Schoonmaakbedrijf CSU presenteerde onlangs een 3D geprinte ellebooghandel. Het plastic kleinnood kan aan de deurklink bevestigd worden, waardoor je met je elleboog de deur kunt openen. Aansluitend kwam het schoonmaakbedrijf ook met een 3D-geprinte deurhaak. Met een trekkoord kan deze aan de broek worden bevestigd. Je kunt er de deur mee openen, maar ook een knop mee ‘aanraken.’ Het geheel heeft een speciale top voor het gebruik bij touchscreens.
Hesje om afstand te bewaren
Dit is een innovatie die we eerder al hebben vermeld, maar die daarom niet minder interessant is. Het is manier om erop te wijzen dat anderen afstand moeten houden. Dat is dit hesje dat we zowel bij schoonmaakbedrijven als glazenwassers tegenkwamen. Carlijn Dobbe, operationeel manager bij schoonmaakbedrijf 1nergiek, laat het nieuwe hesje zien.
Afscheiding van stevig plastic
Het stond al in het vervoersprotocol dat OSB onlangs opstelde. Ga eerst na of het echt nodig is om samen te reizen. Maar mocht dat het geval zijn, dan zijn er maatregelen te nemen. Zoals een afscheiding van stevig plastic.
Anderhalve meter houden met een coronapieper
Dan maken we even een overstapje naar de bouw. Anderhalve meter afstand houden is de norm. Maar wat als je dat even vergeet? Een coronapieper houdt jezelf en je collega’s alert. Bouwbedrijf Vorm ontwikkelde met Mapiq een sensor voor op de bouwplaats. De kinderen van Hans Meurs, directeur van Vorm Bouw, legden het idee zondag 14 maart bij hun vader in de week. Alle horecagelegenheden hadden net hun deuren moeten sluiten vanwege de uitbraak van het coronavirus, maar buiten krioelden de mensen nog dicht langs elkaar. Wat als je nou een pieper draagt die afgaat als iemand te dichtbij komt?
Soms is het gewoon onoplettendheid
Vader Meurs was direct enthousiast. De anderhalvemeter-regel kon zo beter op de bouwplaats in acht worden genomen. Want die anderhalve meter is best moeilijk in de praktijk, wist Meurs. Het is geen onwil, soms is het gewoon onoplettendheid. Posters met daarop de maatregelen en fysieke strepen in schaftruimten zijn onvoldoende. Meurs appte direct de innovatiespecialist van Vorm, Norbert Schotte. Die vervolgens weer contact opnam met Wouter Truffino van Holland Contech. “Wie wil met het idee aan de slag?”, werd zijn netwerk bevraagd. Grote techbedrijven meldden zich, maar haakten snel weer af, herinnert Schotte zich. Te ingewikkeld. Maar Mapiq, een start-up die sensoren maakt voor slimme kantoren, had er wel zin in. Schotte: “Die zeiden: We gaan het gewoon doen. Dat is wel de charme van zo’n start-up.”
Ook iets voor de schoonmaak?
De sensor heeft nu een foutmarge van 20 centimeter. Dus wordt de coronapieper ingesteld op 1,70 meter. Iedere sensor zendt een generiek bluetooth-signaal uit en vangt die van ander piepers op. De sensoren zijn niet voorzien van een internetverbinding en niet persoonsgebonden. Dit betekent dat ze AVG-proof zijn. Bevindt een signaal zich binnen 1,5 meter afstand, dan klinkt een pieptoon. Een irritant geluid, dat goed hoorbaar moet zijn op de bouwplaats. Een wake-up call, noemt Meurs het geluid. Als de dragers van de piepers weer bij elkaar weglopen, stopt de pieper.
De coronapieper is volgens Vorm ontwikkeld voor de bouwsector, maar kan ook zeker bruikbaar zijn voor andere sectoren. Op dit moment onderzoeken Vorm en Mapiq de mogelijkheden om de coronapieper op grotere schaal te produceren.
Is dit ook iets voor de schoonmaak?
Ook een innovatie gespot? Zet deze hieronder in de reacties of e-mail naar ronaldbruins@vakmedianet.nl
Meer weten over het coronavirus, de laatste ontwikkelingen en de gevolgen voor de schoonmaakbranche? In ons Dossier Coronavirus vind je alle berichten die Service Management heeft gepubliceerd omtrent het coronavirus