Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2022?
‘’We kijken zeer positief terug op 2022’’, begint Van Hoof. ‘’Met de autonome groei bevestigen we dat we relevant zijn voor onze medewerkers en klanten, met innovaties en oplossingen die aansluiten bij de ambities en doelstellingen van facilitair Nederland. We werken dagelijks aan het creëren van nieuwe perspectieven voor gezonde, gastvrije en gelukkige werk- en leefomgevingen. Onze focus ligt op verantwoorde groei. Daarmee bedoelen we dat we goed kijken in welke segmenten en in welke regio’s we willen groeien. We richten ons daarbij hoofdzakelijk op het medewerkers perspectief; zoals beschikbaarheid van arbeid in postcodegebieden, reisafstanden en mogelijkheden tot toevoegen van taken om het werk gevarieerder te maken.’’
‘’Afgelopen jaar scherpten we onze missie en visie aan en brachten we onze pay-off in de praktijk; Scherper. Slimmer. Schoner. Deze hebben we aangescherpt omdat we met de tijd mee willen evolueren.’’
Vraag 2: Wat is jullie verwachting voor de rest van 2023 en daarna?
‘’De (geo)politiek, het klimaat en de inflatie zijn genoeg reden tot zorgen. Maar vanuit ons ondernemerschap denken we graag vanuit kansen, en kijken we juist naar hoe het wél kan. We verwachten de groeilijn aan te kunnen houden, en dat blijven we doen onder de noemer van verantwoorde groei. Wij ondertekenden onlangs nog de Science Based Targets-initiatief (SBTi) van de VN. Van de 130 Nederlandse bedrijven is CSU de eerste in de schoonmaakbranche die zich committeert aan de doelstelling om uiterlijk 2050 volledig CO2-neutraal te zijn.’’
‘’Digitalisering, robotisering en smart buildings zullen we in co-creatie verder inhoud geven. Dit doen we om onze klanten te verrassen en óók om medewerkers nog beter te ondersteunen en werken lichter en leuker te maken. De voorbeelden en impact van digitalisering zijn wijdverspreid zoals ons 24/7 klantportaal, ons uitzendportaal, de communicatie app JIP of de data-gestuurde dienstverlening schoonmaak en andere taken in de services voor JDE als doorontwikkeling van het Be Clean.’’
‘’Ondanks de technologische vernieuwingen blijft schoonmaak mensenwerk. Sterker nog, wij geloven dat de combinatie van high tech en de menselijke high touch leidt tot een betere performance. Dit doen wij door medewerkers financieel, fysiek en mentaal fit te houden door onder andere budget coaching, fysiotherapie, psychologische ondersteuning, gratis fitnessen in de sportschool of met online lessen via SportCity en leefstijl programma’s via PSV en Feyenoord.’’
Vraag 3: In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
‘’We zien een steeds groter wordende interesse in de Facilitaire Coalitie, ons pasklaar samenwerkingsmodel. En ook in de ketensamenwerking tussen zorginstellingen en thuishulp met Over de drempel, het bieden van stapelbanen, de inzet van co-botica, hospitality en de schoonmaak van buitenterreinen zien we kansen. Daarnaast zien we de dienstverlening van startup Zizo kansen. Zizo is een abonnementsdienst voor huishoudelijke taken bij mensen thuis’ schoonmaak, strijken, was vouwen enzovoorts. De dienst wordt door particulieren ingezet, maar ook in de zakelijke markt door onder meer letselschade, hulpdiensten en arbodiensten.’’
Vraag 4: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?
‘’Wij willen werken aan een beter klimaat. Zo ondertekenden we onlangs de SBTi van de VN. Uiterlijk 2050 willen we volledig CO2-neutraal zijn, waarbij een halvering van onze CO2-uitstoot in de komende jaren al is voorzien. Groen zit niet alleen in onze huisstijl, maar vooral in ons karakter. De grote vraagstukken doorschuiven? Dat is niet onze stijl, we houden van aanpakken. Dat doen we niet alleen, want echt impact maak je samen, met klanten, leveranciers en partners. Voor het vijfde jaar op rij onderzochten we met het Nationale Onderzoek Facilitaire Innovatie de weg naar vernieuwing in facilitair management van toonaangevende organisaties. Duurzaamheid blijft daarin een van de topprioriteiten. En dat onderstrepen wij. Verduurzaming staat bij ons al jaren bovenaan de agenda. Iedereen heeft de taak om de aarde leefbaar te houden, dus wij ook.’’
‘’Als CSU gaan we met relaties het gesprek aan om bedrijven te helpen met hen en onze duurzame ambities. Zo zijn we onlangs een challenge gestart om onze handschoenen te verduurzamen c.q. de impact van onze handschoenen te reduceren. Zeker tijdens en na de pandemie zien we het handschoengebruik toenemen. Samen met Asito en de KvK hebben we een leverancier gevonden die 100 procent circulaire handschoenen produceert. Op dit moment zitten we in de testfase die we uitvoeren bij enkele van onze grote klanten. Als dit werkt, dagen we ook andere collega’s uit deze overstap te maken. Met CSU’s Green & Social Impact hebben we ingezoomd op elk deel van onze waardeketen zien we welke (duurzame) keuzes welke impact opleveren. We brengen voor onze opdrachtgevers onze eco-footprint binnen de waardeketen meetbaar in kaart en rapporteren daarover. Ook richting de CSRD-wetgeving is dit een grote meerwaarde.’’
‘’Ook met social impact dragen we bij aan duurzaamheid. Want gelukkige mensen zijn gemotiveerde mensen. Dus bieden we voorwaarden via ons programma Fris in je Werk en werken we aan het oplossen van sociale vraagstukken. Zo werken met mee aan een inclusieve arbeidsmarkt met Academische Werkplaats Inclusieve Arbeidsmarkt met als doel werkzoekenden en werkenden te ondersteunen. Ook met Take The Stage bieden we toekomstige talenten een blik in ons bedrijf. We machten, begeleiden en verbinden afwisselende groepen studenten.’’
Vraag 5: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?
‘’Wij en onze klanten willen inzicht. Inzicht in wat er speelt in het gebouw zoals de bezetting en hoe schoon verschillende ruimtes zijn. We maken dus al geruime tijd gebruik van data via Be Clean. Ook het werken met data-scientists en diverse Tech partners als AFAS en ORTEC levert ons en onze klanten stuurinformatie op. Ook de toepassing van artificial intelligence zal ongetwijfeld kansen gaan bieden. Daarbij geloven we dat techniek de medewerker moet versterken en niet andersom.’’
Vraag 6: Tot 30 juni 2024 komt er 12 procent meer loon bij voor schoonmakers. In hoeverre zijn jullie in staat om deze loonsverhoging door te berekenen aan klanten?
‘’De loonstijgingen zijn goede extra stappen in de waardering van het vak. We stellen alles in het werk om deze collectief afgesproken loonstijgingen door te voeren. Daar lopen momenteel diverse gesprekken over. Ook brengen we de waarde over aan al onze opdrachtgevers. We vinden het belangrijk om het loon op peil te houden kijkend naar de huidige inflatie. Schoonmaak is waardevol werk. En die waardering van het vak blijkt door een loonontwikkeling met voldoende afstand tot het wettelijk minimumloon.’’
Vraag 7: Op 1 juli 2024 loopt de huidige cao af. Wat zou jullie voorstel zijn voor de cao-onderhandelingen qua loonsverhoging en andere zaken?
‘’Het is aan de branchevereniging Schoonmakend Nederland om in goed dialoog met alle leden tot een voorstel te komen voor nieuwe collectieve afspraken met de vakbonden. We denken dat binnen het collectief ook meer ruimte moet komen voor het individu en persoonlijke wensen en keuzes van schoonmaakmedewerkers. Denk daar bijvoorbeeld aan keuzemogelijkheid in arbeidsvoorwaarden.’’
Meer visie?
Cijfers zeggen veel, maar niet alles. Daarom vraagt Service Management de grootste schoonmaakbedrijven jaarlijks naar hun visie als onderdeel van het marktonderzoek. De komende tijd publiceren we elke week een nieuwe visie. Houd onze website dus in de gaten!
Lees ook vooral het artikel 'Visie top 3 schoonmaakbedrijven: Grote uitdagingen in de branche vragen om sterke samenwerking'. Dat is een samenvatting en analyse van de visies van de top-drie schoonmaakbedrijven.