Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2023?
"Ik kijk overall terug op een positief jaar. Een jaar waarin we, na een periode van intensieve voorbereidingen, gestart zijn als Vebego Cleaning Services. Een eerste transitiejaar dat in het teken stond van de transformatie van negen verschillende bedrijven naar één Vebego Cleaning Services. Een enorme klus die veel werk met zich meebracht en dat terwijl 'de winkel gewoon open was'. Het maakt me trots om te zien hoe hard iedereen heeft gewerkt om alle ballen in de lucht te houden. Tegelijkertijd was het ook een uitdagend jaar waarin we branchebreed kampten met een stijging van het ziekteverzuim én de krappe arbeidsmarkt die ons dagelijks uitdaagt om op zoek te gaan naar creatieve oplossingen om onze belofte Great work waar te maken."
Vraag 2: Wat is jullie verwachting voor de rest van 2024 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit?
"De markt is aan het veranderen. Zowel de arbeidsmarkt als de klantenmarkt. De krapte dwingt ons om anders naar de arbeidsmarkt te kijken en anders met onze (toekomstige) collega’s om te gaan in het soort en de duur van het werk. Aan de klantenkant kijken we meer en meer kritisch in hoeverre we samen met onze klanten een omgeving kunnen creëren, waarin we onze schoonmakers zo betekenisvol mogelijk werk kunnen bieden. Werk dat bij onze mensen past en kansen biedt om zich te blijven ontwikkelen. Dat is goed voor henzelf, voor ons én draagt bij aan een beter Nederland. Hier kom ik iedere dag mijn bed voor uit."
Vraag 3: In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
"Wij als Vebego Cleaning Services zetten onze mensen centraal. Dat is ons uitgangspunt. Niet het object of de locatie. Wij zoeken objecten/klanten die passen bij de hoeveelheid uren die onze mensen willen werken (en wanneer). Niet andersom. Dat vereist meer flexibiliteit van onze organisatie en een andere aanpak. Dit is een bewuste keuze. Wij creëren betekenisvolle banen voor iedereen die kan en wil werken en kiezen daarmee voor een maatschappij waarin iedereen die dat wil, mee kan doen."
Vraag 4: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?
"Binnen onze organisatie stellen we mens en planeet centraal, waarbij we zoeken naar een goede balans tussen de welbekende people, planet en profit. We gaan niet voor een betere wereld voor onszelf, maar juist voor de kinderen van onze kinderen. Impact van vandaag, moet impact hebben op morgen. Dit doen we vanuit overtuiging en bewijzen we dag in, dag uit."
"Waar we met name nog kansen zien is op het gebied van onze CO2-reductie, samen met onze leveranciers én in de facilitaire keten. Deze kansen werken we uit samen met ons zusje binnen de Vebego groep, Alpheios. Daarnaast zorgt CSRD voor meer transparantie op dit gebied en voor uitdagingen binnen elke organisatie. Ook bij ons. Want klanten zullen hier steeds meer eisen aan stellen, waar grote bedrijven, zoals Vebego Cleaning Services, invulling aan moeten geven. Wij zien dit als een mooie kans om onze goede initiatieven zichtbaar te maken en ons te onderscheiden van anderen."
Vraag 5: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?
"Digitalisering biedt in mijn ogen binnen onze organisatie ontelbare kansen. Of het nu gaat om workforcemanagement, communitymanagement of het opleiden van onze collega’s. Neem bijvoorbeeld de steeds verdere en complexe vraag naar flexibilisering. Zowel van onze klanten, met meer behoefte aan flexibele inzet van onze schoonmakers, als van onze collega’s die zelf aan het roer willen staan als het gaat om het flexibel inzetten van hun werkuren. Een interessante uitdaging waarin we zien dat digitalisering een grote rol kan spelen in de oplossing."
Vraag 6: Het afgelopen jaar hebben schoonmakers er veel loon bijgekregen. In hoeverre zijn jullie in staat om deze loonsverhoging door te berekenen aan klanten?
"We zien dat bij klanten die in onze visie geloven het lukt om deze loonsverhoging door te berekenen in de kostprijs. Maar er zijn ook een aantal klanten waar dit onderwerp tot stevige gesprekken heeft geleid. Daarnaast hebben we in sommige gevallen zelfs, daar waar we na uitvoerige uitleg en overleg niet tot het gewenste resultaat kwamen, afscheid genomen van elkaar. Een rechtvaardige beloning voor onze schoonmakers is voor ons namelijk een randvoorwaarde voor het bieden van Great work."