Uitkeringsinstantie UWV kwam begin dit jaar met een analyse van de schoonmaakbranche. Dat er krapte is op de arbeidsmarkt, wisten we al. Dat dat een rem op de groei van de schoonmaakbranche zet, zal je niet verbazen. Wat ik wel de moeite vind: de uitgebreide stroom aan cijfers gevat in de analyse. Die cijfers zijn voor jou ook belangrijk, want daar kun je je organisatie op sturen.
Onderscheidend zijn
‘Waar praat die jongen nu over’, hoor ik je terecht denken. Om een voorbeeld te geven: in het vierde kwartaal van 2022 waren er 21.400 schoonmaakbedrijven. Ongeveer drie op de vier bedrijven zijn zelfstandigen zonder personeel. De grote vraag is dan: hoe wil en kun je jouw bedrijf opbouwen? Een insteek kan zijn om onderscheidend te zijn in je personeelsbeleid en daarmee de werkzaamheden voor je opdrachtgever te verrichten. Of wellicht opereer je alleen met zzp’ers die je dan wel meer moet betalen. Dat moet je kunnen doorbelasten aan de klant. Je moet dan ook goed kijken of er niet sprake is van schijnzelfstandigheid.
Duurzame inzetbaarheid
Nog zo’n cijfer: inmiddels is één op de drie schoonmakers 55 jaar of ouder. Wat je daarmee kunt? Wellicht kun je die schoonmakers bijstaan in hun werk, meedenken over hun werktijden of meer aandacht geven aan ergonomie. Alles om hen duurzaam inzetbaar te maken. Daarnaast speelt dat jongeren tegenwoordig een keuze hebben. Horeca mag dan minder betalen, maar dat maakt schoonmaak niet per se populair onder jongeren. Vooral onder beginnende schoonmakers is er veel verloop, constateert het UWV, waardoor veel instroom nodig is om de uitstroom op te kunnen vangen.
Ik vrees dat we vaker en vaker als schoonmaakbedrijven ‘nee’ moeten verkopen.
Let’s make cleaning great again
Let’s make cleaning great again, zou ik bijna zeggen. Maar dat is nog niet zo makkelijk. Money talks is in dit geval zeker een deel van het antwoord onder jongeren, een insteek die Schoonmakend Nederland met haar recente campagne, onder andere via Snapchat, succesvol ter hand heeft genomen. Maar daarmee alleen ben je er niet. Oké, robotisering dan? Ook daar kun je maar een deel van het antwoord vinden. Maar inderdaad; alle beetjes helpen. Ook samen optrekken met andere partijen om creatief personeel te delen, zou kunnen. Echter, dat is ook slechts een deel van het antwoord.
Vaker ‘nee’ verkopen
Het hele antwoord, alhoewel ik dat graag voor je had gehad, is er niet. Ik vrees dat we vaker en vaker als schoonmaakbedrijven ‘nee’ moeten verkopen. Doe dat dan vooral bij klanten die de meerwaarde van schoonmaak niet inzien, er alleen op beknibbelen of je behandelen als oud vuil. Het is nu tijd om die schifting te maken. Dat ‘nee’ is niet nieuw. Schiphol levert ook minder vliegbewegingen af omdat het nu eenmaal geen personeel heeft. Het houdt gewoonweg ergens op. En dat kunnen we, met de cijfers van het UWV in de hand, heel duidelijk uitleggen. Niet iedereen is meer een klant voor jou. Dat is wennen. Zeker voor klanten die denken dat er voor jou tien anderen zijn. Dat is namelijk niet meer zo. Wuif zo’n opmerking gerust hard lachend weg.
Ronald Bruins, hoofdredacteur Service Management ronaldbruins@vmnmedia.nl