Wat gaat er na 1 juli gebeuren?
De vuiltjes aan de lucht zijn de toegenomen inflatie, hogere energieprijzen, de krapte op de arbeidsmarkt en de tussentijdse cao-loonsverhogingen van twaalf procent. En dan is het de vraag wat er na 1 juli 2024 gaat gebeuren. Immers, dan loopt de huidige cao in de schoonmaak af. Begin 2024 maken we ons dus op voor cao-onderhandelingen. Alhoewel de onderlinge verhoudingen tussen vakbonden CNV en FNV en werkgeversorganisatie Schoonmakend Nederland zijn verbeterd, kunnen we van vakbondszijde ongetwijfeld een flinke loonvraag verwachten. Daarnaast zorgt de krapte op de arbeidsmarkt ervoor dat 76,3 procent van de schoonmaakondernemingen opdrachten annuleert. Dat alles maakt dat het leven van een schoonmaakondernemer niet over rozen gaat. Maar je zou geen ondernemer heten als je geen kansen ziet voor de toekomst. Voor een ondernemer is het glas altijd halfvol.
Volop kansen
Kansen zijn er ook. Bijvoorbeeld in verbreding van de dienstverlening naar andere facilitaire velden, in digitale toepassingen of door het inzetten van schoonmaakrobots. Wie efficiënter werkt, plukt daar juist nu de voordelen van. Waardoor je toch opdrachten kunt aangaan die anders niet mogelijk zijn. Die efficiëntie bereik je niet door als een slavendrijver de zweep erop te leggen. Personeel opjagen heeft een averechts effect, zeker nu werknemers betekenisvol werk willen hebben. Die efficiëntie bereik je alleen door scholing waardoor medewerkers beter hun werk kunnen doen, door betere planning en door tools die werknemers met taken helpen. In dit licht is het hoopvol dat uit ons onderzoek blijkt dat schoonmaakmedewerkers gemiddeld meer werken. Van 10,6 uur in 2021 gingen ze naar 11,5 uur in 2022. Ook in volwaardige banen, al dan niet met andere facilitaire taken gecombineerd, ligt een deel van de oplossing. Door uren aaneen te rijgen en niet over diverse werkgevers te verdelen, krijg je specialisatie en effectiviteit.
Kortom, hoe gaat het met jou als schoonmaakondernemer? Ik hoor het graag. Ik vermoed wel goed, alhoewel de omstandigheden beter mogen. Vat dat de gemoedstoestand goed samen?
Ronald Bruins, hoofdredacteur Service Management