Belastingzaken in de schoonmaakbranche: vijf tips voor startende ondernemers

Ook in de schoonmaakbranche starten nog steeds nieuwe ondernemers. Ben jij net voor jezelf begonnen als schoonmaker of ben je je eigen onderhoudsbedrijf gestart? Om ervoor te zorgen dat jij het meeste uit je onderneming en je belastingzaken haalt, helpt de Belastingdienst je op weg met vijf tips.

1. Bekijk op welke belastingvoordelen je recht hebt

Doe hiervoor de OndernemersCheck . Als blijkt dat jij ‘Ondernemer voor de inkomstenbelasting’ bent, kun je in aanmerking komen voor belastingvoordelen, zoals de MKB-winstvrijstelling en mogelijk ook de zelfstandigenaftrek. Je mag dan een extra bedrag van je winst aftrekken, waardoor je minder belasting hoeft te betalen.

2. Houd vanaf het begin een goede administratie bij

Denk hierbij aan je inkomende en uitgaande facturen, maar bijvoorbeeld ook aan je contracten met opdrachtgevers. Een goede administratie is verplicht als je gaat ondernemen. Je moet je administratie zeven jaar bewaren. Maar het zorgt er vooral voor dat jij op elk moment inzicht hebt in je kosten, omzet en winst. Hierdoor kan je op tijd bijsturen als dat nodig is. Werk bijvoorbeeld met online boekhoudsoftware. Hiermee kun je makkelijk facturen maken en verwerken. Ook bespaart het tijd bij je btw-kwartaalaangiften en jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting.

3. Ga na welke kosten je wel/niet zakelijk mag aftrekken

Als je kosten voor zakelijke doeleinden maakt, zijn ze meestal aftrekbaar. Dat betekent dat je de kosten van je opbrengst mag aftrekken, waardoor je minder belasting hoeft te betalen. Maar hoe weet je of je jouw kosten voor zakelijke doeleinden mag opvoeren? Check het hier.

4. Gebruik het juiste btw-tarief op je facturen

In de schoonmaakbranche gelden verschillende btw-tarieven. Zo vallen schoonmaakwerkzaamheden in woningen onder het 9%-tarief en schoonmaakwerkzaamheden aan de buitenkant van de woning onder het 21%-tarief. Ook voor specifieke schoonmaakdiensten geldt het 21%-tarief. Denk hierbij aan het reinigen van de cv, schoorsteenvegen of het in de was zetten van parketvloeren. Vermeld de btw-bedragen apart op je factuur.

5. Houd rekening met de verleggingsregeling

Werk je als onderaannemer en voer je schoonmaakwerkzaamheden uit aan onroerende zaken of schepen? Dan kun je te maken krijgen met de verleggingsregeling. Je vermeldt dan geen btw op je factuur, maar ‘btw verlegd’.

Dit artikel is gesponsord door de Belastingdienst.