Blog Ronald Bruins: Wuif opmerking 'voor jou tien anderen' gerust lachend weg

Blog Ronald Bruins: Wuif opmerking 'voor jou tien anderen' gerust lachend weg

Soms komen er pareltjes aan informatie onze kant op die we graag aan jou als lezer doorgeven. Denk je nu aan journalistieke scoops of dikke documenten à la Wikileaks waar we als onderzoeksjournalisten de krenten maar uit moeten halen? Helaas, ik vrees dat het vak van een schoonmaakjournalist minder spannend is. Maar toch zijn die pareltjes wel de moeite waard, ook voor jou als ondernemer of manager in de schoonmaak.

Uitkeringsinstantie UWV kwam begin dit jaar met een analyse van de schoonmaakbranche. Dat er krapte is op de arbeidsmarkt, wisten we al. Dat dat een rem op de groei van de schoonmaakbranche zet, zal je niet verbazen. Wat ik wel de moeite vind: de uitgebreide stroom aan cijfers gevat in de analyse. Die cijfers zijn voor jou ook belangrijk, want daar kun je je organisatie op sturen.

Onderscheidend zijn

‘Waar praat die jongen nu over’, hoor ik je terecht denken. Om een voorbeeld te geven: in het vierde kwartaal van 2022 waren er 21.400 schoonmaakbedrijven. Ongeveer drie op de vier bedrijven zijn zelfstandigen zonder personeel. De grote vraag is dan: hoe wil en kun je jouw bedrijf opbouwen? Een insteek kan zijn om onderscheidend te zijn in je personeelsbeleid en daarmee de werkzaamheden voor je opdrachtgever te verrichten. Of wellicht opereer je alleen met zzp’ers die je dan wel meer moet betalen. Dat moet je kunnen doorbelasten aan de klant. Je moet dan ook goed kijken of er niet sprake is van schijnzelfstandigheid.

Duurzame inzetbaarheid

Nog zo’n cijfer: inmiddels is één op de drie schoonmakers 55 jaar of ouder. Wat je daarmee kunt? Wellicht kun je die schoonmakers bijstaan in hun werk, meedenken over hun werktijden of meer aandacht geven aan ergonomie. Alles om hen duurzaam inzetbaar te maken. Daarnaast speelt dat jongeren tegenwoordig een keuze hebben. Horeca mag dan minder betalen, maar dat maakt schoonmaak niet per se populair onder jongeren. Vooral onder beginnende schoonmakers is er veel verloop, constateert het UWV, waardoor veel instroom nodig is om de uitstroom op te kunnen vangen.

Ik vrees dat we vaker en vaker als schoonmaakbedrijven ‘nee’ moeten verkopen.

Let’s make cleaning great again

Let’s make cleaning great again, zou ik bijna zeggen. Maar dat is nog niet zo makkelijk. Money talks is in dit geval zeker een deel van het antwoord onder jongeren, een insteek die Schoonmakend Nederland met haar recente campagne, onder andere via Snapchat, succesvol ter hand heeft genomen. Maar daarmee alleen ben je er niet. Oké, robotisering dan? Ook daar kun je maar een deel van het antwoord vinden. Maar inderdaad; alle beetjes helpen. Ook samen optrekken met andere partijen om creatief personeel te delen, zou kunnen. Echter, dat is ook slechts een deel van het antwoord.

Vaker ‘nee’ verkopen

Het hele antwoord, alhoewel ik dat graag voor je had gehad, is er niet. Ik vrees dat we vaker en vaker als schoonmaakbedrijven ‘nee’ moeten verkopen. Doe dat dan vooral bij klanten die de meerwaarde van schoonmaak niet inzien, er alleen op beknibbelen of je behandelen als oud vuil. Het is nu tijd om die schifting te maken. Dat ‘nee’ is niet nieuw. Schiphol levert ook minder vliegbewegingen af omdat het nu eenmaal geen personeel heeft. Het houdt gewoonweg ergens op. En dat kunnen we, met de cijfers van het UWV in de hand, heel duidelijk uitleggen. Niet iedereen is meer een klant voor jou. Dat is wennen. Zeker voor klanten die denken dat er voor jou tien anderen zijn. Dat is namelijk niet meer zo. Wuif zo’n opmerking gerust hard lachend weg.

Ronald Bruins, hoofdredacteur Service Management ronaldbruins@vmnmedia.nl

Blog Ronald Bruins: Wie de mensen heeft, heeft de markt 

Blog Ronald Bruins: Wie de mensen heeft, heeft de markt

Groot, klein of middelgroot… Ze worstelen allemaal met dezelfde vraag: kunnen we kosten als gevolg van de cao-verhogingen doorberekenen aan onze klanten? Op basis van de bestaande cao-afspraken stegen de lonen per 30 juni 2024 met 5,5 procent. Maar die stap was al ingecalculeerd, stelde ook Paul Fok, voorzitter van SIEV, tegenover Service Management. De eerstvolgende keer wordt daarmee spannender. Dat is dan 1 januari 2025 met 3 procent. Daarna volgen verhogingen per 1 juli 2025 en 1 januari 2026.

<p>‘Circulair inkopen is mogelijk, maar ik ben er inmiddels wel achtergekomen dat er meer bij komt kijken dan je eigenlijk denkt.’</p>

FNV Schoonmaak organiseert vragenuurtje voor werknemers in de...

Heb je vragen over je loon, je werkrooster, of de toepassing van de cao in de schoonmaakbranche? Hoor je van collega's dat zij ook twijfels hebben over deze zaken? FNV Schoonmaak biedt nu een uitgelezen kans om al jouw vragen te stellen tijdens een speciaal vragenuurtje.

Onderzoek FNV: "Eerder stoppen bij zwaar werk moet mogelijk blijven"

Onderzoek FNV: "Eerder stoppen bij zwaar werk moet mogelijk blijven"

70 procent van de mensen die zwaar werk hebben, denkt dat werk niet vol te houden tot de pensioengerechtigde leeftijd. Dat blijkt uit een opinieonderzoek van Ipsos I&O in opdracht van de FNV. Ook blijkt dat het overgrote deel (79 procent) van de kiezers van NSC, BBB, VVD en PVV een voortzetting van het vroegpensioen voor zwaar werk te willen.

Eindrapport RAS 'Onderzoek oplopende leeftijd' in relatie tot werklast en productiviteit beschikbaar

Eindrapport RAS 'Onderzoek oplopende leeftijd' in relatie tot...

In opdracht van sociale partners heeft RAS een onderzoek laten uitvoeren met de vraag of met de oplopende leeftijd van schoonmakers de werklast voor schoonmakers toeneemt en de productiviteit afneemt. Dit onderzoek is de afgelopen periode uitgevoerd door Déhora. Inmiddels is het eindrapport opgeleverd.