Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2023?
"Ook in 2023 bleek dat de toegevoegde waarde van onze sectorspecifieke benadering door de markt wordt herkend en erkend. Daarmee leveren we toegevoegde waarde aan onze klanten in hun sector. Dit zorgde ervoor dat meer opdrachtgevers voor ons kiezen en we onze relaties met bestaande opdrachtgevers verder hebben kunnen versterken. Dat resulteerde ook vorig jaar in een mooie omzetgroei. Uiteraard kan dit alleen door de inzet en vakkundigheid van onze mensen, die de kwaliteit elke dag weer waarmaken. Daar ben ik enorm trots op. Gelukkig wordt die kwaliteit ook buiten ons bedrijf gezien met twee mooie finaleplekken in de verkiezing van schoonmaker van het jaar en het behalen van trede 3 op de PSO prestatieladder."
Vraag 2: Wat is jullie verwachting voor de rest van 2024 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit?
"We zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. Met aanhoudende arbeidsmarktkrapte en kostendruk houden wij focus op de genoemde sectorspecifieke benadering, integrale kwaliteitsborging en sociale duurzaamheid. Die integrale kwaliteitsborging kent naast de traditionele visuele metingen twee andere meetgebieden die de integrale kwaliteit inzichtelijk maken. Hygiënemetingen zijn bijvoorbeeld in de zorg- en pharmasector van grote waarde als aanvulling op de technische metingen. Met belevingsmetingen voegen we aan de technische- en hygiënemetingen de gemeten ervaring van gebouwgebruikers toe. Met dit integrale kwaliteitsbeeld sturen we op continu verbeteren."
"Met een sociaal duurzaam beleid richten we ons op de duurzame vitaliteit van, en de zorg voor, onze medewerkers. Voor mensen die al bij ons werken, maar ook talenten die een drempel hebben om de arbeidsmarkt te betreden. We blijven dit doen in samenwerking met Stichting Nelis en ons zusterbedrijf Buitengewoon. Steeds meer zien we dat opdrachtgevers dit terecht een belangrijk onderwerp vinden. Wij zijn zoals hiervoor genoemd trots op het behalen van trede 3 op de PSO prestatieladder. Daarnaast gaan we verder met een scala aan initiatieven gericht op persoonlijke ondersteuning, ontwikkeling, weerbaarheid en verbetering van de vitaliteit."
Vraag 3: In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
"We zien tal van kansen om onze huidige dienstverlening verder te ontwikkelen en zo oplossingen te bieden voor de uitdagingen van deze tijd. Met uitgebreide kennis en ervaring hebben we een leidende positie op de inzet van schoonmaakrobots. We blijven inzetten op robotisering ter ondersteuning van onze mensen. Bij de huidige arbeidsmarktkrapte helpt dit bovendien om de kwaliteit te borgen, aangezien zware en/of repeterende taken door robots overgenomen kunnen worden. Onze collega’s kunnen zich dan meer richten op taken die bijvoorbeeld meer persoonlijke aandacht of expertise vereisen. Afgelopen jaar werd bovendien in samenwerking met Robohouse - gelieerd aan de TU Delft – een innovatieve oplossing ontwikkeld die de fysiek zware hogedrukreiniging binnen Food & Industry zal verlichten."
"Onze concepten Flex en Smart cleaning spelen goed in op de stijgende behoefte aan flexibilisering en datagedreven werken bij onze opdrachtgevers. Ons concept Samen biedt succesvolle oplossingen voor de arbeidsmarktkrapte en werkdruk bij zorgpersoneel. Tot slot maken we met gerichte interventies binnen onze wetenschappelijk onderbouwde aanpak van gedragsbeïnvloeding positieve impact op de (belevings)kwaliteit."
Vraag 4: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?
"Onze insteek en samenwerkingen op het gebied van sociale duurzaamheid zijn hierboven al kort aangehaald. Uiteraard nemen we ook allerlei initiatieven om onze impact op het klimaat te verminderen, ons waterverbruik te verlagen en de circulariteit van onze materialen en middelen te vergroten. Een mooi voorbeeld van de sectorbrede aanpak is overigens de toepassing van duurzamere wegwerphandschoenen, die we samen met twee collega schoonmaakbedrijven in ons pakket opnamen. Een CO2 reductie tot 75 procent op de handschoenen is een heel tastbaar resultaat. Een ander mooi voorbeeld is onze inzet op duurzaam vloeronderhoud en ons refurbished machinebeleid. Refurbished first heeft grote impact op genoemde circulariteit en maakt duurzaamheidsinspanningen op locatie bij opdrachtgevers goed zichtbaar."
Vraag 5: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?
"Naast digitalisering op ondersteunende processen zien we ook kansen in de toepassing van digitalisering in datagedreven schoonmaak. Bij enkele grote opdrachtgevers gebruiken we realtime data om onze dienstverlening te optimaliseren. Het vertalen van data in informatie helpt om efficiënt de kwaliteit verder te verhogen. Met een koppeling naar robotisering komen twee ontwikkelingen samen, waarvan we in de nabije toekomst veel verwachten."
Vraag 6: Het afgelopen jaar hebben schoonmakers er veel loon bijgekregen. In hoeverre zijn jullie in staat om deze loonsverhoging door te berekenen aan klanten?
"Het doorberekenen van kostenverhogingen, die inderdaad voor een belangrijk gedeelte samenhangen met loonsverhogingen zoals afgesproken in de (aanvullende) cao, is in onze branche met smalle marges essentieel. Essentieel om onze branche aantrekkelijk te houden voor de arbeidsmarkt en essentieel om te kunnen blijven investeren in onze medewerkers en daarmee in onze dienstverlening. Dus we zetten onvoorwaardelijk in op volledige doorrekening van deze kostenverhogingen. We nemen onze opdrachtgevers uiteraard mee in de onderbouwing en de achtergronden en we merken dat we met hen tot goede afspraken zijn gekomen."