Visie CSU: "Een wereld die nóg schoner, socialer en groener is, is wat we voor ogen hebben"

Visie CSU: "Een wereld die nóg schoner, socialer en groener is, is wat we voor ogen hebben"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur bij CSU, zijn visie.

Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2023? 

"We kijken zeer positief terug op 2023. Met gerichte oplossingen en door te vernieuwen en zo bij te dragen aan de doelstellingen van medewerkers en klanten. CSU nam het voortouw, wist vaak de juiste snaar te raken en kan dankzij loyale klantrelaties en inspanningen van medewerkers een mooie omzetstijging laten zien. Het bevestigt dat we relevant zijn voor onze medewerkers en klanten, met innovaties en oplossingen die aansluiten bij de ambities en doelstellingen van Facilitair Nederland. Het werk- en leefgeluk van mensen verbeteren, daar doen we het voor. Het vak schoonmaak staat niet stil, en CSU zeker ook niet. Elke dag willen we ons dankbare vak nóg beter maken, met aandacht voor de gouden handen van onze medewerkers die zo hard nodig zijn. Op sociaal vlak en op technologisch vlak."

"Een wereld die nóg schoner, socialer en groener is. Voor mens en natuur. Dát is wat we voor ogen hebben. Sterker nog, dat zit in ons DNA. We lopen voorop. We gidsen, inspireren, werken samen, testen, delen, betrekken, motiveren en stimuleren. En dat doen we dit jaar al voor het 55ste jaar op rij. Al 55 jaar zijn we de kartrekker die facilitair Nederland helpt te vernieuwen en verduurzamen. We mogen ontzettend trots zijn op alles wat we hebben bereikt. Maar het meest trots zijn we op onze betrokkenheid bij mens en milieu. Al 55 jaar is het onze drijfveer om de inzet van medewerkers te (h)erkennen. Alle initiatieven en innovaties dragen daaraan bij. Niet alleen voor ons. Maar ook voor de komende generaties." 

Inspireren en gidsen

"Ook in 2023 hebben we baanbrekende stappen gezet om het werkgeluk van onze werknemers te verbeteren en de impact van het bedrijfsleven op de natuur te verminderen. Voor onze medewerkers, klanten en de gehele facilitaire branche, willen we inspireren en gidsen. We zetten onze tanden graag in de grote vraagstukken van morgen en het liefst van overmorgen. We zijn immers een familiebedrijf met een langetermijnfocus."

"Dat doen we niet alleen, maar in co-creatie. We zetten als koploper zowel denkkracht binnen als buiten de organisatie in met behulp van diverse initiatieven. Met collega’s, klanten, partners en universiteiten bijvoorbeeld. We zoeken actief de samenwerking met een groeiend netwerk van slimme partijen om vernieuwing en verbetering te realiseren, met een goede balans tussen high tech en high touch. Samen zijn we scherp op de trends en ontwikkelingen binnen de schoonmaak en binnen de facilitaire branche zoals het toenemend belang van duurzaamheid en beleving. Onze focus ligt op verantwoorde groei. Daarmee bedoelen we dat we goed kijken in welke segmenten en in welke regio's we willen groeien."  

Investeren in mensen

"CSU investeert in het werven, opleiden en behouden van de beste mensen. Het is als familiebedrijf onze ambitie om onderscheidend te zijn en te blijven op de duurzame inzetbaarheid van mensen. Onze schoonmaakmedewerkers spelen een cruciale rol in het werk- of leefgeluk en de gezondheid. Ze staan letterlijk midden in de samenleving. Een rol die veel verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Dat maakt ons als werkgever trots. Maar doet ons ook beseffen dat wij onze medewerkers moeten koesteren. Daarom hechten we veel waarde aan het werkgeluk van onze medewerkers. Ze staan aan de basis van onze service profit chain, waarbij het werkgeluk van medewerkers aan de basis staan van groei en winstgevendheid." 

Medewerkerspersectief

"We richten ons daarbij hoofdzakelijk op het medewerkersperspectief. Zoals beschikbaarheid van arbeid in postcodegebieden, reisafstanden, mogelijkheden tot toevoegen van taken om het werk gevarieerder te maken en meer uren te kunnen bieden. Hier koppelen we ook (sociale) innovaties aan, zoals stapelbanen, geautomatiseerde planning op basis van woon-werkafstand en visuele contracten. We geloven dat je alleen sámen de facilitaire branche kunt (door)ontwikkelen. CSU gaat daarom voorop in facilitaire ketensamenwerking, want zo ontstaan immers de beste ideeën. We zoeken daarbij actief naar partijen die openstaan en bijdragen aan onze wens om creatief en nieuwsgierig op zoek te gaan naar innovatieve en duurzame mogelijkheden om ons werkveld beter te maken."

"Zo presenteren we de praktische innovaties intern en aan klanten tijdens Tell me more. En groeien we door branchespecifieke oplossingen binnen segmenten waar we traditioneel al sterk vertegenwoordigd zijn, zoals in zorg, onderwijs en de kantorenmarkt. Bijvoorbeeld met betere ketensamenwerking vanuit de facilitaire coalitie en schoonmaken op basis van data via Hi Five. Maar ook met Over de drempel dat zorgt voor ketensamenwerking tussen zorginstellingen en thuishulp en met Localogic, onze integrale aanpak in schoonmaak en beheer van medische hulpmiddelen. Het biedt een ideaalbeeld voor de zorg. Nooit misgrijpen op medische hulpmiddelen en nooit problemen met hulpmiddelen die niet schoon, defect of onvindbaar zijn. Met behulp van onze speciaal opgeleide schoonmaakmedewerkers, ondersteund door data en technologie, brengen wij dit ideaalbeeld een stuk dichterbij. En met duurzamere innovatieve oplossingen voor vloeronderhoud met CSU Smart Coat.  

Antwoorden van morgen

We ontwikkelen de technologische, milieuvriendelijke en sociale antwoorden van morgen. Zodat mens en technologie elkaar versterken en sociale en ecologische uitdagingen van vandaag niet door worden geschoven naar de volgende generaties. De daarvoor noodzakelijke digitale en duurzame transformaties slagen alleen wanneer de menselijke factor voldoende aandacht krijgt. Dus zijn we continu in gesprek met de mensen op de werkvloer. Van het drinken van een kopje koffie tot meewerken op de werkvloer, samen feestjes vieren, input ophalen onder schoonmaakmedewerkers bij beste schoonmaakidee en continue communicatie via de interne app JIP. 

Vraag 2: Wat is jullie verwachting voor de rest van 2024 en daarna?  

"We verwachten de groeilijn aan te kunnen houden en dat blijven we doen onder de noemer van verantwoorde groei. Dit doen we nadrukkelijk met versnelling in onze branchespecifieke insteek en een gedifferentieerde marktbewerking. Door continu je dienstverlening tegen het licht te houden en je af te vragen hoe het beter, efficiënter of duurzamer kan. Ons DNA is onveranderd, maar we evolueren wel continu mee. Het is een tijd die vraagt om voorlopers. Ons fundament staat stevig en daar zijn we trots op. Vanuit CSU werken we dagelijks aan een aangename, gezonde en gastvrije werk- en leefomgeving voor onze medewerkers en klanten."

"Hoewel de wereld waarin we leven en werken enorm in verandering is, zijn onze strategische pijlers nog steeds zeer relevant. We zijn en blijven een mensen- en familiebedrijf, met een ondernemend karakter. Een basis die we maar al te graag koesteren. We hechten waarde aan een verantwoorde bedrijfsvoering, met een prettige cultuur en een snelle, maar kwalitatieve besluitvorming. Een uniforme werkwijze schept duidelijkheid en biedt ruimte voor decentraal ondernemerschap, waarmee we waarde toevoegen. We zijn mensgericht en ondernemend en zetten dit ondernemerschap in ten dienste van onze medewerkers. Het is vanuit deze ambitie dat we ook blijven kijken hoe we het iedere keer nóg beter voor onze mensen kunnen doen en we onze klanten en cliënten nóg beter van dienst kunnen zijn. We doen dat door naar onszelf te kijken, maar zijn ons bewust van de veranderende wereld om ons heen."

Kansen en uitdagingen

"Ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, duurzaamheid en innovatie volgen elkaar snel op. Vanuit CSU zien we deze ontwikkelingen als kansen en uitdagingen, die we met beide handen aangrijpen. Innoveren zit in ons DNA. We kijken nieuwsgierig en open naar de wereld om ons heen om te weten wat er vandaag speelt, maar vóóral wat morgen en overmorgen van betekenis is. Als ondernemend familiebedrijf willen we immers altijd voorloper zijn. Een stap richting het onbekende? Dat zien wij als een uitdaging. Sterker nog, we zien het als een kans. Onbekende paden zijn de routes naar nieuwe ontdekkingen. En juist daar liggen de grootste mogelijkheden verscholen. Die nieuwsgierige blik heeft ons het afgelopen jaar veel gebracht." 

Mens op de eerste plaats

"De krappe arbeidsmarkt houdt voorlopig aan, evenals de vergrijzing. Daarnaast betreden nieuwe generaties de arbeidsmarkt (met andere wensen) en is hybride werken steeds meer het uitgangspunt. Vanuit onze organisatie zetten we de mens en medewerker op de eerste plaats in alles wat we doen. We gaan hier de komende jaren verder op door, door te investeren in het nóg beter werven, onboarden, behouden en ontwikkelen van medewerkers. We besteden volop aandacht aan diversiteit, inclusiviteit en persoonlijk werkgeluk. En we zijn méér dan een werkgever voor onze medewerkers, waarbij we verantwoordelijkheid nemen in de maatschappelijke vraagstukken van vandaag en morgen." 

Technologie en duurzaamheid

"Een andere grote verandering, waarmee we onze rol van voorloper (kunnen) verstevigen, is de versnelde technologische ontwikkeling en de inzet hiervan, zoals eHealth, robotisering, AI, de beschikbaarheid van data en de inzet van portalen. Wij zien meerwaarde in het gebruik van techniek. Maar dan wel vanuit een mensgerichte benadering. We willen het werk voor onze medewerkers slimmer, sneller en gemakkelijker maken in co-creatie met medewerkers en klanten." 

"Duurzaamheid blijft een belangrijk thema waar we niet omheen kunnen en willen. We hebben de verantwoordelijkheid om de wereld schoner, groener en socialer te maken. Naast het voldoen aan de duurzaamheidswetgeving, vraagt dit vanuit onze organisatie een andere manier van werken en het proactief invulling geven aan de duurzaamheidsdoelstellingen van onszelf en die van onze klanten. En bijdragen aan duurzaamheid, ESG en de SDG ambities van klanten door milieu- en sociale impact te berekenen van onze diensten met CSU’s Green & Social Impact en met ons brede portfolio van initiatieven voor duurzame inzetbaarheid binnen het programma Fris in je Werk. Vanuit leiderschap en onze voorloperspositie zijn we richtinggevend aan politieke en maatschappelijke thema’s. Zoals positieve gezondheid, werkgeluk, mentale en financiële fitheid of het bieden van betekenisvol werk en een juiste werk privébalans." 

Top employer

"CSU is een mensenbedrijf en kreeg opnieuw externe erkenning op het gebied van goed werkgeverschap, personeelsbeleid en tevreden medewerkers. In 2024 is CSU we voor het elfde jaar op rij uitgeroepen als gecertificeerd Top Employer Nederland. We bewegen naar een nog meer mensgerichte organisatie. De medewerker staat voor ons voorop. We beseffen meer dan ooit dat de medewerker- en zijn of haar tevredenheid en loyaliteit met alles binnen onze organisatie verbonden is. En we geloven dat wanneer we ons inspannen voor tevreden en loyale medewerkers, dit leidt tot tevreden en loyale klanten. Met als uiteindelijk resultaat verantwoorde groei en rendement. Vanuit CSU zetten we met diverse initiatieven en thema’s stapsgewijs de medewerker de komende jaren daarom nog meer centraal."

Veranderingen organisatie

"CSU groeide de afgelopen jaren flink. Om deze groei voort te zetten, innovatie te stimuleren en werkgeluk te vergroten, past CSU de organisatie daarom in 2024 aan. Zo kan CSU dicht bij zijn mensen en de klanten blijven staan vanuit een cultuur waarin de mens voorop staat. Daarin borgen we de ruimte om te blijven investeren in opleidingen, leiderschapsprogramma’s, duurzaamheid en technologie. Door alle aanpassingen wordt ruimte gecreëerd om voort te zetten wat CSU bijzonder maakt: ondernemen en innoveren. De wijzigingen bieden onze mensen veel nieuwe kansen, omdat we tientallen nieuwe banen en doorgroeimogelijkheden creëren. Het is een forse investering in een mensgerichte toekomst om gezond te kunnen blijven groeien. Waarbij we stevige ambities hebben op het gebied van verduurzamen van onze dienstverlening en interne bedrijfsvoering."  

"Onze duurzame en verantwoorde bedrijfsvoering en onze innovatie- en pioniersmentaliteit zijn de basis voor autonome groei. We zien ook de inzet van interessante acquisities als instrument voor groei. CSU zal gericht op zoek blijven naar acquisities die kunnen worden opgenomen in de bestaande organisatie en zorgen voor een directe en voortdurende verbetering van de marktpositie. Onze scherpte op alle facetten van de dienstverlening wordt gewaardeerd. We hebben een open houding en betrekken alle stakeholders intensief om in cocreatie nieuwe wegen te verkennen. Zo waarborgen we dat we ons open blijven stellen voor in- en externe signalen. We willen immers toekomstbestendig groeien met een positieve impact op maatschappij, mens en middelen. Directie en management blijven vanuit de pijlers van ons ondernemingsplan werken aan de groei van omzet en resultaat en daarmee aan de continuïteit van een zelfstandig bedrijf." 

Vraag 3: Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit? 

"De afgelopen jaren is de organisatie van CSU flink gegroeid en geprofessionaliseerd. Dat geeft vertrouwen. Om de strategische doelstellingen van CSU voor de toekomst te realiseren zijn aanpassingen in de organisatie doorgevoerd. Die creëren ruimte om binnen dezelfde structuur de komende jaren te kunnen doorgroeien. En er blijft ruimte om te ondernemen en innoveren en dicht bij medewerkers en klanten te blijven staan. De aanpassingen zorgen tevens voor veel doorgroeimogelijkheden en nieuwe kansen binnen ons bedrijf. Het uitgangspunt blijft: een krachtig ondernemend familiebedrijf blijven. Waarbij CSU zowel klant als medewerker centraal stelt en er ruimte is voor persoonlijke aandacht en decentraal leiderschap." 

"Hoewel CSU een mooie staat van dienst heeft, is de facilitaire wereld tegelijkertijd continu in beweging. Daarom innoveren we onze dienstverlening proactief, wat ons toonaangevend in de markt houdt. Innoveren is voor CSU van strategisch belang om onze positie als gidsende koploper in de branche vast te houden. De wereldwijde ontwikkelingen volgen we daarbij voortdurend, want één ding staat vast: de veranderingen raken onze branche, ons bedrijf, onze medewerkers en onze klanten."  

Vooruit denken

"Wie vooruit wil, moet vooruit denken. Als facilitair innovator staan wij voor maximale ontwikkeling van bestaande én nieuwe middelen. We innoveren op allerlei terreinen, onderzoeken mogelijkheden om schoonmaak te optimaliseren en nemen het voortouw in facilitaire samenwerking met partijen van binnen en buiten de branche. Onze visie op innovatie resulteert in innovatieve oplossingen. Innovaties waar we niet over praten als perspectief, maar juist in de praktijk brengen om organisaties en hun medewerkers gastvrijer, gezonder, duurzamer en gelukkiger te maken." 

"Onze zestienduizend medewerkers hebben een onmisbare missie, elke dag weer: bijdragen aan het werk- en leefgeluk van mensen. Dat doen wij, als CSU, ook voor hen. Wie je ook bent, waar je ook vandaan komt. We geven iedereen een warm welkom, vanaf de eerste minuut. Als familiebedrijf omarmen we al onze 128 nationaliteiten. We bieden een thuis waar mensen zich gezien voelen en waar ze kunnen uitblinken en groeien. Vanuit onze drive voor persoonlijke aandacht en duurzame inzetbaar­heid investeren we non-stop in vitaliteit, gezondheid, opleidingen, loop­baan­ontwikkeling en mobiliteit. Want gelukkige medewerkers zijn gemotiveerde medewerkers, dat weten we. En onze klanten ook." 

Vraag 4: In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen? 

"CSU zet de mens voorop en zoekt continue naar manieren om het schoonmaak vak voor de mensen in de uitvoering leuker en lichter te maken. En daarbij altijd op zoek te zijn naar nieuwe vormen van dienstverlening die bijdragen aan de beleving van zowel de medewerkers als gasten van onze opdrachtgevers. Zo zien we een steeds groter wordende interesse in de facilitaire coalitie, ons pasklaar samenwerkingsmodel, dat in de veranderde en flexibelere facilitaire omgeving relevanter is dan ooit door de wendbare samenwerking. Maar ook in de ketensamenwerking tussen zorginstellingen en thuishulp met Over de drempel, het bieden van taakverbreding, de inzet van co-botica, hospitality en de schoonmaak van buitenterreinen. Ook onze gidsende rol op facilitaire processen, best practices, duurzaamheid, innovatie of taakverbreding gaan we nadrukkelijker inzetten vanuit de hulp aan organisaties met facilitair advies." 

"Door de arbeidsmarktkrapte, die al minder heftig is dan voorheen, blijven we kritisch in het aannemen van nieuwe klanten. De krapte lossen we ook op met extra’s voor medewerkers, van een uitgebreid aanbod voorwaarden, waaronder een gratis sportabonnement. Daar maakt 15 procent inmiddels gebruik van. Daarnaast proberen we het huidige personeel meer uren te laten werken, onder andere door de taken voor opdrachtgevers te verbreden. Als je van 12 uur in de week gaat naar 16 uur, dan gaat je inkomen met een derde omhoog."

"We stimuleren onze collega’s andere werkzaamheden te proberen. Onze medewerkers zijn heel enthousiast over deze manier van werken. Naast de afwisseling biedt taakverbreding de gelegenheid om nieuwe vaardigheden en competenties te leren. Dit is goed voor hun persoonlijke ontwikkeling en vergroot daarnaast hun carrièrekansen. Voor ons staat taakverbreding gelijk aan het bevorderen van het welzijn en de motivatie van onze gewaardeerde medewerkers. Het is prachtig om te zien hoeveel medewerkers gemotiveerd zijn om meer te werken."  

Financieel inzicht

"We snappen heel goed dat het tegelijkertijd ook best spannend kan zijn. Wat betekent meer werken voor je nettoloon en toeslagen bijvoorbeeld? Om onze collega’s te helpen, wilden we hen meer inzicht geven in financiële veranderingen. We klopten daarom aan bij Nibud voor een unieke samenwerking. Nibud is een onafhankelijk voorlichtingsinstituut op het gebied van budgetten. Samen met hen maakten we een handige calculator: de WerkUrenBerekenaar. Via deze calculator kunnen medewerkers eenvoudig berekenen wat hun salaris wordt als ze meer uren per week gaan werken. Tegelijkertijd kunnen ze de invloed hiervan op hun gezamenlijk inkomen en toeslagen inzien. Niemand wil door extra werken allerlei toeslagen kwijtraken. We zien veel bezoeken aan de site en het aantal uren neemt gestaag toe. We willen onze tool met het Nibud aan de hele branche beschikbaar stellen."  

"Ook de dienstverlening van start-up Zizo zien we als kansrijk. Zizo is een abonnementsdienst voor huishoudelijke taken bij mensen thuis met als basis schoonmaak. Zizo wordt inmiddels steeds meer ingezet door particulieren, maar ook zakelijk. Denk hierbij aan de vastgoedsector, waar meer service wordt geboden achter de voordeur. Maar ook letselschade, hulpdiensten en arbodiensten zetten Zizo steeds vaker in om mensen bij uitval te ondersteunen. Daarnaast bieden werkgevers het aan bij hun medewerkers. Dat kan tijdelijk zijn, bij impactvolle gebeurtenissen of periodes, maar ook structureel. Om zo in de krappe arbeidsmarkt op een fijne manier vanuit goed werkgeverschap waardering te laten blijken en zich te onderscheiden van andere werkgevers."  

Vraag 5: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?  

"Het is CSU menens om te werken aan een beter klimaat. CSU ondertekende de Science Based Targets-initiatief (SBTi) van de VN. Van de 130 Nederlandse bedrijven is CSU het eerste in de schoonmaakbranche dat zich hiermee committeert aan de doelstelling om uiterlijk in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn (een halvering van onze CO2-uitstoot is in de komende jaren al voorzien). Daaraan zie je onze drive om strak te sturen op CO2-neutraliteit. Groen zit niet alleen in onze huisstijl, maar vooral in ons karakter. De grote vraagstukken doorschuiven? Niet onze stijl, we houden van aanpakken."

"Dit doen we niet alleen. Want echte impact maak je samen, met klanten, leveranciers en partners. De CSU-familie reikt veel verder dan onze collega’s. Dat voelen we niet alleen, maar daar zorgen we ook voor. Door klaar te staan voor de samenleving. Trouwens, dat vinden we ook onze plicht, als een van de grootste werkgevers van Nederland. Want met onze ideeën en hulp kunnen we levens raken."

Manager duurzaamheid

"In 2023 is een manager duurzaamheid gestart om nog beter uitvoering te geven aan onze missie en ambities op het gebied van duurzaamheid. Dit doen we op twee sporen: duurzame bedrijfsvoering en duurzame dienstverlening. Daarbij streven we ernaar om duurzaamheid breed binnen en buiten de organisatie uit te dragen, te operationaliseren en nog nadrukkelijker te integreren in onze bedrijfsvoering. Dit past bij de grote aandacht en behoefte van klanten en overige stakeholders. Dankzij de derde plaats in 2023 in de SD400 van MT/Sprout weten we dat we op de goede weg zijn." 

Verantwoordelijkheid

"We voelen de verantwoordelijkheid om de wereld schoner, groener en socialer maken. We doen dat niet alleen, maar met elkaar. Want juist in co-creatie met medewerkers, leveranciers en partners maken we de grootste stappen. We hebben elkaars inzichten en creativiteit juist nodig om verder te komen. Voor de huidige en komende generaties. In facilitair management van organisaties blijft duurzaamheid een van de topprioriteiten, wat wij als groen bedrijf alleen maar benadrukken. Verduurzaming staat bij ons al jaren bovenaan de agenda. Iedereen heeft de taak om de aarde leefbaar te houden, dus wij ook. Het is ons doel om de meest duurzame schoonmaakorganisatie te zijn, die gidst naar klimaatpositiviteit. Als voorloper in onze sector, nemen we actief stakeholders mee in de belangrijkste duurzaamheidsdoelstellingen, om zo impact te maken. Daarbij neemt iedereen in de organisatie zijn of haar verantwoording."  

"Zo is in 2023 bijvoorbeeld de CSU Afvalpocket gelanceerd. Deze praktische gids geeft klanten de juiste richting om die eerste stappen te zetten voor het verbeteren van de afvalstromen in hun organisatie. Ook is de autoregeling aangepast naar uitsluitend inzet van elektrische auto’s in alle autocategorieën en strakke monitoring van het brandstofverbruik. CSU gaat hierdoor de komende jaren een forse verdere CO2-besparing realiseren. Het mobiliteitsbeleid is verder gemoderniseerd met meer flexibiliteit in looptijd, een lease-fiets en een NS Business Card voor alle kantoormedewerkers." 

Handschoenen

"CSU stapte eind december met Asito en Gom gezamenlijk over op duurzame handschoenen als alternatief voor de gangbare nitril wegwerphandschoen. De nieuwe handschoenen, de Gloovy Eco Gloves, worden op een milieuvriendelijkere wijze geproduceerd en zijn recyclebaar. Hierdoor besparen de drie bedrijven gezamenlijk in totaal circa 1.600 ton CO₂-uitstoot per jaar. Samen roepen we andere schoonmaakbedrijven op om ook te kiezen voor duurzamere handschoenen. Naar schatting gebruikt de Nederlandse schoonmaaksector in totaal jaarlijks 60 miljoen handschoenen, medische handschoenen niet meegerekend."

"Als de hele branche overstapt op duurzame handschoenen, wordt ongeveer 7.000 ton CO₂ bespaard. Zo’n 50 procent van de totale CO₂-uitstoot in de schoonmaakbranche in Nederland is afkomstig van materialen en middelen, waaronder handschoenen. De Gloovy handschoenen bestaan uit circulaire grondstoffen en zijn 50 procent duurzamer geproduceerd ten opzichte van de gebruikelijke nitril handschoenen. Bovendien zijn ze ook volledig recyclebaar, waardoor nieuwe handschoenen gemaakt kunnen worden van gebruikte exemplaren. Hierdoor kan de totale CO₂-besparing oplopen tot wel 75 procent, vergeleken met de traditionele handschoenen. Niet alleen de handschoenen zijn duurzamer, maar ook het leverings- en retourproces." 

CSRD

"Een nieuwe toekomst creëer je tenslotte nooit in je eentje, alleen samen maak je een wezenlijk verschil. Neem CO2, dat natuurlijk niet ophoudt bij de grenzen van ons bedrijf. We maken de milieu impact daarvan op klantniveau meetbaar met intelligente dashboarding. Met CSU’s Green & Social Impact, waarmee we inzoomen op elk deel van onze waardeketen, zien we welke (duurzame) keuzes welke impact opleveren. Het resultaat: een gedetailleerd beeld van de footprint. Daarom brengen we met CSU Green & Social Impact voor opdrachtgevers onze eco-footprint binnen de waardeketen meetbaar in kaart en rapporteren daarover. En maken we inzichtelijk welke (duurzame) keuzes welke impact opleveren. Ook richting de CSRD wetgeving is dat een grote meerwaarde. We bespreken ieder kwartaal met klanten de impact van onze dienstverlening bij hen en komen met maatregelen om die impact te verbeteren. Samen besluiten we over het nemen van de juiste stappen en continue onze impact te verbeteren."

Sociale duurzaamheid 

"Ook met social impact dragen we bij aan duurzaamheid met sociale innovaties die we ontwikkelen vanuit de behoeften van schoonmaakmedewerkers. Wij geloven dat wij hen kunnen helpen in hun persoonlijke groei. En we willen onze mensen duurzaam inzetbaar maken en houden. Door mensen vanuit hun passie en talenten een bijdrage te laten leveren aan hun eigen groei door doorgroeimogelijkheden te bieden, maar ook aan klanten en de maatschappij. En door ons in te zetten om talenten, ambities en kennis van onze (toekomstige) medewerkers te ontdekken, ontplooien en ontwikkelen. Dat biedt een stevige basis voor een toekomstbestendig en gelukkig (werk)leven. Gelukkige mensen zijn gemotiveerde mensen. Dus bieden we mooie voorwaarden via ons programma Fris in je Werk en werken we aan het oplossen van sociale vraagstukken. Zo is mede door onze budgetcoaching het aantal loonbeslagen onder ons personeel steeds verder gedaald tot slechts 1,6 procent." 

Vraag 6: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?  

"Wij en onze klanten willen inzicht. Inzicht in wat er speelt in het gebouw. Hoe zit het met de bezetting? En hoe schoon is het in verschillende ruimten? Met die inzichten ben je in staat om een leef- of werkomgeving te creëren waar men zich thuis voelt. Een plek waar de mensen om je heen het maximale uit zichzelf kunnen halen. Dat snappen we. Daarom pakken we schoonmaken nét iets anders aan. Wij maken dus al zeer lang schoon op basis van data." 

"In 2023 is gewerkt aan de introductie vanaf 2024 van Hi Five. Hi Five is de nieuwe naam voor BE Clean. Daarmee is door ons de norm gezet in de branche voor datagestuurd schoonmaken van gebouwen en koffieautomaten. Meetbare en flexibele schoonmaak is voor CSU de standaard. We hebben ervoor gekozen om dit vanaf 2024 geheel onder eigen regie door te ontwikkelen en te versnellen onder de nieuwe naam. Hi Five staat voor een nieuwe datagedreven kijk op schoonmaak en schoonhouden. De combinatie van en verbinding tussen mens en techniek zorgt voor een hogere beleving voor onze klanten, medewerkers en bezoekers of gasten. Tevens stimuleren we met Hi Five het werkgeluk van onze schoonmaakmedewerkers. We zien veel kansen om deze datagedreven technologie in te zetten voor zowel onze klanten als onze schoonmaakmedewerkers. Onze ambitie is dan ook om deze ontwikkeling te versnellen, op te schalen en door te ontwikkelen." 

Medewerkers ondersteunen

"Data-analyse ondersteunt ons in beter inzicht en betere samenwerking. Ook onze collega’s op de werkvloer ondervinden hier voordeel van: onze toegevoegde waarde laten we zien op de plaatsen waar het ertoe doet, al dan niet aangevuld met extra dienstverlening. Digitalisering, robotisering en smart buildings zullen we in co-creatie verder inhoud geven. Dit doen we om onze klanten te verrassen en óók om medewerkers nog beter te ondersteunen en werken lichter en leuker te maken. De voorbeelden en impact van digitalisering zijn wijdverspreid. Zoals ons 24/7 klantportaal, ons uitzendportaal, de communicatieapp JIP of de datagestuurde dienstverlening schoonmaak en andere taken." 

Brede impact

"Maar ook op vele andere terreinen in onze bedrijfsvoering, is een digitale werkwijze vanzelfsprekend. Het werken met data-scientists en diverse techpartners als AFAS en ORTEC levert ons en onze klanten prachtige stuurinformatie op. Ook de snelle verdere toepassing van artificial intelligence biedt ons kansen om met een groter lerend vermogen bij te dragen aan de doelstellingen van onze klanten en van onszelf. Uitdaging daarbij blijft om de connectie te houden met onze medewerkers. Want wij geloven dat techniek de medewerker moet versterken en niet andersom. Wij zijn een mensenbedrijf." 

"Digitalisering en duurzaamheid gaan ook hand in hand bij ons. Zo meten wij met CSU Green & Social Impact de CO2 uitstoot van onze dienstverlening bij klanten real-life. Deze data delen wij in ons klantportaal, zodat er stuurinformatie ontstaan. Waar zit onze grootste impact en hoe kan ik die reduceren. Digitalisering geeft ook hier inzicht en mogelijkheden voor impactverbetering." 

Vraag 7: Het afgelopen jaar hebben schoonmakers er veel loon bijgekregen. In hoeverre zijn jullie in staat om deze loonsverhoging door te berekenen aan klanten? 

"De loonstijgingen zijn mooie extra stappen in de waardering van het vak. We stellen alles in het werk om deze collectief afgesproken loonstijgingen door te voeren. Daarover lopen de diverse gesprekken. Het doorberekenen van die hogere loonkosten heeft nauwelijks klanten gekost. Het rendement in onze branche is immers niet hoog: gemiddeld tussen de 2 procent tot 3 procent. Dat laten we ook zien aan onze klanten. We hebben geen andere keuze dan die kosten door te berekenen. En daar wordt heel veel begrip voor getoond. En we benadrukken dat we staan voor een menswaardig bestaan van de schoonmaakmedewerker en hun gezinnen. Daarbij hoort een leefbaar inkomen. Het is belangrijk dit op peil te houden kijkend naar de huidige inflatie. Schoonmaak is waardevol werk. En die waardering van het vak blijkt door de cao-verhogingen. Dat brengen we heel duidelijk over aan al onze opdrachtgevers." 

Meer visie? 

Cijfers zeggen veel, maar niet alles. Daarom vraagt Service Management de grootste schoonmaakbedrijven jaarlijks naar hun visie als onderdeel van het marktonderzoek. De komende tijd publiceren we elke week een nieuwe visie. Houd onze website dus in de gaten! 

Lees ook vooral het artikel Visie top 3-schoonmaakbedrijven: Veranderende wereld vraagt om flexibiliteit en focus op de mens. Dat is een samenvatting en analyse van de visies van de top-drie schoonmaakbedrijven. 

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Rogier Mazurel, DGA van Romaro Schoonmaakgroep, zijn visie.

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en kinderdagverblijven"

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Stanly Deekman, directeur van SDCS Vloeronderhoud & Specialistische reiniging, zijn visie.

Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar kleinere spelers op de markt"

Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Jan-Jaap Vos, eigenaar van Vos vloerenonderhoud & schoonmaakdiensten, zijn visie.

Visie Orion: "Een goed jaar, waarbij we al onze klanten konden vasthouden"

Visie Orion: "Een goed jaar, waarbij we al onze klanten konden...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Wilco de Vries, directeur van Orion, zijn visie.