Ook Duitse schoonmaakmarkt krijgt klappen door coronacrisis

Ook Duitse schoonmaakmarkt krijgt klappen door coronacrisis

Ook in Duitsland heeft de schoonmaakmarkt last van de coronacrisis. Uit een enquête blijkt dat twee-derde van de schoonmaakbedrijven hun omzet het afgelopen jaar zag dalen. De toekomst ziet er wel rooskleurig uit, volgens de ondervraagde schoonmaakondernemers. Volg Service Management op LinkedIn:

Door: Dick van Zomeren

Tot tien procent omzetdaling

Een enquête onder de leden van de Duitse werkgeversorganisatie voor schoonmaakbedrijven, het BIV, leert dat de coronaepidemie bij twee derde (65 procent) van de aangesloten schoonmaakbedrijven vorig jaar tot 10 procent omzetverlies heeft geleid. Die daling van 10 procent is wel het maximum, want het percentage varieert van 1 tot 10.

Iets meer dan de helft van de respondenten moest bovendien voor het personeel arbeidstijdverkorting aanvragen. De gehele bedrijfstak schoonmaak biedt in Duitsland werk aan 600.000 personen.

Kwart verwacht omzetstijging

Van de ondervraagde werkgevers verwacht ruim 34 procent dat door de coronacrisis hun omzet dit jaar zal dalen, terwijl 36 procent ervan uitgaat dat deze gelijk zal blijven. Optimisten zijn er ook, want iets meer dan 24 procent gaat uit van een omzetstijging.

Men is ervan overtuigd dat de schade toch mee zal vallen, want 60 procent beschouwt de vooruitzichten als bemoedigend of toereikend. Een zuinige formulering, waar tegenover 40 procent staat die denkt dit jaar een goede of zeer goede omzet te boeken.

“Licht en schaduw wisselen elkaar af”

Wat de zakelijke gevolgen van de epidemie voor de schoonmaaksector betreft, zegt de BIV-voorzitter dat ‘licht en schaduw’ elkaar afwisselen. Sommige dienstverleners groeien door meer werk in de zorg, het onderwijs en kinderopvang – met frequentieverhoging schoonmaak en desinfectie – terwijl anderen, die actief zijn in de hotellerie, handel, evenementen en personenvervoer juist omzet inleveren.

Lees verder