijn prikstok. Hij was op zoek naar een manier om de wereld groener te maken, iets waar iedereen achter kan staan en waarmee hij ook nog eens in contact zou staan met mensen. In afval prikken kwamen die elementen voor hem perfect samen.

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

Net als veel bedrijven in de schoonmaakbranche, zet ICS Groep zet zich al jaren in om duurzamer te ondernemen. Dat doen ze onder andere door de CO2-uitstoot te verminderen. Het afgelopen half jaar hebben ze de gestelde doelen voor 2024 al ruimschoots behaald.

Ondernemers vol onbegrip over uitstel zero-emissiezones

Ondernemers vol onbegrip over uitstel zero-emissiezones

"De politiek van zijn slechtste kant" en "dit klopt gewoon niet". Ondernemersverenigingen begrijpen niets van het voornemen van de Tweede Kamer om het per 1 januari stap voor stap weren van fossiele bestelauto's en vrachtwagens uit sommige binnensteden uit te stellen. Een Kamermeerderheid is voor een motie van regeringspartijen VVD, PVV en BBB, ondanks een oproep van onder meer brancheverenigingen Techniek Nederland en evofenedex om het plan gewoon door te laten gaan.

Beljaarts: CO2-registratieplicht moet simpeler

Beljaarts: CO2-registratieplicht moet simpeler

Minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) komt nog eind dit jaar met plannen om de regeldruk voor ondernemers te verminderen. Zo wil hij de CO2-registratieplicht versimpelen, tornen aan de verplichte jaarlijkse controle van elektrische apparaten en plaatst hij vraagtekens bij de risico-inventarisatie die werkgevers moeten maken van de werkplaats. Dat zegt Beljaarts in een interview met De Telegraaf.