VFM heeft vandaag de dag ruim veertig consultants in dienst en het adviesbureau werkt het samen met honderdveertig opdrachtgevers en veel ZZP’ers. Dat was in 1998, bij de oprichting van VFM, een heel ander verhaal. Van Hooijdonk blikt terug op de start van zijn organisatie: "De eerste vijf jaar gingen met vallen en opstaan. Vanuit mijn rol als zelfstandig facilitair adviseur nam ik eind jaren negentig de eerste medewerkers in dienst. Met het binnenhalen van KPN als klant in 2003 werd vervolgens de echte groei van VFM ingezet. Met deze groei was het tevens belangrijk om te investeren in expertise. Het aantrekken van een aantal senior adviseurs en managers in 2004 en 2005 zie ik als een belangrijk moment en kantelpunt in de organisatie. We werden een serieus bedrijf, dat adviseerde bij uiteenlopende facilitaire vraagstukken."
Samenwerking met Coppa
De jaren daarna bleef VFM zich ontwikkelen. In 2017 bereikt het Utrechtse bedrijf een nieuwe mijlpaal, wanneer een aantal senior medewerkers en MT-leden partner worden van VFM. "Er was behoefte aan een nieuwe impuls. Door deze ontwikkeling werd een groei in omzet en inhoud bewerkstelligd", aldus Van Hooijdonk. De samenwerking met inkoopadviesbureau Coppa is de meest recente koerswijziging. "Met die stap bouwt VFM verder aan haar positie als advies- en interimbureau. De in bijna 25 jaar zorgvuldig opgebouwde cultuur met onze medewerkers en opdrachtgevers zullen wij door deze samenwerking nog beter kunnen continueren."
Niet als middelpunt
Wat is de succesformule van VFM? Van Hooijdonk: "Goede mensen en een goede dienstverlening. Het klinkt misschien niet heel bijzonder, maar dat is het wel. In al die jaren heb ik geleerd dat je jezelf niet als middelpunt van de organisatie moet beschouwen, want mensen maken uiteindelijk de organisatie. Neem medewerkers aan die iets toevoegen ten opzichte van je eigen kwaliteiten, zowel inhoudelijk, commercieel als organisatorisch. We staan heel dicht bij onze opdrachtgevers en zijn daardoor heel goed in wat we doen. Klanten beoordelen
ons niet lager dan een acht , dat maakt mij trots."
Plannen voor het 25-jarig jubileum
Het 25-jarig jubileum is een heuglijk moment, dat niet onopgemerkt kan blijven, volgens van Hooijdonk: "Gedurende het jaar staan er verschillende activiteiten op de planning. Zo blikken we wekelijks terug op bijzondere momenten. We praten met medewerkers en oud-medewerkers en opdrachtgevers over hun tijd bij VFM. Er verschijnt een nieuw podcast seizoen waarin we diverse topics binnen facilitaire services bespreken met een aantal van onze relaties. Daarnaast verbinden we ons voor het 25-jarig jubileum aan de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting. Deze Stichting zet zich in voor mensen met taaislijmziekte Collega’s kozen dit doel. Met verschillende activiteiten, waaronder onze actiepagina, zetten we ons hiervoor in. Uiteraard is het ook tijd voor echt feest. Zo maken we met onze medewerkers een mooie reis en organiseren we in het voorjaar een festival voor alle betrokkenen en relaties van VFM de afgelopen 25 jaar."