Cruciale invloed op toekomstige groei
In de informatie- en communicatiesector (83 procent) en zakelijke dienstverlening (78 procent), waaronder de schoonmaakbranche, wordt de noodzaak om te digitaliseren het sterkst gevoeld. “Het is goed te zien dat een groot deel van de Nederlandse ondernemers beseft dat digitalisering van cruciale invloed is op hun toekomstige groei”, zegt Luuc Mannaerts, CEO October Nederland. Hij geeft aan dat een langetermijnvisie noodzakelijk is omdat resultaten niet direct tastbaar zijn. “Dat verklaart wellicht waarom de actie onder een deel van de ondernemers zo laag is.”
LEES OOK: Visie grootste schoonmaakbedrijven: CSU gelooft in innovatie en digitalisering
Digitalisering speelt grote rol bij MKB
Zestig procent van de ondervraagde ondernemers heeft in de afgelopen twee jaar geïnvesteerd in het (verder) digitaliseren van hun onderneming. Daarnaast verwacht ruim een derde (35 procent) van hen in 2020 hierin meer te investeren dan het afgelopen jaar. Mannaerts stelt dat de cijfers laten ziet dat ‘een groot gedeelte van het Nederlandse MKB zich continu bezighoudt met digitalisering’.
“Toch is er ook een groot deel (49 procent) dat niet precies weet hoe de digitale ontwikkelingen in te zetten. Digitale tools en systemen bepalen echter in toenemende mate het succes van een organisatie. Door handelingen en processen te versimpelen middels deze tools, kunnen ondernemers zich in de toekomst concentreren op dat waar ze goed in zijn; ondernemen.”
LEES OOK: WAB: alles wat je als schoonmaakondernemer moet weten