Dit blijkt uit onderzoek van softwarebedrijf Klippa onder 1.120 mensen in loondienst bij middelgrote en grote bedrijven. Over het algemeen geldt: hoe jonger de medewerker, hoe minder graag hij of zij tijd besteedt aan handmatige administratie.
Twee uur per week
“De afkeer voor ouderwetse administratieve processen is begrijpelijk”, vertelt Yeelen Knegtering, CEO van Klippa. “Het kost de gemiddelde medewerker twee uur per week om zaken te doen als declaraties indienen en uren registreren. En dan hebben we het nog niet eens over de tijd die het kost om alles te moeten verwerken in het systeem. Je kunt natuurlijk niet om zaken als declaraties heen, maar je kunt het zeker wel eenvoudiger en sneller maken. Daarmee zorg je voor gelukkigere werknemers en je bespaart ook nog eens mensuren.”
Mannen versus vrouwen
Opvallend is dat 29 procent van de mannen aangeeft gelukkiger te zijn met minder administratie. Bij de vrouwen ligt dit percentage op 20 procent. Ook zijn mannen (23%) iets meer overtuigd dan vrouwen (17%) dat zij productiever zouden zijn met minder rompslomp.
Ten slotte is er tussen oud en jong een verschil te zien: 29 procent van de werknemers onder de 30 is van mening dat zij productiever zouden zijn als zij er minder tijd aan kwijt waren. Bij de werknemers van 60 jaar en ouder ligt dat percentage op 12 procent.
Meer automatiseren
Een manier om de tijd die men aan administratieve processen besteedt, te verkleinen, is door automatisering. Maar liefst 35 procent van de respondenten vindt dan ook dat hun declaratieproces geautomatiseerd moet worden.
Mensen houden niet van verandering
Bij werknemers onder de 30 jaar ligt dit percentage zelfs op 45 procent. Hoe ouder de werknemer, hoe minder de nood tot automatiseren. Toch wil zelfs een kwart van de werknemers van 60 jaar en ouder dat het bedrijf het declaratieproces automatiseert.
Vraag naar vernieuwing
Knegtering: “Over het algemeen houden mensen niet van verandering. In het geval van bedrijfsprocessen betekent verandering dat werknemers de manier waarop zij jarenlang gewerkt hebben, moeten aanpassen. En dat is niet prettig. Toch zien we in dit onderzoek dat er grote vraag is naar vernieuwing in de bedrijfsprocessen. Werknemers zijn zich dus bewust van de mogelijkheden die automatisering hen kan bieden.”
Digitalisering in de schoonmaak
In de schoonmaakbranche vindt digitalisering al steeds meer doorgang. Daarbij gaat het allang niet meer alleen over digitale urenbriefjes. Van sensoren en apps tot aan één integraal platform, waar alle betrokkenen toegang hebben tot het complete schoonmaakproces.
Inmiddels is al meer dan een derde (35%) van de schoonmaakprofessionals betrokken bij de inkoop van digitale oplossingen.
Hier lees je bij welke aanbieder ze dat het liefst doen.