Er werken bij Vebego Cleaning Services ongeveer 8000 schoonmaker, met ruim negentig verschillende nationaliteiten. Een deel van deze medewerkers beheerst de Nederlandse taal niet voldoende of heeft door laaggeletterdheid moeite met het lezen van teksten. Voor deze groep biedt de Schoonmaak AI-ssistent een uitkomst, zegt innovatiemanager Femy van de Wege. “Zulke nieuwe technologie zetten we in om collega’s snel antwoord te geven op vragen en iedereen het gevoel te geven erbij te horen. Kunstmatige intelligentie biedt enorm veel mogelijkheden en kansen. Voor ons is het belangrijkste dat we het gebruiken op een manier die het werk van onze schoonmakers makkelijker en toegankelijker maakt. Zo maken we meedoen mogelijk. Dat is gelukt met deze innovatie, die als het ware een zelfstandige assistent van de teamleider is.”
Winst voor iedereen
De Schoonmaak AI-ssistent is een mini-robot die eenvoudig op een schoonmaakkar kan worden bevestigd. Het apparaat herkent in welke taal een vraag wordt gesteld. Op basis van alle informatie en protocollen beschikbaar binnen Vebego Cleaning Services wordt in diezelfde taal antwoord gegeven aan de medewerker. “Teamleiders krijgen dagelijks veel vragen van schoonmakers, zoals welke kleding ze moeten dragen of hoe ze een vrije dag moeten aanvragen”, aldus Van de Wege. “Soms komen teamleiders voor een heel simpele vraag als ‘Wat moet ik doen als mijn kar niet soepel loopt?’ van een andere locatie. Met dit hulpmiddel op de kar beantwoorden we veel van die vragen. Hierdoor zorgen we dat schoonmakers sneller antwoord hebben op hun vragen en dat ze zelfstandig hun werk kunnen doen. En we ontlasten de teamleiders, dus dat is voor iedereen een winst. ”
Meteen antwoord
Collega Elena Rodriquez Sanchez is enthousiast over de informatie die de robot kan geven: “Het is fijn omdat hij dingen weet. Dingen die ik zelf niet weet.” De schoonmaakster heeft de robot getest door in haar moedertaal Spaans vragen te stellen. “Als ik wil weten wanneer ik mijn salaris ontvang, vertaalt hij het heel snel en hoef ik niet te wachten. Hij geeft meteen antwoord en het werk gaat daardoor veel sneller.”
Schiphol
Vebego Cleaning Services heeft een pilot gedraaid met de tool op Schiphol. Op basis van de ervaringen daar wil het bedrijf het project verder uitrollen bij andere klanten waar collega’s van veel verschillende nationaliteiten aan de slag zijn. Van de Wege: “Schiphol is de ideale locatie om te starten met de chatbot, omdat onze collega’s daar ook veel vragen van reizigers krijgen. De bot kan in de toekomst ook helpen deze vragen te beantwoorden.”
Pas de basis
De Schoonmaak AI-ssistent is een samenwerking van Vebego Service & Expertise en Young Digital Leaders. Bij de ontwikkeling van de AI-ssistent is er veel aandacht geschonken aan het waarborgen van de privacy van de medewerkers. De gesprekken van schoonmakers met de chatbot worden niet opgeslagen en ChatGPT wordt niet getraind met de input van Vebego Cleaning Services. “We hebben ethische kaders bepaald, zodat het aan alle normen en waarden voldoet waar we als bedrijf voor staan. De bot is dus veilig om te gebruiken”, stelt Van de Wege.
De Schoonmaak AI-ssistent wordt de komende periode op kleine schaal geïmplementeerd in het werk van de schoonmakers. Van de Wege ziet voor de toekomst nog veel meer mogelijkheden. “De basis is er. Hierop kunnen we voortbouwen. In een volgende fase zou je gepersonaliseerde chatbots voor klanten kunnen maken. Reizigers op Schiphol stellen andere vragen dan mensen op een vakantiepark. En hoe mooi zou het zijn als de Schoonmaak AI-ssistent straks bij het begin van een shift ook kan aangeven wat de beste plek is om te starten met schoonmaken? Gezien de snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie is dat zeker mogelijk.”