Erwin de Jong (Effektief): "Schoonmakers zijn naast zorgmedewerkers de stille helden van deze Coronacrisis"

Erwin de Jong (Effektief): "Schoonmakers zijn naast zorgmedewerkers de stille helden van deze Coronacrisis"

Service Management gaat in het kader van (link: ondernemen/marktonderzoek-schoonmaak-geraakt-door-corona-herstel-in-zicht text: het marktonderzoek 2020) op zoek naar de verhalen achter de cijfers. Schoonmaakbedrijven door het hele land delen hun ervaringen van het afgelopen jaar en hun visie op de toekomst. Ook Erwin de Jong, algemeen directeur bij Effektief Groep, vertelt hoe hij aankijkt tegen de huidige stand van zaken in de schoonmaakbranche.

Hoe kijken jullie terug op 2020?

“2020 was een bijzonder moeilijk jaar voor Effektief”, zo laat De Jong weten. “Van geen vuiltje aan de lucht viel de lucht zo’n beetje naar beneden. Effektief is bovenmatig zwaar geraakt door de Covid situatie omdat een groot gedeelte van onze organisatie werkzaam is in de evenementensector. Hier heb ik in verschillende interviews al veel over gezegd, omdat dit echt een enorme klap voor ons is geweest. We zijn ongeveer 25% van onze omzet verloren in 2020 door Corona. Alle jaren dat ik voor Effektief gewerkt heb ging het altijd over groei en dan vooral hoe hard we zouden groeien. We zijn niet gaan hopen op betere tijden, maar hebben meteen op verschillende niveaus geschakeld om de nieuwe werkelijkheid onder ogen te zien en hierop te acteren. Ik ben bijzonder trots op hoe onze organisatie ons hier doorheen geslagen heeft. Naast omzetverlies en onzekerheid is er ook bijzonder veel gevraagd van onze werknemers en managers. Hier heb ik niet anders dan heel veel lof en respect voor. Door onze medewerkers zijn we hier goed doorheen gekomen.”

Wat is jullie verwachting voor de rest van 2021 en daarna?

“In september 2020 hebben wij er al rekening mee gehouden dat ook 2021 voor de evenementensector in het water zou vallen. Vaak heb ik gezegd dat ik hoop dat ik het bij het verkeerde eind heb. Maar helaas lijkt het er sterk op dat 2021 nog in het teken zal staan van beperkende maatregelen, waarbij het samenkomen van grote groepen mensen nog niet gewenst is. Grote evenementen, internationale beurzen en concerten zullen dus nog uit blijven. Onze voorspelling is dat deze sector weer langzaam op zal komen in 2021 en 2022.”

“Wij hebben onze pijlen op andere sectoren gezet om onze omzet hier te vergroten. Wij zijn in deze sectoren zeer succesvol binnengekomen. Wij zien dan ook een behoorlijk omzetgroei in 2021 ten opzichte van 2020. Deze groei aan omzet hebben we niet te danken aan een herstel van onze evenemententak, maar aan het feit dat we diverse opdrachtgevers in andere sectoren hebben toegevoegd aan onze orderportefeuille.”

Hoe rooskleurig of somber zien jullie de toekomst in?

“De toekomst van de Effektief Groep is uitstekend. Ondanks alle omstandigheden hebben wij de weg omhoog gevonden, zowel in omzet als het resultaat. We hebben gemerkt dat extreme situaties, zoals de Coronacrisis, ons echt anders laten kijken naar bepaalde situaties en omstandigheden. Deze gelegenheid hebben we met beide handen aangegrepen om ervoor te zorgen dat wij als bedrijf sterker uit deze crisis komen. Zowel financieel als operationeel en commercieel draaien wij op volle toeren. Wij zijn dichter bij onze opdrachtgevers komen te staan en hebben laten zien dat we naast hen staan en hen helpen waar we kunnen. Doordat wij deze actieve partnerschap met onze opdrachtgevers aan zijn gegaan, heeft dit ons ook veel nieuwe kansen geboden. Dat is terug te zien in alle nieuwe samenwerkingen die we in 2020 en 2021 zijn aangegaan.”

“Onze groep draait nog niet omzetniveau van voor de Coronacrisis, maar gelukkig zijn we wel weer hard op weg daarnaartoe. En als onze evenemententak weer op volle toeren draait, zullen we onze oude records verbreken. Ik kan niet wachten tot die dag eindelijk komt.”

Heeft de coronacrisis volgens jullie een blijvend effect op de schoonmaakbranche?

“Deze crisis zal niemand vergeten. Hygiëne en daarbij ook de schoonmaak zullen altijd veranderen. Wat Effektief daarnaast als grootste blijvend effect op de schoonmaak ziet, gaat in mijn ogen over hoe we omgaan met elkaar. Mensen vergeten wat je tijdens de crisis hebt gezegd, maar nooit het gevoel dat je ze hebt gegeven. Dit zien wij terug in het partnerschap waar we tijdens de Coronacrisis met onze opdrachtgevers op in hebben gezet. We staan dichter dan ooit bij elkaar. Wij merken bijvoorbeeld dat we als schoonmaakbedrijf steeds vaker gevraagd worden om een adviserende rol in te nemen naast de uitvoerende rol als dienstverlener. Ook merken wij verschil in hoe schoonmakers gezien en behandeld worden. Schoonmakers zijn naast zorgmedewerkers de stille helden van deze Coronacrisis. Als branche is het nu onze taak om ervoor te zorgen dat dit niet vergeten wordt.”

Waar schoonmakers eerst alleen kwamen poetsen, zien we dat zij steeds meer de rol van allround servicemedewerker op zich nemen

In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

“Zoals we hebben aangegeven, zijn we steeds actiever aan het worden in segmenten waar we voorheen minder of niet actief werkzaam waren. De Coronacrisis heeft ons geleerd dat je niet al je fiches op één nummer moet zetten, maar dat je je winstkansen moet spreiden. Door naast evenementenschoonmaak in te zetten op andere segmenten binnen de branche, vallen de klappen minder hard als één segment omvalt door bijvoorbeeld een volgende pandemie of financiële crisis.”

“Daarnaast zien we ook kansen door de verschuiving van werkzaamheden van onze medewerkers. Waar schoonmakers eerst alleen kwamen poetsen, zien we dat schoonmakers steeds meer de rol van allround servicemedewerker op zich nemen en daarnaast meer representatieve taken als gastheer of -vrouw bekleden. Wij zien kansen om in te spelen op deze toenemende vraag door onze medewerkers hierin gericht op te leiden, zodat ze breder inzetbaar zijn bij onze opdrachtgevers. Het helpt dat wij door onze evenemententak geruime ervaring hebben op het gebied van hospitality en hostmanship. Deze jarenlange schat aan ervaring zetten we nu juist ook in bij onze opdrachtgevers buiten de evenementensector.”

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?

“Als het gaat om duurzaamheid in de zin van het milieu, zien we de grootste duurzaamheidswinst te behalen op het gebied van vervoer. Effektief hanteert hierbij de mentaliteit ‘Reduce, Share en Go green’. Dat houdt in dat we transportbewegingen zo veel mogelijk beperken, dat we waar mogelijk inzetten op deelvervoer en dat we waar transport onvermijdelijk is inzetten op groene alternatieven, zoals auto’s die rijden op elektriciteit. Daarnaast zien we dat je bij een opdrachtgever meer duurzaamheidswinst behaalt wanneer je samenwerkt met de gehele keten. Zo zijn schoonmakers de oren en ogen van de panden van onze opdrachtgevers en hebben zij hierdoor uitstekend zicht op hoe er binnen de locatie met afval wordt omgegaan. Deze informatie is essentieel om samen met de opdrachtgever en afvalleverancier tot een gedegen afvalplan te komen. De uitdaging is hierbij dat de opdrachtgever en ketenpartners open moeten staan voor deze integrale samenwerking. Want alleen door samen te werken, innoveer je echt.”

Omdat mensen ons grootste kapitaal zijn, zien we grote kansen op het gebied van duurzame inzetbaarheid.

“Uiteraard zien we duurzaamheid breder dan alleen het milieu. Omdat mensen ons grootste kapitaal zijn, zien we grote kansen op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Dit gaat verder dan de inzet van Social Return on Investment en werkgeluk. Als branche moeten we beseffen dat het schoonmaakvak de toegangspoort is tot de samenleving en dat we nog veel meer kunnen betekenen voor onze medewerkers. Momenteel zijn wij bijvoorbeeld bezig om onze medewerkers te ondersteunen in een beter toekomstperspectief. Naast het opleiden van medewerkers staan juist persoonlijke ontwikkelingen hierin centraal, zoals taalvaardigheid, assertiviteit en digitale en financiële geletterdheid.”

Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

“We zijn druk bezig met digitalisering. Waar we eerst nog data aan het verzamelen waren om te verzamelen, zien we steeds meer in wat we daadwerkelijk met deze data kunnen. Dit hebben we bijvoorbeeld gemerkt bij de verscheidene pilots die we hebben lopen op het gebied van sensoring en de digitale dashboards waar we steeds meer gebruik van maken. We hebben nog een lange weg te gaan, maar zien in de toekomst een verschuiving dat technologie steeds meer in de lead komt op het gebied van schoonmaken. Hierdoor wordt de schoonmaak steeds resultaatgerichter uitgevoerd, waardoor maatwerk een feit is.”