Kaleidon slachtoffer van cyberaanval

Kaleidon slachtoffer van cyberaanval

**Facilitair adviseur en opleider Kaleidon is onlangs slachtoffer geworden van een grote cyberaanval. Tijdens de aanval heeft er geen datalek plaatsgevonden, laat de organisatie achter onder meer SVS, UL-Team en CSG weten.**

Afgelopen vrijdag 2 juli is Kaleidon slachtoffer geworden van een grote cyberaanval op de Amerikaanse softwareleverancier Kaseya. Kaleidon's ICT-beheerder VelzArt werkt met VSA software om de systemen op afstand te kunnen beheren. "Door alert optreden waren we er snel bij en hebben we onze servers snel kunnen uitschakelen", laat de organisatie weten.

Geen datalek

Het bericht vervolgt: "Onze ICT-beheerder VelzArt heeft ons verzekerd dat er geen datalek heeft plaatsgevonden. Dit betekent dat uw gegevens altijd veilig bij ons zijn geweest en vanzelfsprekend nog steeds zijn."

De medewerkers van VelzArt hebben vanaf vrijdagnacht tot en met woensdag dag en nacht doorgewerkt om ervoor te zorgen dat al hun klanten zo snel mogelijk op een veilige manier weer konden werken. Zaterdag 3 juli zijn de servers door VelzArt opgehaald en heeft men deze in het weekeinde volledig kunnen schonen.

Schade valt relatief mee

"Aangezien wij meerdere keren per dag back-ups maken heeft VelzArt de laatste schone kopie terug kunnen plaatsen en valt de schade in relatieve zin mee", aldus Kaleidon.

"Op maandagavond 5 juli heeft VelzArt de servers teruggeplaatst en weer geactiveerd. Vervolgens zijn de VPN verbinding en koppelingen hersteld en zijn alle overige devices gecontroleerd en schoon bevonden en zijn we vanaf dinsdag laat in de middag weer operationeel."

Mailverkeer kwijt

Kaleidon laat weten al het mailverkeer van vrijdag 2 juli, zaterdag 3 juli en zondag 4 juli kwijt te zijn. "Mocht u ons in een van deze dagen gemaild hebben, dan verzoeken wij u deze e-mail opnieuw aan uw contactpersoon van onze organisatie te sturen."

Blog Pieter Grootjes: Is dat meten wel zo 'smart'?

Blog Pieter Grootjes: Is dat meten wel zo 'smart'?

De afgelopen decennia heeft onze sector een flinke groei gezien van allerlei meetsystemen. In eerste instantie gericht op de technische kwaliteit van de dienstverlening, daarna op tevredenheid van de eindgebruikers en in de nabije toekomst wellicht op het meten van de impact van de dienstverlening op de gehele maatschappij. Onderbelicht in dit geheel is het effect van al deze metingen op de belangrijkste schakel in het schoonmaakproces: onze medewerkers.

Schoonmaakbedrijven leren hoe ze hun website goed zichtbaar maken

Schoonmaakbedrijven leren hoe ze hun website goed zichtbaar maken

Ontdek hoe je jouw schoonmaakbedrijf online beter positioneert en je zichtbaarheid vergroot met een workshop van Schoonmakend Nederland op dinsdag 30 mei. Tijdens de interactieve sessie wordt de See-Think-Do-Care methodiek belicht. De workshop is speciaal opgezet voor schoonmaakbedrijven.

Inschrijven voor 'ISSA Pulire Product van het Jaar Award' en Hackathon

Inschrijven voor 'ISSA Pulire Product van het Jaar Award' en Hackathon

Heeft jouw bedrijf een innovatief product? Dan is er goed nieuws. De inschrijving voor 'Product van het jaar ISSA Pulire 2023' en de Hackathon zijn geopend. De wedstrijden vinden plaats tijdens de 26ste editie van ISSA Pulire, van 9 tot en met 11 mei in Milaan.

Margriet van Dijken, managing partner Atir: "Dit zijn de trends voor de schoonmaakbranche 2023" 

Margriet van Dijken, managing partner Atir: "Dit zijn de trends voor...

De wereld is veranderlijk, zo ook de schoonmaakbranche en de schoonmaakconcepten binnen facilitaire organisaties. Service Management sprak met Margriet van Dijken, managing partner bij Atir, over de trends voor 2023. "Het nieuwe jaar begint met grote onzekerheid over de beschikbaarheid en kostenontwikkelingen van resources. Met daarnaast de zoektocht van organisaties naar het gebruik van werkplekken in de toekomst is de uitdaging compleet." En de grootste trend? "Dealen met het niet weten."