CO2-rapportageplicht voor zakelijk vervoer komt eraan in 2023

CO2-rapportageplicht voor zakelijk vervoer komt eraan in 2023

Schoonmaakbedrijven opgelet. Telt jouw onderneming honderd of meer medewerkers? Dan krijg je in 2023 te maken met een rapportageplicht over het zakelijke verkeer en het woon-werkverkeer van jouw medewerkers. Dit betreft onder meer het aantal gereisde autokilometers, uitgesplitst naar soort brandstof.

Het doel van deze rapportageplicht is dat de overheid de CO2-uitstoot drastisch wil verminderen. Dit is een belangrijke pijler uit het Klimaatakkoord. Omdat meer dan de helft van alle kilometers die wij rijden te maken heeft met werk, kunnen werkgevers een belangrijke rol spelen in deze missie. De regering wil graag dat grote werkgevers de CO2-uitstoot die ontstaat door het reisgedrag van werknemers gaan monitoren. CO2-uitstoot verminderen kan door minder kilometers te maken (thuiswerken) of meer gebruik te maken van fiets, het openbaar vervoer of elektrisch vervoer.

Dit is de bedoeling

Grote werkgevers dienen jaarlijks een rapportage aan te leveren over het totaal aantal woon-werkkilometers en zakelijke kilometers van de medewerkers. Het type vervoersmiddel, het brandstoftype en het aantal kilometers moet worden vermeld. Verslag uitbrengen over de echte uitstoot van uitlaatgassen is niet nodig.

De overheid berekent de CO2-uitstoot. Ieder jaar ontvangt het bedrijf een rapport met inzicht in en feedback op de totale CO2-uitstoot. Alle rapportages van werkgevers bij elkaar opgeteld, moet deze meetplicht één miljoen ton minder CO2-uitstoot opleveren in 2030. In 2026 vindt de eerste evaluatie van de totale CO2-reductie plaats. Dan wordt beslist of er een norm per bedrijf en per medewerker moet worden ingesteld.

In gesprek over regeling

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat in gesprek met werkgeversorganisaties om de uitvoering van de regeling te bespreken. Branchevereniging Schoonmakend Nederland organiseert in januari een open conferentie over de inhoud van de regeling en de gevolgen ervan voor de administratie en de medewerkers.

De wetswijziging gaat naar verwachting in op 1 juli 2023, maar de ingangsdatum van deze wijziging is nog niet definitief.

Rechtspraak: schoonmaker terecht ontslagen in proeftijd

Rechtspraak: schoonmaker terecht ontslagen in proeftijd

Een schoonmaker en zijn voormalig-werkgever stonden onlangs lijnrecht tegenover elkaar in de rechtbank. De werknemer was het niet eens met het feit dat hij in zijn proeftijd ontslagen werd. Volgens hem is het ontslag discriminatoir, omdat hij werd ontslagen wegens chronische ziekte. Hij zou namelijk PTSS hebben opgelopen na betrokkenheid bij een schietpartij. De rechter oordeelt dat het ontslag weldegelijk terecht was.

Handhaving van de zzp-wet: hoe voorkom je boetes?

Handhaving van de zzp-wet: hoe voorkom je boetes?

Sinds 1 januari 2025 wordt er gehandhaafd op de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelatie (Wet DBA). Dit betekent dat je een naheffingsaanslag van de fiscus kunt krijgen als er schijnzelfstandigen werken voor jouw schoonmaak- of glazenwassersbedrijf. Hoe voorkom je dit? PW. deelt handige tips.

Eindejaarsoverzicht arbeidsrecht 2024

Eindejaarsoverzicht arbeidsrecht 2024

Het einde van het jaar nadert, dus tijd om vooruit en terug te kijken. Wat is er zoal gebeurt op het gebied van arbeidsrecht afgelopen jaar? Een aantal ontwikkelingen en trends die impact blijven hebben in 2025.

Wat betekent de wet DBA voor schoonmaakbedrijven?  

Wat betekent de wet DBA voor schoonmaakbedrijven?

De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 handhaven op de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA). Onder andere op schijnzelfstandigheid. Dat betekent dat schoonmaakbedrijven ook kritisch moeten zijn richting de zzp'ers die zij inschakelen. Is er sprake van een echte zzp'er of van een verkapt dienstverband?