Digitaliseren in de schoonmaak? Pas op deze valkuilen!

Digitaliseren in de schoonmaak? Pas op deze valkuilen!

Wil je jouw schoonmaakbedrijf (verder) digitaliseren? Goed idee! Om je een stuk op weg te helpen, delen we drie belangrijke valkuilen waar je op moet letten. Volg Service Management op LinkedIn:

Valkuil 1: Gebrek aan draagkracht

Ten eerste bestaat er bij medewerkers nog wel eens de angst dat digitalisering en robotisering hun baan in gevaar brengen. Niks is echter minder waar. Communiceer hier dus duidelijk over met je medewerkers. Neem hen tijdig mee in het digitaliseringsproces, leg uit wat je wilt gaan doen en vooral ook wáárom (niet om hun banen op de tocht te zetten!). Vraag ook hen naar ideeën en input, zodat ze vanaf het begin af aan al betrokken zijn bij het project. De beste manier om draagkracht te creëren en te zorgen dat de innovatie omarmt wordt? Geef een enthousiaste medewerker er de verantwoordelijkheid voor.

Daarnaast zijn mensen vaak sowieso huiverig voor verandering. Goed verandermanagement is dus zeker geen overbodige luxe.

Valkuil 2: Alles tegelijkertijd in één keer willen digitaliseren

Stap niet in één keer, met een soort ‘big bang’ over naar een nieuw systeem. Daar kan je organisatie zelfs kapot aan gaan. Geef mensen de tijd om het nieuwe systeem te adopteren en vraag hen ook om feedback. Maak het behapbaar. Begin met iets kleins en breidt het daarna langzaam verder uit.

Valkuil 3: Schoonmaakmedewerkers controleren in plaats van ondersteunen

Waarom wil je gaan digitaliseren? Als het goed is, is dat omdat je je (schoonmaak)medewerkers wilt ondersteunen. Bijvoorbeeld door hen efficiënter te laten werken en hen alleen te laten schoonmaken waar dat ook echt nodig is. Of door de kantoormedewerkers werk uit handen te nemen met digitale tijdregistratie. Het gevaar met deze software is echter dat het ook gebruikt kan worden om je medewerkers te controleren. Hoeveel vierkante meter per uur pakken ze op? Zijn ze wel precies daar waar ze moeten zijn? Zijn de rook- of toiletpauzes niet een paar minuten te lang?

En ook…

Verder is het belangrijk dat je uitkijkt voor softwareoplossingen, digitale systemen of robots die zodanig ingewikkeld zijn, dat er amper mee te werken valt. Digitalisering moet hélpen, het werk makkelijker en efficiënter maken en uiteindelijk tijd opleveren, in plaats van andersom. Als laatste een reminder dat ja: digitalisering vergt een investering. In geld én tijd. Onderschat vooral dat laatste niet: digitaliseren is een proces en gaat niet over één nacht ijs. Maar onthoud: uiteindelijk gaat het je echt wat opleveren!

Meer weten?

Meer weten over digitalisering in de schoonmaak? Lees dan ook eens:

Chatbot Vebego helpt schoonmakers bij taalbarrière en werkvragen

Chatbot Vebego helpt schoonmakers bij taalbarrière en werkvragen

Om schoonmakers te helpen bij hun dagelijkse werkzaamheden en voor collega's die laaggeletterd zijn of de Nederlandse taal niet voldoende beheersen, heeft Vebego Cleaning Services een eigen digitale AI-tool ontwikkeld: de Schoonmaak AI-ssistent. De AI-ssistent is gevuld met informatie over het werk en over het schoonmaakbedrijf zelf. Het werkt als een digitale vraagbaak die, dankzij het gebruik van kunstmatige intelligentie, gesproken woorden in vrijwel alle talen kan herkennen en vertalen.

Meld je nu aan voor het VSR webinar 'meten en mensen'

Meld je nu aan voor het VSR webinar 'meten en mensen'

De Vereniging Schoonmaak Research (VSR) organiseert op 3 juli een webinar, waarbij ze in gesprek gaan met verschillende gasten. Centraal tijden het webinar staat de combinatie van meten en mensen.

Trends 2024: 'Wij verkopen geen product, maar een visie: verandering'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Trends 2024: 'Wij verkopen geen product, maar een visie: verandering'

Goede software kan een bedrijf veel gemak opleveren. Met één druk op de knop altijd en overal actueel inzicht hebben in de stand van zaken bijvoorbeeld. Geestdriftig deelt Roy Sprunken, accountmanager bij AFAS Software, zijn passie voor het automatiseren van processen. "Wij willen het werk leuker en eenvoudiger maken voor schoonmaakorganisaties. Met AFAS Profit kunnen wij administratieve handelingen laten verdampen, zodat de ondernemers meer tijd overhouden voor hun klanten en zaken als medewerkerstevredenheid."

Een medewerker van het ISS meldt een probleem met de reinigingsmachine door een QR-code te scannen.

ISS zet mobiele machines efficiënter in dankzij digitalisering

Dagelijks zorgen medewerkers van ISS in meer dan dertig landen voor duizenden mobiele machines zoals stofzuigers, keukenapparatuur en apparatuur voor de gezondheidszorg. ISS en ToolSense optimaliseren nu dankzij digitalisering het volgen, onderhouden en gebruiken van de mobiele machines, apparaten en apparatuur.