“Mensen ervaren gevoelens van onrust, angst en somberheid. Via de coronahelpdesk krijgen we regelmatig telefoontjes met de vraag hoe je als werkgever deze angst het beste bespreekbaar maakt met je werknemers. Dit om bijvoorbeeld te voorkomen dat werknemers zich als gevolg van deze angst ziek melden.” OSB zet tips op een rij:
Als werkgever omgaan met corona-angst van werknemers – tips:
- Bied een luisterend oor en bagatelliseer de angst niet.
- Zorg dat werknemers weten waar ze terecht kunnen met vragen over het coronavirus (bij leidinggevende, personeelszaken, vertrouwenspersoon of bedrijfsarts). Heb je een vertrouwenspersoon binnen je organisatie, laat dan de vertrouwenspersoon bellen met de werknemer of stel extra communicatie op zodat de contactgegevens van de vertrouwenspersoon nogmaals onder de aandacht wordt gebracht.
- Licht werknemers goed voor over de hygiënemaatregelen die gelden en benadruk dat de richtlijnen van het RIVM gevolgd worden.
- Informeer werknemers over de maatregelen die getroffen zijn voor het coronavirus zodat zij eventuele vragen van opdrachtgevers ook in basis kunnen beantwoorden.
- Licht werknemers goed voor over het beleid dat je voert wanneer er een besmet persoon blijkt te zijn op het object waar de schoonmaker werkt.
- Informeer werknemers over de richtlijnen die gelden bij ziekte van zichzelf of van een huisgenoot.
- Verwijs werknemers met gezondheidsvragen naar de huisarts of GGD.
- De hoeveelheid informatie over het coronavirus kan verwarrend zijn. Adviseer werknemers hun nieuwsverbruik tot vijf à tien minuten per dag te beperken en dit te halen van serieuze media.
- Stuur vanuit de directie een e-mail, app of ander bericht om je werknemers gerust te stellen. Laat directie (of personen waar werknemers tegen op kijken) hierin uitspreken dat ze het ook spannend vinden.
- Stuur een positief bericht uit vanuit de directie om zo werknemers te stimuleren om aan het werk te blijven. Boodschap: We hebben jullie altijd en dus ook nu hard nodig en we waarderen jullie inzet enorm.
Ook als ondernemer kun je angst hebben
Ook als ondernemer kun je angst ervaren, schrijft OSB even later. “Door de uitbraak van het coronavirus leven we immers in een roerige, ingewikkelde tijd. Locaties van opdrachtgevers gaan preventief op slot, je werkt als ondernemer (als dat kan) wellicht geïmproviseerd thuis en misschien zijn er werknemers die ziek worden. Logisch als je je zorgen maakt als ondernemer. Hoe blijf je mentaal sterk en heb je zo min mogelijk last van angst en piekeren? OSB verwijst daarvoor naar tips van Arboned, een arbodienst, die we hierbij graag doorgeven.
- Wees creatief
Als ondernemer bent u waarschijnlijk al creatief en benut u (commerciële) kansen. In het geval van crisissituaties is dit extra belangrijk. Geef gehoor aan deze creativiteit. U beïnvloedt uw hersenen in positieve zin en werkt proactief aan een probleem (bijvoorbeeld financiële noodzaak), waardoor u minder focust op uw angst of negatieve gedachten. Let wel op, wees niet onverstandig. Houdt u zich altijd aan de richtlijnen van het RIVM in het geval van het coronavirus. - Volg betrouwbare informatie
Betrouwbare informatie vindt u bij het RIVM, de WHO, uw lokale GGD of de Rijksoverheid. Zo hoeft u zich geen onnodige zorgen te maken over informatie die later onjuist blijkt te zijn. - Focus op waar u wel grip op heeft
Het is belangrijk om u in deze situatie te richten op dingen waarop u wel grip heeft. Denk bijvoorbeeld aan het handen wassen, in quarantaine gaan als u klachten ervaart, het beperken van (sociale) contacten en minstens 1,5 meter afstand houden van mensen. Meer kunt u op dit moment niet doen. Verder nadenken en piekeren over de mogelijke gevolgen van het coronavirus op uw bedrijf is logisch, maar maakt u waarschijnlijk alleen maar angstiger en negatiever. - Deel uw zorgen
Als u een bedrijf heeft, gaan uw zorgen verder dan of u ziek wordt of niet. Door uw zorgen te delen kunt u steun ervaren. Het ervaren van steun en begrip zorgt voor veerkracht. En deze veerkracht hebben we juist nu hard nodig. Bespreek uw zorgen met uw naasten of neem contact op met collega-ondernemers zoals bij uw brancheorganisatie of ondernemersvereniging. - Zorg voor een goede nachtrust
Heeft u moeite met inslapen? Lees dan minimaal een half uur voordat u gaat slapen geen berichten meer over het coronavirus of de gevolgen voor de economie. De kans dat u slechter inslaapt en piekert wordt waarschijnlijk groter. Verzet uw gedachten door bijvoorbeeld een boek te lezen, naar rustgevende muziek te luisteren of in bad te gaan. - Houd grip op uw gedachten
Merkt u dat u piekert? Of dat u blijft hangen in negatieve gedachten of doemscenario’s? Beslis dan om uw aandacht te verplaatsen. Kom bijvoorbeeld in beweging door naar een andere ruimte te lopen. Of breng uw aandacht naar uw ademhaling. U kunt ook uw zintuigen inzetten. Wat ziet u allemaal om u heen? Wat hoort u? Wat ruikt u? Wat voelt u in uw lichaam? Dit is niet voor iedereen even gemakkelijk en vereist enige training. Maar hoe vaker u dit doet, hoe sneller u piekeren en doemscenario’s kunt doorbreken. - Blijf optimistisch
Belangrijk is om oog te houden voor positieve dingen. In deze situatie is het verleidelijk om alleen aandacht te hebben voor alles wat met het coronavirus te maken heeft. Zorg ervoor dat u ook dagelijks stilstaat bij de positieve dingen uit het leven. Wat gaat er wel goed? En waar bent u ondanks deze situatie wel blij mee? Hoe lastig het ook is en hoe ongepast het misschien ook voelt. Zo voorkomt u dat u in een negatieve spiraal terechtkomt en de hoop op een betere toekomst verliest. - Blijf gezond
In tijden van crisis is het belangrijk uw fysieke gesteldheid extra aandacht te geven. Een sterk, uitgerust en ontspannen lichaam kan fysieke en mentale uitdagingen beter aan. Dit betekent concreet het volgende: zorg voor genoeg slaap, eet voldoende gezonde voeding, zorg voor ontspanning en beweeg of sport. Aangezien sportscholen dicht zijn, raad ik aan om een ommetje te maken (als het niet te druk is buiten), te fietsen of om thuis (bijvoorbeeld via YouTube) te sporten.
Meer weten over het coronavirus, de laatste ontwikkelingen en de gevolgen voor de schoonmaakbranche? In ons Dossier Coronavirus vind je alle berichten die Service Management heeft gepubliceerd omtrent het coronavirus