Onderzoek: werknemers worden gelukkiger van minder administratie

Onderzoek: werknemers worden gelukkiger van minder administratie

Een groot deel van de Nederlandse werknemers zou niet alleen productiever (21%), maar ook gelukkiger zijn (25%) als zij minder tijd hoefden te besteden aan het indienen van declaraties.

Dit blijkt uit onderzoek van softwarebedrijf Klippa onder 1.120 mensen in loondienst bij middelgrote en grote bedrijven. Over het algemeen geldt: hoe jonger de medewerker, hoe minder graag hij of zij tijd besteedt aan handmatige administratie.

Twee uur per week

“De afkeer voor ouderwetse administratieve processen is begrijpelijk”, vertelt Yeelen Knegtering, CEO van Klippa. “Het kost de gemiddelde medewerker twee uur per week om zaken te doen als declaraties indienen en uren registreren. En dan hebben we het nog niet eens over de tijd die het kost om alles te moeten verwerken in het systeem. Je kunt natuurlijk niet om zaken als declaraties heen, maar je kunt het zeker wel eenvoudiger en sneller maken. Daarmee zorg je voor gelukkigere werknemers en je bespaart ook nog eens mensuren.”

Mannen versus vrouwen

Opvallend is dat 29 procent van de mannen aangeeft gelukkiger te zijn met minder administratie. Bij de vrouwen ligt dit percentage op 20 procent. Ook zijn mannen (23%) iets meer overtuigd dan vrouwen (17%) dat zij productiever zouden zijn met minder rompslomp.

Ten slotte is er tussen oud en jong een verschil te zien: 29 procent van de werknemers onder de 30 is van mening dat zij productiever zouden zijn als zij er minder tijd aan kwijt waren. Bij de werknemers van 60 jaar en ouder ligt dat percentage op 12 procent.

Meer automatiseren

Een manier om de tijd die men aan administratieve processen besteedt, te verkleinen, is door automatisering. Maar liefst 35 procent van de respondenten vindt dan ook dat hun declaratieproces geautomatiseerd moet worden.

Mensen houden niet van verandering

Bij werknemers onder de 30 jaar ligt dit percentage zelfs op 45 procent. Hoe ouder de werknemer, hoe minder de nood tot automatiseren. Toch wil zelfs een kwart van de werknemers van 60 jaar en ouder dat het bedrijf het declaratieproces automatiseert.

Vraag naar vernieuwing

Knegtering: “Over het algemeen houden mensen niet van verandering. In het geval van bedrijfsprocessen betekent verandering dat werknemers de manier waarop zij jarenlang gewerkt hebben, moeten aanpassen. En dat is niet prettig. Toch zien we in dit onderzoek dat er grote vraag is naar vernieuwing in de bedrijfsprocessen. Werknemers zijn zich dus bewust van de mogelijkheden die automatisering hen kan bieden.”

Digitalisering in de schoonmaak

In de schoonmaakbranche vindt digitalisering al steeds meer doorgang. Daarbij gaat het allang niet meer alleen over digitale urenbriefjes. Van sensoren en apps tot aan één integraal platform, waar alle betrokkenen toegang hebben tot het complete schoonmaakproces.

Inmiddels is al meer dan een derde (35%) van de schoonmaakprofessionals betrokken bij de inkoop van digitale oplossingen.

Hier lees je bij welke aanbieder ze dat het liefst doen.

Chatbot Vebego helpt schoonmakers bij taalbarrière en werkvragen

Chatbot Vebego helpt schoonmakers bij taalbarrière en werkvragen

Om schoonmakers te helpen bij hun dagelijkse werkzaamheden en voor collega's die laaggeletterd zijn of de Nederlandse taal niet voldoende beheersen, heeft Vebego Cleaning Services een eigen digitale AI-tool ontwikkeld: de Schoonmaak AI-ssistent. De AI-ssistent is gevuld met informatie over het werk en over het schoonmaakbedrijf zelf. Het werkt als een digitale vraagbaak die, dankzij het gebruik van kunstmatige intelligentie, gesproken woorden in vrijwel alle talen kan herkennen en vertalen.

Meld je nu aan voor het VSR webinar 'meten en mensen'

Meld je nu aan voor het VSR webinar 'meten en mensen'

De Vereniging Schoonmaak Research (VSR) organiseert op 3 juli een webinar, waarbij ze in gesprek gaan met verschillende gasten. Centraal tijden het webinar staat de combinatie van meten en mensen.

Trends 2024: 'Wij verkopen geen product, maar een visie: verandering'

Trends 2024: 'Wij verkopen geen product, maar een visie: verandering'

Goede software kan een bedrijf veel gemak opleveren. Met één druk op de knop altijd en overal actueel inzicht hebben in de stand van zaken bijvoorbeeld. Geestdriftig deelt Roy Sprunken, accountmanager bij AFAS Software, zijn passie voor het automatiseren van processen. "Wij willen het werk leuker en eenvoudiger maken voor schoonmaakorganisaties. Met AFAS Profit kunnen wij administratieve handelingen laten verdampen, zodat de ondernemers meer tijd overhouden voor hun klanten en zaken als medewerkerstevredenheid."

Een medewerker van het ISS meldt een probleem met de reinigingsmachine door een QR-code te scannen.

ISS zet mobiele machines efficiënter in dankzij digitalisering

Dagelijks zorgen medewerkers van ISS in meer dan dertig landen voor duizenden mobiele machines zoals stofzuigers, keukenapparatuur en apparatuur voor de gezondheidszorg. ISS en ToolSense optimaliseren nu dankzij digitalisering het volgen, onderhouden en gebruiken van de mobiele machines, apparaten en apparatuur.