“Ondernemen gaat in normale tijden al over flexibel zijn en inspelen op trends en ontwikkelingen. Maar er is nog nooit zo veel flexibiliteit nodig geweest als het afgelopen jaar”, blikt Metternich terug op 2020.
Stip op de horizon volgen
Vast houden aan de strategie is de nummer één tip van deze CEO. “Dat heeft ons ook het afgelopen jaar doorgeholpen. Oké, het is een rare tijd. Maar houd vast aan je lange termijnplan. Gooi dat niet zomaar overboord. Blijf die stip op de horizon volgen. De weg daarnaartoe hoeft natuurlijk geen rechte lijn te zijn. Het is juist goed en verstandig om in te spelen op trends.”
Houd je personeel vast
Ook is het volgens Metternich belangrijk om je personeel te behouden. “Net voor deze crisis was er een schreeuwend tekort aan schoonmakers. Ik vind het pijnlijk om te zien dat er nu alweer zoveel mensen worden losgelaten. Natuurlijk is het verleidelijk om tijdelijke contracten niet te verlengen, maar er komen betere tijden aan.” Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk dat medewerkers bij jouw bedrijf willen blijven. Hoe je dat doet?
“Leuk werkgeverschap. Ik geloof in een combinatie van goed informeren en samen leuke dingen doen. Dat is nu lastig, maar er zijn nog genoeg creatieve ideeën te bedenken. Normaal gesproken houd ik aan het einde van het jaar een speech voor alle medewerkers, maar dit jaar maakten we een speciaal magazine. Onlangs hebben we een digitale bierproeverij samen met de lokale bierbrouwer georganiseerd en voor kerst hadden we een speciale drive through. Creatief zijn is belangrijk, nu meer dan ooit. Ga niet stilzitten en mopperen, maar bedenk wat je wel kunt doen.”
Meer weten? Lees het volledige interview met Laurens Metternich in het digimagazine ‘Schoonmaaktrends 2021‘.