Onder het motto: zo kan het ook. Vastgoedorganisatie Lefier heeft op initiatief van schoonmaakbedrijf Ter Veer uit Sappemeer besloten om de schoonmaakwerkzaamheden in haar ouderencomplexen de komende weken uit te breiden. “Ouderen zijn immers extra kwetsbaar voor het COVID-19 virus en daarom laten we vanaf tot in ieder geval 6 april alle contactpunten, waaronder deurkrukken, intercom, liftknoppen en dergelijke, in de algemene ruimten twee keer per dag, vijf dagen per week extra ontsmetten. Op deze manier hopen wij het COVID-19 virus in deze flats buiten de deur te kunnen houden. Na 6 april gaan we de situatie opnieuw bekijken.”
Groveko draait overuren
Schoonmaakgroothandel Groveko draait overuren. De vraag naar latex handschoenen, desinfectiemiddelen en papieren doekjes rijst de pan uit, maar de prijzen ook. “Wij moeten veel nee verkopen. De vraag is zelfs zo hoog dat er bij onze leveranciers dagprijzen ontstaan. Handschoenen kunnen morgen ineens 25 procent duurder zijn’’, vertelt Marcel van Amen, directeur van Groveko aan De Stentor. Hij maakt maakt zich zorgen over de stijgende vraag en bijbehorende prijsstijgingen. De corona-artikelen – denk aan latex handschoenen, handgels en papieren doekjes – zijn niet aan te slepen. Elke dag om vier uur ’s middags houdt het bedrijf een crisisoverleg om te bespreken hoe ze het beste kunnen inspringen op de huidige situatie.
Chauffeurs rijden niet meer naar Nederland
Veel hygiënepapier komt uit Italië. Maar vanuit dat land rijden de chauffeurs niet meer naar Nederland, vertelt Van Amen. ,,Daarom zijn er fabrikanten die met een lege vrachtwagen vanuit Nederland naar Italië rijden om het zelf op te halen. Maar met een lege vrachtwagen die kant op rijden, kost veel geld. Ik heb nu een leverancier die daarom een euro bij elke doos papier opdrukt om de kosten te dekken.’’ Dat landen hun grenzen dichtgooien, merkt de leverancier ook in de handel met onze oosterburen. “Wij kopen veel handschoenen uit Duitsland, maar onze fabrikant daar zegt: ‘Luister eens, de regering heeft de grens dichtgegooid. Ik mag niks meer aan beschermende middelen naar jullie toe sturen.’ Dan moeten wij op zoek naar andere leveranciers. En degene die ze nog wel heeft, vraagt twee keer zoveel geld.”
Inkoopprijs meer dan verdubbeld
Van Amen rekent die hogere kostprijs door naar zijn eigen verkoopprijzen. “We vertellen onze klanten dat ook wij voor dat soort artikelen dagprijzen moeten hanteren. Ik verkocht vorige week een doos desinfectiemiddel voor 49,95 en ik moet daar nu 99 euro voor vragen. Mijn inkoopprijs is meer dan verdubbeld. Er is een gebrek aan flesjes, er is te weinig ethanol en als het er al is, dan is er een probleem met het indikken ervan.’’ Om ervoor te zorgen dat de artikelen op de juist plek belanden, werkt het bedrijf met een voorrangssysteem. ,,De zorgsector gaat voor alles. Daarna verdelen we de goederen over de aanvragen die we krijgen vanuit de schoonmaakbranche, scholen en ook handelaren die online verkopen.’’ De coronaverkoop legt het bedrijf geen windeieren, toch is het de vraag wat er uiteindelijk nog van overblijft. “We hebben zo’n dertig procent meer orders als het gaat om typische corona-artikelen zoals hygiënepapier, mondkapjes en desinfectiegel. Maar we weten niet of we dat allemaal kunnen leveren. De vraag naar alle andere artikelen is dalend, omdat veel bedrijven op slot gaan.’’
Nederrijn bezocht 100-jarige toch nog feest
Vanwege de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus te beperken kon Thea van Brandenburg haar 1ooe verjaardag niet vieren met een groot feest samen met haar familie. Dankzij een hoogwerker van Nederrijn Schoonmaak kon zij het zaterdag toch nog groots kunnen vieren met hoog bezoek. De kinderen van Thea konden één voor één met de hoogwerker naar boven om voor het balkon van de derde verdieping van woonzorgcentrum Klingelpoort even naar hun moeder zwaaien en haar te feliciteren met haar verjaardag. Beneden op het parkeerterrein stond de rest van de familie op gepaste afstand van elkaar met een spandoek, toeters en slingers voor Thea te zingen. “Met dit mooie en bijzondere verzoek van DrieGasthuizenGroep om mevrouw Van Brandenburg ondanks alles toch een onvergetelijke verjaardag te bezorgen werkten wij natuurlijk graag mee”, aldus Chantal Bruil, directeur Personeel en Organisatieontwikkeling Nederrijn Schoonmaak. “Het is fijn om deze mensen in deze onzekere tijd een fantastische dag te kunnen bezorgen.”
DSM maakt grote hoeveelheden desinfectiemiddel
In uiterste geval vakantiegeld opschorten
Vakbond FNV is bereid om in het uiterste geval uitbetaling van het vakantiegeld op te schorten bij bedrijven die niet genoeg hebben aan de noodsteun van het kabinet. Dat schrijft De Telegraaf. Onder meer horeca en detailhandel hebben de bonden hierom gevraagd. “We krijgen signalen vanuit verschillende sectoren en op centraal niveau van de werkgevers of we niet kunnen kijken naar uitstel van vakantiegeld”, zegt cao-coördinator Zakaria Boufangacha van de FNV. Hij is bereid ’constructief’ mee te denken. “Wat ons betreft zou dit een ultieme stap zijn voor sectoren in nood.” Er is wekelijks overleg over de crisis tussen bonden en werkgevers. Werkgeversclubs VNO-NCW en MKB-Nederland hopen dat uitkeringsinstantie UWV de kosten van vakantiegeld op zich neemt bij bedrijven die aankloppen voor steun.
CSU neemt video op
Bij schoonmaakbedrijf CSU uit Uden namen ze een video op om hun schoonmakers een hart onder de riem te steken.
Social distancing heeft gevolgen voor aanbestedingen
Social distancing heeft ook gevolgen voor het aanbestedingsproces. Advocaat Joris Bax geef advies op LinkedIn. “Nederland is opgeroepen 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Een maatregel die, hoewel die op straat en in de supermarkt te weinig wordt gevolgd, ook bij aanbestedingsprocedures gevolgen heeft. Het houden van een schouw, proof of concept, demo, proeverij of iets vergelijkbaars is gemeengoed bij aanbestedingen. Daardoor komen echter (te) veel mensen in een kleine ruimte samen en hebben (te) nauw contact met elkaar. Dit staat op gespannen voet met social distancing. In het algemeen raad ik aan: als een proof of concept, demo of rondgang uitgesteld kan worden, stel die uit of plan die helemaal niet in. Een alternatief is een rondgang per geselecteerde ondernemer. Zaak is wel dat vooraf een protocol wordt bekendgemaakt dat zorgvuldig wordt gevolgd, om de transparantie te waarborgen.”
Boodschap medewerker ISS
Deze boodschap van een medewerker van ISS is niet mis te verstaan. Blijf thuis.
Onze collega’s die in het ziekenhuis werken doen een dringend beroep op ons: #blijfbinnen. #StayAtHomepic.twitter.com/tIwmq0SWbo
— ISS FacilityServices (@ISS_Netherlands) March 22, 2020
Gespecialiseerde teams komen bij nacht en ontij
Schoonmaakbedrijf Eresdé heeft het enorm druk met het beteugelen van de corona-uitbraak, vertelt de Leeuwarder Courant. “Gespecialiseerde teams komen bij nacht en ontij fabrieken, kantoren en ziekenhuizen ontsmetten.” Eresdé, met 320 werknemers een van de grotere schoonmaakbedrijven van Noord-Nederland, opereert sinds kort in de ambassadewijk van Den Haag. Vanwege het coronavirus deden de ambassades van Taiwan en Georgië een beroep op de noorderlingen. “Er is natuurlijk een ramp gaande, maar het is niet alleen maar negatief”’, zegt Eresdé-directeur Henk Vlietstra tegen de krant. “Dit geeft een positieve boost. We hebben het echt smoordruk.’’ Voor de bestrijding van het virus beschikt hij over 20 tot 25 gespecialiseerde schoonmakers.
24 uur per dag op te roepen
Vanuit Harlingen, Leeuwarden, Groningen en straks Zwolle is de calamiteitendienst van Eresdé 24 uur per dag oproepbaar. “Als ze ons bellen, staan we binnen een uur op de stoep”, zegt Vlietstra. De reinigers zijn getraind in het elimineren van ziektehaarden. “Je kunt dan denken aan een norovirus (buikgriep, red.) in een restaurant of een zorginstelling. Of een ziekenhuis dat met een MRSA-bacterie kampt.’’ De schoonmakers opereren via vaste protocollen. Ze dragen beschermende pakken, mondkapjes, rubberhandschoenen, hoesjes om de schoenen en veiligheidsbrillen. Om hun werkdruk te verlichten, krijgen de specialisten mogelijk collega’s onder hun hoede uit de reguliere schoonmaakdiensten. Die hebben immers minder te doen, doordat veel kantoorpersoneel naar huis is gestuurd.
UWV-kantoor grondig gereinigd
De ‘maanmannetjes’ komen in normale tijden vaak opdraven voor brand- en waterschade, nu gaat het vooral om corona. Zo moest het UWV-kantoor in Groningen vanwege een ziektegeval grondig gereinigd worden. Ziekenhuizen, een kaasfabriek, melkfabrieken, een garagebedrijf in Zeist: de ziekte duikt overal op. Onlangs werden de specialisten opgetrommeld voor een klus in een grote productiehal in Drachten. De naam van dat bedrijf noemt Vlietstra liever niet. “Een werknemer had een corona-infectie te pakken’’, legt hij uit. “De hele productielijn moest gedesinfecteerd worden, zodat de collega’s er de volgende dag weer veilig aan de slag konden.’’ Het vervult hem met trots. ,,Onze mensen zijn er van half elf tot vier uur ’s nachts bezig geweest.”
Meetstaafjes zijn er nog niet
Corona vormt wel een uitdaging. “Normaal maken we gebruik van meetstaafjes, maar omdat dit een nieuw virus is, zijn die er nog niet.’’ Toch beschikt Eresdé over voldoende expertise om de ziektekiemen over de kling te jagen. “We gebruiken daarvoor een speciaal product, een mengsel van waterstofperoxide en perazijnzuur.’’ Vlietstra had een vooruitziende blik. Hij heeft het anticoronamiddel in grote hoeveelheden ingeslagen. “We zitten in een rollercoaster’’, vindt de directeur. ,,Dit zijn moeilijke tijden. Het kan zomaar zes weken of zelfs twee maanden duren voordat dit voorbij is. We moeten de moed erin houden. Daarom ben ik ook heel erg trots op onze mensen, die zonder gemiauw die klussen aanpakken.’’
Maskers gekregen van baas
Bij Omroep West: Deze glazenwassers hebben van hun baas maskers gekregen en proberen zichzelf zo te beschermen tegen het coronavirus. Bescherming is belangrijk, omdat ze toch door moeten werken. “Ik ben blij dat we een werkgever hebben die aan zijn personeel denkt.” Je kunt je wel afvragen of dit nu de oplossen is. Aan social distancing hebben de glazenwassers in principe genoeg.
Ondernemers krijgen uitstel waterschapsbelasting
Met een uitgebreid pakket aan maatregelen leveren ook de waterschappen een bijdrage om ondernemers door de coronacrisis te loodsen. Als ondernemers de waterschapsbelastingen niet kunnen betalen vanwege de crisis, krijgen ze uitstel. Dat maken de Unie van Waterschappen, MKB-Nederland en VNO-NCW zondag bekend. Verschillende waterschappen zetten bovendien de invordering van belastingen helemaal stil en betalen facturen direct, ruim voor de vervaldatum. Daarnaast zetten waterschappen alles op alles om de opdrachtverlening en vergunningverlening aan bedrijven door te laten gaan, zodat het werk in de grond-, weg- en waterbouw kan doordraaien.
Gewillig oor
Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland en eigenaar van schoonmaakbedrijf Novon: “Wij spreken met iedereen om te kijken wat we met elkaar kunnen doen om ondernemers een steuntje in de rug te geven nu het geld hard veel ondernemingen uit loopt, terwijl er niks binnenkomt. Ook bij de waterschappen vonden we net als eerder bij banken en de pensioenfondsen een gewillig oor. Voor een mkb’er met een hotel gaat dit al gauw weer om 800 euro waterschapsbelasting en elke euro telt nu in de crisis. Veel dank daarvoor en vooral ook voor de snelheid waarmee we deze afspraken hebben kunnen maken. Veel dank aan voorzitter Rogier van der Sande en alle waterschapsbestuurders en hun medewerkers om dit mogelijk te maken.”
Welke maatregelen nemen waterschappen?
De meest voorkomende maatregelen van de waterschappen zijn:
· Er wordt coulant omgegaan met verzoeken om uitstel van betaling. Ondernemers en zzp-ers die aangeven dat ze hun belastingaanslag als gevolg van de crisis niet op tijd kunnen betalen, krijgen bij de meeste waterschappen uitstel van betaling en hoeven de aanslag voorlopig dus niet te betalen. Het uitstel geldt voorlopig voor bepaalde tijd, meestal voor een periode van 3 tot 6 maanden vanaf nu.
· Er worden ook soepele betalingsregelingen getroffen. De opgelegde aanslag wordt dan wel betaald, maar dat kan in een langere periode.
· Veel waterschappen betalen facturen sneller, ruim voor de vervaldatum.
· Daarnaast vindt al het beheer en onderhoud, de uitvoering van projecten en de voorbereiding van nieuwe projecten zoveel als mogelijk doorgang.
Corona-verdacht pand
Schoonmaak gaat alsmaar door. Dimitri van Vliet, directeur van SVP Schoonmaak, maakt melding van de schoonmaak van een “corona-verdacht” pand.
Prins roept op om facturen op tijd te voldoen
Prins Constantijn vindt dat de coronacrisis bedrijven niet ontslaat van de verplichting om rekeningen op tijd te betalen. Op Twitter roept de prins bedrijven op facturen op tijd te voldoen en het goede voorbeeld te volgen van een ondernemer die zich voorneemt om iedere maandag al zijn leveranciers te betalen. “De neiging op de meeste financiële afdelingen zal zijn om betalingen van uitstaande rekeningen uit te stellen”, vermoedt Constantijn. “Dit is funest voor zzp’ers, mkb, start-ups. Draag bij en betaal je rekeningen!” Constantijn is de speciale gezant van de start-upsector in Nederland en daarmee het gezicht van Techleap. Die organisatie zet zich in voor investeringen in start-ups.
Vignet om sneller grens te passeren
Grensarbeiders in vitale sectoren en met cruciale beroepen kunnen vanaf 22 maart een vignet gebruiken om sneller de grens tussen België en Nederland te passeren. Het vignet dient om te voorkomen dat grensarbeiders in vitale sectoren en met cruciale beroepen worden opgehouden bij de grens en kan enkel door hen worden gebruikt. Het vignet is aan te vragen op de website: http://www.crisiscentrum.be.
Meer weten over het coronavirus, de laatste ontwikkelingen en de gevolgen voor de schoonmaakbranche? In ons Dossier Coronavirus vind je alle berichten die Service Management heeft gepubliceerd omtrent het coronavirus