Werkgevers over zwartboek FNV: "We nemen het uiterst serieus"

Werkgevers over zwartboek FNV: "We nemen het uiterst serieus"

Schoonmakend Nederland en schoonmaakbedrijf CSU hebben tegenover Service Management gereageerd op het zwartboek over misstanden in de sector dat vakbond FNV aan hen overhandigde. "We nemen het overhandigde zwartboek uiterst serieus."

Het zwartboek maakt melding van meerdere misstanden. Denk aan ziekmeldingen die in twijfel worden getrokken, loonstrookjes die verkeerd zijn, afspraken die tijdens de coronacrisis worden geschonden en het feit dat de meeste klachten gaan over schoonmaakbedrijf CSU.

 Belang van onmisbaren

“Goed dat FNV de dag van de schoonmaker  aangrijpt om het belang van ‘onze onmisbaren’ extra te benadrukken”, zegt Rob Rommelse, directeur van Schoonmakend Nederland. “Want onmisbaar zijn ze. Dat vieren we op De Dag van de Schoonmaker. Een dag waarop we onze schoonmakers extra waarderen. Helemaal nu, want deze coronapandemie hebben we laten zien dat we cruciaal zijn voor een gezonde, goed functionerende maatschappij. Dat weten nu alle Nederlanders. Tot Mark Rutte en de koning aan toe. Onze medewerkers verdienen, nu meer dan ooit, alle lof en waardering.”

“We nemen zwartboek uiterst serieus”

“Als branche staan we voor goed werkgeverschap”, vervolgt Rommelse. “Uiteraard horen daar geen misstanden bij. We nemen het door FNV overhandigde zwartboek dan ook uiterst serieus. Tegelijkertijd adviseren we FNV het gesprek aan te gaan met onze ondernemers. Zij staan hier absoluut open voor. Indien gewenst, begeleiden wij dat graag. Want een gezonde schoonmaakbranche maken we samen.”

“Daar waar zaken fout gaan, willen we dat weten”

Erwin Vos, Manager Marketing en Communicatie, bij schoonmaakbedrijf CSU: “Het is goed dat er aandacht is voor het belang van de schoonmaker en het schoonmaakvak. We hebben als CSU de zorg voor onze mensen niet alleen op de Dag van de Schoonmaker maar elke dag hoog in het vaandel staan. Uit onze tevredenheidsonderzoeken blijkt dat we daar over het algemeen prima in slagen. Daar waar zaken soms niet goed gaan, willen we dat graag weten en oplossen. We nemen daarom goede nota van de FNV-enquête en gaan zowel voor zaken die al bekend zijn en worden opgelost, als voor aanvullende zaken, met de betrokkenen hun ervaringen bespreken. Medewerkertevredenheid van al onze 15.000 mensen staat voor ons immers centraal.”