De EFCI is gevestigd in Brussel en is de Europese sociale partner die door de Europese Commissie is erkend als vertegenwoordiger van schoonmaakbedrijven. De EFCI heeft leden in heel Europa, die ongeveer 300.000 bedrijven vertegenwoordigen en ongeveer 4 miljoen werknemers in dienst hebben. De organisatie gaat voortdurend de dialoog aan om te pleiten voor gezonde en duurzame schoonmaak in de breedste zin van het woord. Ook dagschoonmaak is hier een essentieel onderdeel van. In sommige Europese landen wordt de methode al breed geïmplementeerd, terwijl in andere landen nog amper overdag wordt schoongemaakt.
Zichtbaarheid
Matarazzo ziet veel voordelen aan dagschoonmaak, waaronder een grotere zichtbaarheid voor de schoonmaakmedewerker, het is duurzamer, de tevredenheid van gebouwgebruikers gaat omhoog en het creëert een veiligere en meer geïntegreerde werkomgeving. De eerste, zichtbaarheid, ziet Matarazzo als het grootste voordeel van dagschoonmaak. "Er is een gebrek aan kennis en bewustzijn van het belang van wat de schoonmaak doet, omdat we altijd laat in de avond of vroeg in de ochtend werken. Daardoor zien mensen niet wat we doen."
Door overdag schoon te maken ziet iedereen die in een gebouw komt de schoonmaakmedewerkers aan het werk en wordt dus ook zichtbaarder wat zij allemaal doen om een schone en veilige werkplek te verzorgen. Die transparantie stimuleert ook meer waarderingen begrip voor schoonmakers en het essentiële werk dat zij op dagelijkse basis leveren. Schoonmakers worden daarbij meer onderdeel van het facilitaire team en de collega's van de opdrachtgever en ze kunnen inspringen op real-time problemen, zoals wanneer iemand iets heeft gemorst.
Duurzaamheid
Een tweede voordeel is duurzaamheid. Matarazzo legt uit: "Door overdag schoon te maken worden er niet onnodig middelen gebruikt wanneer de schoonmaakmedewerkers er overdag niet zijn en kun je besparen op energiekosten. Lichten en verwarming zijn aan tijdens kantooruren, maar niet meer daarbuiten." Ook kunnen schoonmakers gemakkelijker kiezen voor het openbaar vervoer om naar hun werk te gaan en weer terug naar huis, doordat ze niet meer heel vroeg of heel laat hoeven te reizen. Zo draagt dagschoonmaak bij aan duurzaamheidsdoelstellingen van zowel schoonmaakbedrijven, als opdrachtgevers.
Tevredenheid
Wanneer schoonmakers overdag aanwezig zijn, kunnen ze direct inspringen wanneer er overdag iets gebeurt. Bijvoorbeeld, zoals eerder genoemd, wanneer er iets wordt gemorst. Maar ook als het zeep of de handdoekjes in het toilet op zijn. "Deze onmiddellijke actie verhoogt de tevredenheid van de pandgebruikers, omdat problemen worden opgelost zonder dat er op de volgende dienst hoeft te worden gewacht. Als onze bedrijven te horen krijgen dat er een probleem is in een van de locaties waar we werken, kunnen we snel en efficiënt ingrijpen," vertelt Matarazzo. Ook signaleren schoonmakers veel potentiële problemen, voordat deze gemeld worden, en kunnen deze efficiënt oplossen.
Een potentieel nadeel dat in dit kader vaak genoemd wordt, is dat het storend kan zijn wanneer schoonmakers overdag bijvoorbeeld komen stofzuigen. Om hier goed mee om te gaan, is het belangrijk werkzaamheden goed te plannen en te blijven communiceren. Tijdens een vergadering is het natuurlijk niet handig als een schoonmaker wil stofzuigen. Maar dan kan hij of zij altijd een andere klus oppakken en later terugkomen.
Persoonlijke ontwikkeling
Overdag gaan schoonmaken te midden van de andere gebouwgebruikers vergt niet alleen een aanpassing van die gebruikers, maar ook van de schoonmaakmedewerkers. Bedrijven investeren in nieuwe apparatuur om efficiënt en stil schoon te maken. De schoonmaker moet dus leren daarmee te werken. Daarnaast is het belangrijk ook hun sociale vaardigheden aan te scherpen, zodat ze goed kunnen werken in een drukkere omgeving. Communicatie met de collega's op de werkvloer en eventueel gasten in het gebouw is essentieel om voor iedereen een fijne werkplek te creëren. Dat begint bij het leren van de taal. Inzetten op persoonlijke ontwikkeling van het schoonmaakpersoneel zorgt niet alleen voor meer werkplezier. Het helpt hen ook in hun dagelijks leven buiten het werk.
Communiceren, communiceren, communiceren
Dagschoonmaak kent dus veel voordelen, maar zal zeker in het begin aanpassing vergen van alle betrokkenen. Daar is Matarazzo zich absoluut van bewust: "Er is een aanpassingsfase, dat is onvermijdelijk. Maar die kan worden overwonnen met zorgvuldige voorbereiding, uitleg en communicatie. Wij zeggen dat dagschoonmaak voor 50 procent gebaseerd is op communicatie en voor 50 procent op de daadwerkelijke implementatie. Dus, communiceren, communiceren, communiceren! We zijn ook overtuigd van het idee dat het niet moet worden gezien als een wondermiddel. Iedereen heeft verschillende omstandigheden en kenmerken die de juiste oplossingen vereisen. We zijn geen voorstander van een aanpak waarbij een wettelijke wettelijke verplichting wordt opgelegd. Het idee is eerder om flexibel en aanpasbaar te zijn in onze aanpak. Overdag schoonmaken is op verzoek van de klant. Als schoonmaakbedrijven maken we onze klanten bewust van de potentiële voordelen van het dagschoonmaakmodel. Maar als de klant dan nog steeds niet overtuigd is, moeten we zijn voorkeur respecteren. Hoewel we de voordelen benadrukken, hebben hun wensen uiteindelijk voorrang. Wederzijdse overeenstemming is tenslotte de hoeksteen van elk contract."
Bron: Interclean