Nog naast het feit dat opdrachtgevers regelmatig contact zoeken met de redactie of zo’n tussentijdse, halfjaarlijkse verhoging wel klopt, is het ook moeilijk voor schoonmaakbedrijven om op zo’n moment met een prijsstijging van de dienstverlening te komen. Immers, concludeert zo’n opdrachtgever dan, we hadden toch een afspraak voor (minimaal) een jaar vastliggen? Waarom kom je dan nu met een prijsverhoging?
Fraaie brief
Nu lezen opdrachtgevers ook kranten en soms ook Service Management. Daar schrijven we met regelmaat over hoe schoonmaakbedrijven omgaan met prijsstijgingen. Daarbij formuleren ze vaak een fraaie brief aan opdrachtgevers, waarin ze uitleggen wat er in de cao is afgesproken, wat dat doet met hun prijzen en nemen ze mee dat materialen ook duurder zijn geworden. Als we daar over schrijven, zijn dat, naast de berichten over de cao zelf, de meest gelezen artikelen. Als schoonmaakbedrijf wil je over alles lezen dat kostenverhogend werkt of kan werken. Soms zelfs printen ze onze berichtgeving uit om deze vrolijk mee te sturen naar de opdrachtgever. ‘Zie nu, we moeten wel mee.’ Daarbij hebben ze het tij wel mee. Je kunt vaker vragen wat je wilt vragen, alhoewel dat wat overdreven klinkt. Ik bedoel maar te zeggen: Je kunt zoveel opdrachten aan als je medewerkers hebt. Of een variant daarop die ik onlangs hoorde: wie de mensen heeft, heeft de markt. Dat geldt in de uitzendbranche, maar zeker ook in de schoonmaak.
Kracht ligt bij medewerkers
Het is wat mij betreft goed dat de kracht bij medewerkers komt te liggen. En in die zin zou je je als schoonmaakbedrijf ook met je strategie moeten focussen op mensen. Hoe is hun werkgeluk? Hoe kun je ze binden en boeien, zodanig dat ze het werk leuk blijven vinden? Nu ik het opschrijf, besef ik hoe ver we zijn verwijderd van een bericht dat we in 2012 brachten. Dat was een kentering in de markt. De voorzieningsrechter in Den Haag maakte in een uitspraak korte metten met een vordering van een groot schoonmaakbedrijf. Die laatste spande een kort geding aan, omdat het werd uitgesloten van mededinging naar een groot schoonmaakcontract. De rechter destijds: “De inschrijving is niet realistisch.” Anno 2024 is het eerder de vraag waarom je een niet-realistische inschrijving überhaupt zou indienen? Wie is daarmee geholpen? Je personeel niet, jijzelf als schoonmaakbedrijf niet en ook de opdrachtgever niet. We have come a long way…
Ronald Bruins, hoofdredacteur Service Management, te vinden op facto.nl/schoonmaakbedrijven