Wat krijg je als een paar honderd pubers een hele dag in een pand zijn, waar ze lessen volgen, eten, drinken en naar de wc gaan? Simpel, zegt Aazziman: "Dan krijg je troep. De meeste van onze leerlingen zijn 'onbewust asociaal', zeg ik altijd. Zij gooien echt niet bewust een boterhamzakje naast de prullenbak. Ze laten ook niet bewust blikjes op tafel slingeren. Ze denken er gewoon niet echt over na. En ze kopiëren elkaars gedrag, waardoor het lastig is om dat patroon te doorbreken."
Meting versus beleving
Locatie Prins Alexanderlaan in Rotterdam was een van de locaties van mbo-opleider Zadkine waar sprake was van de nodige vervuiling. Voor Gom was het lastig om het schoon te maken. Daarnaast werd er ook in de beleving van docenten niet altijd goed schoongemaakt. "Terwijl de technische schoonmaakkwaliteit wel degelijk op orde was, zo bleek uit metingen via het VSR-kwaliteitsmeetsysteem", vertelt Heijkoop. "Daar moesten we dus iets mee, want we willen dat onze opdrachtgevers tevreden zijn."
Pilot met dagschoonmaak
Om de schoonmaakbeleving te vergroten en het vervuilingsgedrag te verminderen, stelde Gom een voor het mbo vernieuwende aanpak voor: volledige dagschoonmaak. De schoonmaakploeg werkte voorheen in de vroege ochtenduren, voordat de school begon, en in de late middag- en avonduren, wanneer de meeste studenten en docenten al naar huis waren. In de nieuwe werkwijze zijn er tussen 7:00 en 16:00 uur schoonmakers aanwezig in verschillende shifts. Na een succesvolle pilot is de aanpak definitief geïmplementeerd op de Prins Alexanderlaan. Ook bij andere locaties van Zadkine wordt met dagschoonmaak geëxperimenteerd.
Zichtbaarheid vergroten
De eerste resultaten waren al snel zichtbaar, stelt Aazziman vast. "Het idee van Gom was: schoonmakers moeten zichtbaarder zijn. Dat zou bijdragen aan de beleving. Dat klopt inderdaad. We zien dat de studenten minder afval laten slingeren. Simpelweg omdat ze zien dat er mensen zijn die voor hen de lokalen, toiletten, gangen en aula schoonmaken. Dan let je er automatisch iets meer op of je rommel veroorzaakt. Zo werkt het brein van mensen nu eenmaal."
Medewerkers makkelijker te vinden
De blije gezichten bij de schoonmakers van Gom worden onder meer veroorzaakt door de gunstiger werktijden. "We kunnen medewerkers meer werkuren bieden en meer aaneengesloten uren", zegt Heijkoop. "Voorheen werkten ze tweeënhalf uur werk in de vroege ochtend en tweeënhalf uur in de late middag. Dat is lastig te combineren met een gezinsleven. Vanwege de dagschoonmaak is het voor ons makkelijker om medewerkers te vinden. Waardoor we ook makkelijker voldoen aan de wensen en eisen van Zadkine. Daarnaast bouwen onze medewerkers een band op met studenten en docenten. Ze doen er toe en worden gezien, waar ze voorheen letterlijk onzichtbaar waren. Dat is goed voor hun zelfvertrouwen. Zo snijdt het mes aan meerdere kanten."
Heldere communicatie
Aazziman en Heijkoop hebben vooral op tactisch niveau contact met elkaar. Op uitvoeringsniveau in de dagelijkse praktijk verloopt de samenwerking tussen Gom en Zadkine eveneens goed. "Onze voorvrouw heeft nauw contact met de conciërge van de Prins Alexanderlaan", vertelt Heijkoop. "Zo weten we ruim op tijd wanneer er examens zijn en we dus niet in bepaalde lokalen of ruimtes kunnen zijn. Heldere communicatie is daarin het sleutelbegrip.’
Lees het hele artikel bij Gom >>