Vlemmix en Van der Sluijs (ICS Groep) over digitalisering: "Bewaak de menselijke maat"

Hoe kijken William Vlemmix en Bart van der Sluijs, directie ICS Groep, terug op de afgelopen anderhalf jaar? En hoe zien zij de (nabije) toekoment? Service Management vroeg het de schoonmaakondernemers naar aanleiding van het (link: https://form.servicemanagement.nl/marktonderzoek-2020 text: marktonderzoek target: _blank). "Kantoren worden steeds meer een ontmoetingsplaats, waarbij de beleving over het hele facilitaire domein cruciaal wordt om medewerkers aan het bedrijf te blijven binden."

Hoe kijken jullie terug op 2020?

"Het jaar 2020 stond uiteraard in het teken van Covid-19. Het beschermen van onze medewerkers door het bieden van advies en hulpmiddelen om veilig te kunnen blijven werken stond centraal. Ook onze klanten hebben we proactief geadviseerd over mogelijk te nemen maatregelen om de hygiëne te blijven waarborgen als het primaire proces (deels) doorliep. We hebben daarvoor een aparte pagina op onze website ingericht met alle mogelijke informatie."

"Over het hele jaar bezien, hebben we een lichte daling in omzet gezien bij onze bestaande opdrachtgevers. Daar waar wij minder inzetten, werd dit grotendeels gecompenseerd door andere objecten waar we juist meer uren zijn gaan werken."

Hygiëne wordt niet meer als standaard verplicht commodity gezien.

Wat is jullie verwachting voor de rest van 2021 en daarna?

"De aanvragen blijven heel 2021 gewoon binnenkomen, dus qua omzet verwachten wij ons doel te gaan halen. We denken dat thuiswerken in de toekomst een vaste plek gaat innemen, waardoor het aantal vierkante meters kantoorruimte zal gaan afnemen. Over exacte percentages is het nog te vroeg om een uitspraak te doen. Covid-19 toont aan dat hygiëne hoger op de agenda is gekomen van facility managers en niet meer als standaard verplichte commodity wordt gezien. Dat is een mooie waardering voor onze branche."

Hoe rooskleurig of somber zien jullie de toekomst in?

"ICS Groep is positief over de toekomst. Schoonmaak zal een belangrijk onderdeel van ons werk blijven, maar daarnaast ontwikkelen wij momenteel tal van concepten om ook andere ondersteunende diensten te gaan leveren. Deze sluiten aan bij de ontwikkeling dat kantoren steeds meer een ontmoetingsplaats gaan worden, waarbij de beleving over het hele facilitaire domein cruciaal wordt om medewerkers aan het bedrijf te blijven binden."

Heeft de coronacrisis volgens jullie een blijvend effect op de schoonmaakbranche?

"Ja, wij verwachten dat hygiëne een belangrijk thema blijft, omdat Covid-19 met zijn nieuwe varianten zal blijven bestaan. Dat vraagt van inkopers en facility managers om kritisch te blijven op dit onderwerp en om nog meer op zoek te gaan naar echte schoonmaakspecialisten."

In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

"Naast schoonmaak zet ICS Groep in op verschillende soft services die aanpalend zijn aan schoonmaak, waarmee we onze klanten nog meer kunnen ontzorgen bij het realiseren van een veilige, prettige en hygiënische werkplek en leefomgeving. De inzet van slimme digitale oplossingen om snel in te kunnen spelen op de dynamiek bij onze opdrachtgever (zoals Covid-19) vormt hierbij een belangrijk onderdeel. Optimize, wat kortweg staat voor datagedreven dienstverlening, is hiervan een mooi voorbeeld."

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?

"Duurzaamheid is niet meer slechts een thema in de kantlijn van onze dienstverlening. Het vormt de basis en randvoorwaarde voor alles wat wij nu en in de toekomst doen bij onze opdrachtgevers. Ons duurzaamheidsprogramma 'A Better Tomorrow' vormt hiervoor ons kompas. Hierbij richten wij ons op het elimineren van verspillingen en fossielvrij, groen en circulair ondernemen. We werken hiervoor samen met partners vanuit de wetenschap en het bedrijfsleven om concrete duurzame concepten te ontwikkelen. Ons doel is om binnen 5 jaar minimaal 50 klanten te hebben die ons duurzaamheidsprogramma hebben geadopteerd."

Ons streven is dat iedere leerling naar eigen kunnen gaat bijdragen aan een duurzame toekomst.

"Ook willen wij bijdragen aan een duurzame mindset bij de toekomstige generaties. Om dit te kunnen realiseren, hebben wij met een team van verschillende disciplines een complete leermodule voor het basisonderwijs ontwikkeld. Door middel van theorie en praktijkopdrachten die klassikaal, in teamverband of zelfstandig op én buiten school kunnen worden uitgevoerd, wordt bewustwording en een verantwoordelijkheidsgevoel voor het voorkomen van klimaatverandering gecreëerd. Ons streven is uiteraard dat dit gevoel leidt tot actie en dat iedere leerling naar eigen kunnen gaat bijdragen aan een duurzame toekomst."

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

"Digitalisering is niet meer weg te denken binnen onze dienstverlening. Daar waar processen slimmer of duurzamer kunnen, zetten wij technologie in. Hierbij is continue bewaking van de menselijke maat een absolute voorwaarde bij ICS, want onze medewerkers zijn nu, en ook in de toekomst, ons belangrijkste kapitaal."

"Een mooi voorbeeld waarbij beide elkaar versterken, is datagedreven dienstverlening. Hierbij plannen wij onze werkzaamheden in op basis van gebruikersgegevens van ruimten die het gebouw van onze opdrachtgever ons levert. De inzet van onze medewerkers wordt daarmee geoptimaliseerd met efficiency en een tevreden klant als gevolg, en ons personeel ervaart dat hun werk meer toegevoegde waarde oplevert. Het mes snijdt dan aan twee kanten!"