De 10 principes voor duurzaam ondernemen van de Verenigde Naties

De 10 principes voor duurzaam ondernemen van de Verenigde Naties

Bij veel mensen zijn de 17 Sustainable Development Goals voor wereldwijde duurzame ontwikkeling wel bekend. De Verenigde Naties hebben ook tien principes gepubliceerd om duurzaam ondernemen te stimuleren.

De tien principes zijn een leidraad voor ondernemers en organisaties om te komen tot een duurzame dagelijkse praktijk. Zaken als mensenrechten, arbeid, milieu en de bestrijding van corruptie komen er allemaal in terug. Aan de hand van de principes kunnen ondernemers in hun eigen bedrijf en productieketen kijken welke risico’s er voor hen bestaan die duurzaam ondernemen kunnen ondermijnen. Het zijn dus ook echt principes en geen richtlijnen: ze stimuleren tot integriteit in de bedrijfsvoering. Ze helpen organisaties bewust te worden van de elementen in hun strategie, beleid en procedures die niet voldoen aan duurzaam ondernemerschap, opdat ze deze kunnen herstellen. Zo zijn de principes een stap naar het vergroten van positieve impact, in plaats van het verminderen van negatieve impact.

De tien principes

De tien principes voor duurzaam ondernemerschap zijn:

  1. Bedrijven dienen de internationaal aanvaarde mensenrechten te steunen en te respecteren.
  2. Bedrijven dienen zich er doorlopend van te vergewissen dat zij niet medeplichtig zijn aan de schending van mensenrechten.
  3. Bedrijven dienen de vrijheid van vakvereniging en de effectieve erkenning van het recht op collectieve onderhandeling te ondersteunen.
  4. Bedrijven dienen zich in te spannen voor de uitbanning van iedere vorm van verplichte en gedwongen arbeid.
  5. Bedrijven dienen zich in te spannen voor de effectieve afschaffing van kinderarbeid.
  6. Bedrijven dienen zich in te spannen voor de uitbanning van discriminatie in arbeid en beroep.
  7. Bedrijven dienen voorzorg te betrachten bij hun benadering van milieu-uitdagingen.
  8. Bedrijven dienen initiatieven te ondernemen om een grotere verantwoordelijker voor het milieu te bevorderen.
  9. Bedrijven dienen de ontwikkeling en de verspreiding van milieuvriendelijke technologieën te stimuleren.
  10. Bedrijven dienen elke vorm van corruptie tegen te gaan, inclusief afpersing en omkoping.

De eerste twee principes gaan over mensenrechten, de vier erna over de werkomgeving, principe zeven tot en met neen over het klimaat en de laatste over corruptie. Om deze principes na te leven, kunnen bedrijven verschillende acties ondernemen. Denk aan het verzorgen van een veilige werkomgeving voor alle werknemers in de keten, beleid maken om discriminatie tegen te gaan en samenwerken in de branche om doelen op het gebied van duurzaamheid en mensenrechten integraal aan te pakken.

Blankers Schoon en Swalm & Roer vinden elkaar in sociale samenwerking

Blankers Schoon en Swalm & Roer vinden elkaar in sociale samenwerking

Blankers Schoon ontzorgt per 1 januari 2024 stichting Swalm & Roer volledig op het gebied van schoonmaak, glasbewassing en sanitaire voorzieningen. Beide partijen noemen de nieuwe samenwerking een "partnerschap in optima forma", waarbij grote aandacht is voor duurzaamheid en het sociale aspect.

1nergiek sluit zich aan bij Luchtvaart Community Schiphol

1nergiek sluit zich aan bij Luchtvaart Community Schiphol

Schoonmaakbedrijf 1nergiek is toegetreden tot Luchtvaart Community Schiphol. Algemeen directeur Laetitia Simonis van 1nergiek reageert: "Schiphol is een bijzondere omgeving, zeker ook om te werken. Hoe gaaf is het dan om aan te sluiten bij de Luchtvaart Community Schiphol (LCU) en zo met diverse collega's van gedachten te kunnen wisselen en van elkaar te leren." Dit is ook direct zichtbaar op het LCS Event 2023, waarbij Simonis plaatsneemt in een panel en meepraat over het onderwerp 'Hoe behoud ik mijn medewerkers?'

Edgar van Engelen. Foto: Henk Snaterse.

Qualis Insight introduceert Social Impact Label

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor veel bedrijven een belangrijk onderwerp. Qualis Insight speelt hier op in en introduceert, in samenwerking met Centradex, het MVO-keurmerk Social Impact Label. Hiermee kunnen organisaties laten zien hoe zij zich onderscheiden op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hierbij wordt gekeken naar verschillende thema's, waaronder duurzaamheid.

Schoonmaak Amsterdamse trams wederom aan CSU gegund

Schoonmaak Amsterdamse trams wederom aan CSU gegund

Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB en CSU verlengen hun partnership. De komende drie jaar verzorgt CSU de schoonmaak van de ruim 200 tramvoertuigen op vier verschillende remise-locaties in de stad. Volg Service Management op LinkedIn: