Hulp aan huis belooft beterschap bij zoektocht naar schoonmaakhulp

Hulp aan huis belooft beterschap bij zoektocht naar schoonmaakhulp

Schoonmaakplatforms die vallen onder Hulp in huis, hebben flink onder vuur gelegen. Het regende klachten van consumenten die via de sites op zoek waren naar een schoonmaker, betaalden, maar niets kregen. Programma Radar nam de proef op de som met een bijzondere schoonmaakhulp: Jip de Wit. Een cavia.

‘Altijd een fris en schoon huis’ en ‘een vervangende hulp als de hulp stopt’; deze en andere beloften spraken onder anderen Rosan, Carla, Bianca direct aan in hun zoektocht naar een betrouwbare schoonmaakster. Ze keken hiervoor op sites als ikzoekeenwittewerkster.nl en ikzoekeenschoonmaker.nl; schoonmaakplatforms die Hulp in huis BV beheert.

Klachtenregen

Ze kwamen bedrogen uit, vertellen de dames in een item dat Radar onlangs maakte. De drie betaalden inschrijfkosten, kregen niet of nauwelijks contact met de schoonmaakster, maar mochten wel een afkoopsom betalen als ze de bemiddeling wilden staken. Radar ontving tientallen klachten over de schoonmaakplatforms. Dit naast vele negatieve recensies op internet.

Jip de cavia krijgt schoonmaakcertificaat

Verslaggever Vanessa Ackah nam de proef op de som. Zij meldde zich aan als schoonmaker Jip de Wit: een cavia. Na het beantwoorden van vijf simpele vragen kreeg Jip een schoonmaakcertificaat. Ook meldde zij zich aan als consument Jan Klassen, die op zoek is naar een schoonmaker. Jip en Jan wonen bij elkaar in de buurt: de match is snel gemaakt. Voordat er ook maar iets is schoongemaakt, had Jan al een factuur binnen en zat hij vast aan een schoonmaakabonnement van een jaar. Met Jip de cavia als schoonmaker.Kan dit zomaar? “Nee”, zegt Elise van Es, advocate arbeids- & ondernemingsrecht. “Want er is geen dienst geleverd. Je hoeft ook geen afkoopsom te betalen voor een dienst die niet geleverd is. Het huis is nog steeds vies.” Sta je in je recht als je een afkoopsom hebt betaald en die wilt terugvorderen? “Ik vind van wel. Er is hier sprake van dwaling, een onjuiste voorstelling van zaken. Er worden veel dingen beloofd op de website, maar er wordt niets geleverd.”

Hulp aan huis belooft beterschap

Vanessa Ackah ging ook in gesprek met eigenaar Johan van Hulp aan huis. Hij stelde direct dat een klant niet meteen vast zit aan een jaarabonnement. “Het betalingsmoment is er pas betalen als wij de hulp leveren die voldoet aan de opgegeven eisen.” Hij erkende wel de klachten. “Het afgelopen half jaar zijn de klachten toegenomen. Dat heeft te maken met de moeilijke arbeidsmarkt die ook onze branche treft. Vroeger hadden we geen moeite met een nieuwe hulp zoeken als er een niet beviel en hadden we altijd binnen vier weken een match, dat hebben we nu niet. Jullie uitzending is katalysator geweest om de dienstverlening aan te passen.”

Wat is er veranderd? “Als wij binnen vier weken geen geschikte hulp kunnen vinden die aan de opgegeven eisen voldoet, dan kan de klant zonder kosten van een abonnement af. Dit hebben wij eind september doorgevoerd.” Klanten met klachten kunnen deze melden via een contactformulier, zo raadde hij tot slot aan.