Blog Pieter Grootjes: Is dat meten wel zo 'smart'?

Blog Pieter Grootjes: Is dat meten wel zo 'smart'?

De afgelopen decennia heeft onze sector een flinke groei gezien van allerlei meetsystemen. In eerste instantie gericht op de technische kwaliteit van de dienstverlening, daarna op tevredenheid van de eindgebruikers en in de nabije toekomst wellicht op het meten van de impact van de dienstverlening op de gehele maatschappij. Onderbelicht in dit geheel is het effect van al deze metingen op de belangrijkste schakel in het schoonmaakproces: onze medewerkers.

Meest geëxamineerde beroep van Nederland

Soms denk ik dat onze medewerkers mogelijk de meest geëxamineerde medewerkers van Nederland zijn. In veel samenwerkingen tussen opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven zijn procescontroles zoals VSR-DKS een vast onderdeel van de controlesystematiek. Vrijwel elke maand leggen onze schoonmakers een schriftelijke overhoring af. Fouten constateren, herinstructie en weer door. De contractcontrole conform VSR-KMS of vergelijkbare systematiek, het tentamen in schoonmaakland, wordt twee tot vier keer per jaar gehouden. Opgeteld hebben onze medewerkers dus tussen de 10 en 20 toetsmomenten per jaar. Ik vraag me soms af of al die inspanningen ook extra tevreden eindgebruikers opleveren.

Zelfreflectie

"Behandel een ander altijd zoals je zelf ook behandeld wilt worden" is een norm die ik vanuit mijn opvoeding sterk mee heb gekregen. Die norm helpt mij regelmatig in de dagelijkse praktijk. In dat licht is het namelijk goed om eens een moment van bezinning in te bouwen en na te denken of er niet een andere weg naar Rome is. Hoe vaak vindt er bij ons als directie, contractmanagers of inkopers toetsing van ons werk of onze prestaties plaats? En is er voor onze te koesteren medewerkers niet een andere manier om te werken naar resultaat? Een manier die wellicht beter past bij de huidige omgeving van arbeidskrapte, vakmanschap en respect naar elkaar. Waarbij we uitgaan van balans in de keten en van het geheel aan activiteiten en stakeholders die verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat, in plaats van de focus alleen op de uitvoerende medewerker te leggen. En als wij ons nu eens gaan focussen op de tevredenheid van onze medewerkers, komt het resultaat dan wellicht niet gewoon vanzelf?

Meedenken

Denkt u, in de geest van de Code Schoonmaak, met mij mee? En ga eens uit van hoe u zelf graag verantwoording over uw prestaties aflegt. Is die manier wellicht ook toe te passen op het schoonmaakproces? Zo maken we de schoonmaaksector wellicht nóg een stukje mooier en aantrekkelijker voor onze medewerkers van nu en in de toekomst.

Pieter Grootjes, algemeen directeur bij Victoria schoonmaakbedrijf en bestuurslid bij Schoonmakend Nederland en de Code Schoonmaak.

In het webinar ‘Smart meten van prestaties’ gaat de Code Schoonmaak met schoonmaakwerkgevers en opdrachtgevers in gesprek over dit onderwerp. Dit webinar vindt plaats op donderdag 13 juli om 11u30. Aanmelden kan via deze link >>

Schrikbarend veel arbeidsmigranten hebben mentale problemen

Schrikbarend veel arbeidsmigranten hebben mentale problemen

Laagbetaalde arbeidsmigranten kampen veel vaker dan Nederlandse werkenden met mentale klachten. Dat komt naar voren uit een enquête die het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft laten houden onder enkele duizenden mensen, voor het merendeel afkomstig uit Oost-Europese EU-lidstaten. Verantwoordelijk minister Eddy van Hijum noemt de aantallen "schrikbarend hoog".

Buswassers Noord-Nederland in onzekerheid over baan

Buswassers Noord-Nederland in onzekerheid over baan

Ruim veertig buswassers in Friesland, Groningen en Drenthe dreigen de dupe te worden van een nieuwe aanbesteding van het schoonmaakwerk voor de bussen van Qbuzz. De schoonmakers weten niet zeker of ze na 15 december nog werk hebben, zo laat vakbond CNV weten. Zij willen dat Qbuzz en het nieuwe schoonmaakbedrijf HSU zich aan de Schoonmaakcode houden en de garantie geven dat de huidige schoonmakers hun baan behouden.

ACM grijpt in bij twee commerciële schuldhulpaanbieders

ACM grijpt in bij twee commerciële schuldhulpaanbieders

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft opgetreden tegen twee onlineaanbieders van schuldhulp. Volgens de toezichthouder maakten de websites Schuldhulpverlening-Nederland.nl en schuldsanering.help niet duidelijk genoeg dat zij een betaalde dienst aanboden, waardoor consumenten konden denken dat het een gratis dienst van de gemeente was.

Binnenkort weer netwerken bij nieuwe editie Captains of Cleaning Connect

Binnenkort weer netwerken bij nieuwe editie Captains of Cleaning...

Op 27 november 2024 is het zover: de vierde editie van Captains of Cleaning Connect. Voor de vierde keer op rij komen alle Captains of Cleaning live samen in één arena. Een mooie netwerkgelegenheid voor beslissers uit de schoonmaakbranche en facility management.