“Op kantoor bij AFAS is voor iedereen glashelder: we ruimen onze rotzooi op. Meteen”, begint Van der Veldt.
Opgeruimd bureau, opgeruimd hoofd
“Het heeft een functie, om niet alléén het golden path door je bedrijf aan kant te houden. Je weet wel: die ene route, die alle bezoekers lopen, en die niet laat zien hoe het echt is”, schrijft Van der Veldt, die het liefst het hele pand én de tuin spic en span wil hebben. “Dat heeft een aantal redenen. Opgeruimdheid vergroot eigenaarschap. En andersom worden plekken die ‘van niemand’ zijn, snel een zooi. Daarnaast werkt het gewoon lekkerder: opgeruimd bureau, opgeruimd hoofd. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat het je zakelijk resultaat vergroot. Er is zo’n uitspraak: ‘toon mij uw boekenkast en ik vertel u wie u bent.’ Ik zou die willen vertalen naar: toon mij je pand, en ik zeg hoe succesvol je bedrijf is.”
Ik wil dat elke collega en iedere gast zich welkom voelt
Te beroerd om op te ruimen
Zo vertelt de ceo over een scheepswerf waar de AFAS-directie op bezoek ging. Het terrein lag vol met spullen, “soms met het mos er al op”. Vooral een ton waar de oordopjes in gegooid konden worden, maakte indruk op Van der Veldt. “Er lagen meer oordopjes naast de ton, dan erin.” Even later: “Heel eerlijk? Ik wil niet kopen bij een bedrijf waar mensen nog te beroerd zijn om hun oordopjes even ín de ton te gooien. Moet er daarna weer iemand komen om al die dopjes weg te halen. Dat is niet efficiënt.”
Investeren in facilitair
Het zijn niet de spullen, maar de ménsen die gezelligheid geven, vervolgt Van der Veldt. “En dat is precies waar facilitair ook voor zorgt. Niet voor niets is facilitair bij ons onderdeel van de afdeling Customer Experience. Ik wil dat elke collega en iedere gast zich welkom voelt. Dat betekent niet alleen opruimen, maar ook goeie koffie, met iets echt lekkers erbij. Zelfgemaakte nougat bijvoorbeeld. En het betekent een tuin waar het echt goed toeven is. Precies voor die extra’s zorgen de mensen van facilitair. Daarmee is het een megabelangrijke afdeling. Ik investeer daarin als CEO. Met geld en tijd. En ik ben supertrots op ze. In ons jubileumboek dat binnenkort uitkomt De Entreprenerds uit Leusden wordt niet voor niets een heel hoofdstuk gewijd aan onze facilitaire dienst.”
Bron: AFAS