Na een kopje koffie ging de eerste kennissessie al van start. In het kennistheater schoven als eerste Pim Hilgerdenaar, eigenaar en directeur van schoonmaakgroothandel Crohill, en Harmen Spek, Innovation & Solutions Lead bij de Plastic Soup Foundation aan. Zij hadden het over het schoonmaken van de schoonmaakbranche, en wel door het reduceren van plastic. Spek legde uit waar het precies om draait: “Mensen denken vaak snel aan huishoudplastic, maar plastic zit overal. Denk aan plastic in vloeibare vorm of microplastics. Het zit ook in huidverzorgingsproducten en cosmetica. Logisch ook, want de plasticindustrie is enorm innovatief. Met plastic kun je bijna elk probleem efficiënt en goedkoop oplossen.”
Stappen zetten
De afgelopen jaren is er in de wetenschap enige zorg ontstaan wat die constante stroom aan plastics in ons leefmilieu doen met onze gezondheid. Microplastics worden al teruggevonden in groenten, vissen, ons bloed en onze hersenen. “Wij willen daar verandering in brengen”, aldus Spek. “Wij kijken hoe we industrieën en sectoren ertoe kunnen bewegen daar stappen in te zetten.” Hilgerdenaar haakt daarop aan: “Onze missie is de schoonmaakbranche zo plasticvrij mogelijk te krijgen. Denk aan flessen, moppen en doeken. Daarvoor zijn we ook begonnen met Schoner Schoon, Slimmer Schoon en zijn we gecertificeerd ClimatePartner.” De moppen en doeken bijvoorbeeld uit het Schoner Schoonprogramma zijn nu voor 80 procent plasticvrij. Slimmer Schoon zet in op de gezondheid van schoonmaakmedewerkers. “Onze Schoner Schoon partners tonen ook aan dat ze volgens de methode werken, zodat we die milieuwinst ook echt behalen.”
Aanbesteden voor mkb’ers
De tweede kennissessie kwam er direct achteraan. Aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema bepleitte dat mkb’ers ook kunnen meedingen in aanbestedingen. Want als grote schoonmaakbedrijven het kunnen, is er geen reden waarom zij niet ook kunnen winnen. Ze legde uit hoe je dat moet aanpakken. “Je moet weten hoe je het moet doen en waar je op moet letten. Er zijn wel een aantal voorwaarden om te winnen.”
Wat voor waarde voeg jij toe?
Ze noemt dat je echt serieus moet zijn, een aanbesteding doe je er niet even bij, ervoor moet zorgen dat je een team hebt om mee te sparren en voortdurend de afweging te blijven maken ‘past het?’. Lees een aankondiging van een opdracht ook echt kritisch en stel al je vragen. Zorg dat je alles duidelijk krijgt en maak ook dan weer de afweging of het bij je past. Als je dan je inschrijving gaat opstellen, had Siertsema nog een laatste tip: “Redeneer vanuit de aanbestedende dienst. Het is geen PR-verhaal. Wat voor waarde voeg jij toe bij hen? En wat doe je anders dan de anderen?”
Rondje beursvloer
Ondertussen was het op de beursvloer een constant geroezemoes van gasten die in gesprek gingen met de aanwezige exposanten. Er waren veel oude bekenden aanwezig, maar ook een aantal nieuwere spelers in de schoonmaakwereld. Een greep:
Van geven wordt niemand armer
Vervolgens nam Tuğrul Çirakoğlu het kennistheater over om te vertellen hoe hij zijn bedrijf Frisse Kater op de kaart heeft gezet. Zelf begon hij met niets anders dan het idee om schoon te gaan maken in studentenhuizen na huisfeesten, met een lekker ontbijtje (vandaar de naam). Dat liep niet direct storm en dus stuurde hij zijn verhaal op naar alle grote kranten. Eentje hapte en vanaf toen druppelden de klanten binnen. Maar zoals Çirakoğlu vertelde: hij zag steeds gekkere dingen. Zo vroeg hij zich herhaaldelijk af wat hij eigenlijk aan het opruimen was, totdat hij een keer bewijs had dat hij inderdaad andermans bloed zat op te ruimen. Tijd om te stoppen of om iets te veranderen, vond de schoonmaker.
Van geven wordt niemand armer.
En veranderen heeft hij gedaan. Nu is Frisse Kater het bedrijf waar je naartoe moet voor al je schoonmaken na overlijden, moord, plaatsen delict, hamsteraars of gewoon zwaar vervuilde woningen. Hoe heeft hij zijn bedrijf gekregen waar het nu staat? Zijn belangrijkste mantra: “There is only one you and there will never be another one. That’s your power. Klanten waarderen het als je jezelf bent.” De volgende stap is bepalen wat je wilt uitstralen, zodat de klant ook weet wat hij van jou kan verwachten. Vervolgens komt het volgens Çirakoğlu neer op showmanship, want je moet wel zichtbaar zijn. “Dat kan voor iedereen verschillend zijn. Als ik bijvoorbeeld uit drie schoonmaakpakken kan kiezen waarvan er twee wit zijn en één gifgroen, dan ga ik voor die groene.” Zelf is hij ook actief op sociale media. Zijn tip? Begin gewoon en ga experimenteren. Hij voelde zelf een drempel om op YouTube actief te worden en is uiteindelijk maar voor een muur gaan staan en gaan praten. Maar ook hierbij: doe wat bij je past. Zijn sociale media zijn voor hem trouwens zeker niet het meest belangrijk. “Het sterkst blijft de mond op mondreclame. Als je dus bij klanten bent, investeer in je relatie. Toon interesse, ga een gesprekje aan. Mijn tip voor succes: van geven wordt niemand armer. Of het nu geld, tijd, energie of kennis is, in mijn ervaring krijg je het dubbel en dwars terug.”