Met het behalen van de hoogste trede behoort ISS tot de 10 procent best presterende bedrijven op het gebied van diversiteit en inclusie. Met hun beleid richten ze zich op vier hoofddoelgroepen: mensen met een zichtbare of onzichtbare beperking die vallen onder de participatiewet, jongeren die leerondersteuning nodig hebben, mensen vanuit een langdurige bijstandssituatie en statushouders. Al deze mensen hebben een afstand tot de arbeidsmarkt, terwijl ze met goede ondersteuning ook prima aan het werk kunnen en vaak ook willen. Dit zijn ook doelgroepen die van belang zijn voor de PSO.
Trots
Head of Diversity & Inclusion and Manager Sourcing ISS Facility Services Robert Oosting reageert vol trots: “Bij ISS Nederland doen we veel om mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie aan het werk te helpen. Het is goed dat dit meetbaar wordt gemaakt door een officieel erkend instituut zoals PSO Nederland. Daarom heeft PSO, met hun methodiek die is ontwikkeld door TNO, ons uitgebreid ge-audit, zowel kwantitatief als kwalitatief, en ons uiteindelijk beloond met de hoogste trede, trede 3, op de Prestatieladder Socialer Ondernemen.”
Breder beleid
Bovenstaande doelgroepen mogen dan de doelgroepen zijn die van belang zijn voor de meting van de PSO, het is niet het enige waar het beleid van ISS zich op richt. Dat beleid neemt namelijk ook andere dimensies van diversiteit en inclusie mee, zoals generaties en leeftijden, cultuur en etnische diversiteit, abilities, gender balance en pride. Oosting vervolgt: “Wij zijn er druk mee bezig om daar verder beleid op te voeren. Binnen ISS zijn wij wereldwijd met ons beleid al toonaangevend op de dimensie ‘abilities’, mensen met grotere afstand. In onze organisatie in Nederland zijn we inmiddels bezig met de inrichting van projectgroepen die zich op deze verschillende dimensies richten. We verwachten hier komend jaren mooie ontwikkelingen in te kunnen maken.”
Diversiteit, inclusie en duurzaamheid
Oosting sluit af met het behalen van de hoogste trede niet betekent dat dit het is. “Het keurmerk is niet iets wat je voor het hele leven ontvangt. Het is een mechanisme dat je moet volhouden. Iedere twee jaar ga je opnieuw door die auditmolen om weer die certificering te behouden. Om dit te doen, moet je mensen vanuit de doelgroep in dienst nemen en in dienst houden. Het mag geen momentopname zijn, je moet er echt wat voor doen om het vast te houden. We zijn natuurlijk enorm trots op het behalen van trede 3, maar in de toekomst moeten we voor PSO zorgen dat we op deze positie blijven en daar bereiden we ons nu al op voor. Uiteraard is dit PSO-keurmerk ook zeer interessant in commerciële trajecten en ook voor de werving van nieuwe medewerkers. Steeds meer bedrijven willen zakendoen met en steeds meer mensen willen werken bij bedrijven die zich hard maken voor diversiteit, inclusie en duurzaamheid!”