SIEV lanceert MVO keurmerk voor leden

SIEV lanceert MVO keurmerk voor leden
Foto: SieV

Schoonmaakbranchevereniging SIEV en Qualis Insight hebben de handen in een geslagen om, naast het SIEV keurmerk, een MVO keurmerk af te stemmen op de schoonmaakbranche. Met dit Social Impact Label streven de partijen verschillende MVO doelen in de schoonmaakbranche na.

Onder die doelen vinden we thema's als duurzaamheid, sociale impact en duurzame inzetbaarheid.

Milieubescherming

Schoonmaakactiviteiten kunnen aanzienlijke milieueffecten hebben, bijvoorbeeld door het gebruik van chemicaliën, water en energie. Schoonmaakbedrijven kunnen hun impact op het milieu verminderen door te streven naar MVO-praktijken. Denk aan het gebruik van milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen, het minimaliseren van water- en energieverbruik en het verminderen van afval.

Arbeidsomstandigheden

In de schoonmaakbranche zijn veel werknemers actief, vaak met verschillende arbeidsomstandigheden. MVO in de vorm van het waarborgen van eerlijke lonen, veilige werkomgevingen, training en ontwikkelingsmogelijkheden draagt bij aan het welzijn van werknemers en zorgt voor een duurzame arbeidskracht.

Maatschappelijke betrokkenheid

Schoonmaakbedrijven hebben een directe invloed op de gemeenschappen waarin ze opereren. Door betrokkenheid te tonen bij de lokale gemeenschap, kan een schoonmaakbedrijf haar positieve impact vergroten. Bijvoorbeeld door het ondersteunen van lokale goede doelen, het bieden van kansen aan kansarme groepen, of het participeren in buurtinitiatieven.

Klantvereisten en reputatie

Steeds meer klanten hechten waarde aan MVO-praktijken bij het selecteren van leveranciers en dienstverleners. Door MVO te omarmen, kan een schoonmaakbedrijf voldoen aan de eisen van klanten en een positieve reputatie opbouwen. Dat kan vervolgens snel leiden tot een hogere klanttevredenheid en een betere concurrentiepositie.

Wet- en regelgeving

Overheden en brancheorganisaties leggen steeds strengere regels en voorschriften op met betrekking tot milieubescherming, arbeidsomstandigheden en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Door proactief te zijn en MVO-praktijken te implementeren, kan een schoonmaakbedrijf voldoen aan deze regelgeving en mogelijke boetes of sancties voorkomen.

Duidelijk moge zijn dat MVO in de schoonmaakbranche essentieel is voor het waarborgen van de continuïteit van bedrijven, het voldoen aan de verwachtingen van klanten, het behouden van een positieve reputatie en het vervullen van sociale en milieudoelstellingen.

Lees meer:

Ian Smeijers (Stichting Nelis): "Met lastige jongens moet je niet gaan tafeltennissen"

Ian Smeijers (Stichting Nelis): "Met lastige jongens moet je niet...

De Volkskrant publiceerde afgelopen week een interview met Ian Smeyers, die, "geboren als white trash", als zeventienjarige jongen zijn eigen glazenwasbedrijf begon. In het begin met het doel lekker geld te verdienen, maar ondertussen vanuit het gedachtengoed van sociaal ondernemerschap. Hij biedt nu met zijn Stichting Nelis leerwerktrajecten aan aan jongeren die zich aan de rand van de maatschappij bevinden. Inmiddels heeft hij ruim 500 mensen aan werk geholpen.

Sodexo tekent convenant met Landelijk Werkgeversservicepunt van UWV

Sodexo tekent convenant met Landelijk Werkgeversservicepunt van UWV

Sodexo tekende op 21 oktober 2024 een convenant met het Landelijk Werkgeversservicepunt (WSP) van UWV. Daarmee verstevigen en bestendigen zij de de samenwerking die al ruim twee jaar bestaat. Om zo samen nog meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan helpen. Ook het Landelijk Werkgeversservicepunt Gemeenten (LWSPG) sluit nu aan bij dit convenant.

Vlnr.: Cindy Broersen (Breedweer), Jack Stuifbergen (Breedweer), Henk van Eijk (Breedweer) en Ann Kusters (FNO).

Breedweer en Impact door Groei gaan samen maatschappelijke impact...

Breedweer Facilitaire Diensten en Impact door Groei, een programma van FNO, slaan de handen ineen om het financiële systeem en de inkoopprocessen te veranderen. "We hebben een transitiebudget tot onze beschikking om reguliere bedrijven in onze sector over te nemen en impactvoller te maken," zegt Jack Stuifbergen, directeur van Breedweer.

B2-Cleaning behaalt Trede 3 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen

B2-Cleaning behaalt Trede 3 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen

B2-Cleaning heeft Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de onafhankelijke toetsing blijkt dat B2-Cleaning op kwalitatieve wijze een bovengemiddelde bijdrage levert aan sociaal ondernemen.