Blog Maurice Rutgrink: (De) Dag (van de) Schoonmaker

Blog Maurice Rutgrink: (De) Dag (van de) Schoonmaker

We hebben het al eens vaker gezegd, feitelijk zijn alle dagen De Dag van de Schoonmaker. Natuurlijk zal elk schoonmaakbedrijf dat beamen en ga ik er ook vanuit, dat ze zich ook zo opstellen voor en naar hun medewerkers. Kijken we buiten onze schoonmaakbranche, dan mogen daar zeker nog wat stappen worden gemaakt, want ik hoor te weinig diskjockeys op radiostations over DDVDS. Dat kan natuurlijk ook aan onze branche liggen, maar bij deze een oproep aan de radio om 'onze dag' ook met trots door de boxen te laten knallen.Lees ook: Zwartboek FNV: ziekmeldingen in twijfel, meeste klachten CSU en veel te hoge werkdrukLees ook: De Dag van de Schoonmaker breekt alle recordsVolg Service Management op LinkedIn:

Wat ik nu in onze vakmedia wel zie, is dat bedrijven nu over elkaar heen buitelen om aan te geven hoe goed zij het met hun medewerkers voor hebben. De een na de ander wordt in het zonnetje gezet. Ik vind dat goede initiatieven en juich dat toe, maar ik heb niet voor niets de titel met haakjes geschreven. Belangrijk is namelijk ook dat iedereen met en voor wie we werken dat ook vindt. Ofwel hoe fijn zou het zijn als iedereen tegen elkaar “dag” zegt en dus ook tegen onze medewerkers als ze ergens aan het werk zijn? Dan hebben we met recht een echte DAG van de schoonmaker.

Kritische noot

U kent me als ik niet ook een kritische noot bij u neerleg. Dus…Ik wens ieder bedrijf gemotiveerde en enthousiaste medewerkers. De realiteit laat ook zien dat in de krimpende arbeidsmarkt het opletten is of je wel over voldoende, opgeleid, gemotiveerd en loyaal personeel beschikt. Als zij dan ook het Nederlands goed machtig zijn, is dat de kers op de taart. Laten we zuinig zijn op deze goed opgeleide Nederlandssprekende mensen, want de arbeidsmarkt gaat veranderen. Ja, de schoonmaakbranche leidt mensen goed op, biedt ze perspectief waardoor zij dus ook kunnen doorstromen.

Waar andere branches wat achterblijven met opleiden en dergelijke, plukken zij nudus de vruchten van ons beleid. Dank je wel, schoonmaakbranche! Ook wij plukken de vruchten van opleiden, want er is niets mooiers dan een groep mensen voor je hebben staan, die een officieel vakdiploma hebben gehaald. De verhalen die daarbij loskomen, wijzen op veel doorzettingsvermogen van deze kandidaten. Hartstikke fijn, maar dat betekent dus ook dat het nog belangrijker wordt om de medewerkers aan je te binden.

Huiswerk

Daarmee kom ik aan het eind van mijn betoog en ben van mening dat de branche het volgende huiswerk heeft: ook buiten het eigen wereldje meer ‘reclame’ maken voor het vak schoonmaken. Onze branchevereniging heeft het zelfs in haar naam ‘Schoonmaken Is Een Vak’ verwerkt en ook voor ons is het dagelijks aandacht vragen om ook de buitenwacht daarvan te doordringen. Laten we het omdraaien: het moet zo zijn dat wij vakmensen aan kunnen trekken die bewust voor deze branche kiezen.

Maurice Rutgrink: trotse voorzitter van mkb-branchevereniging Schoonmaken is een Vak. Want schoonmaken is een vak.