Voor de oplettende kijker: helemaal nieuw is hij niet. Wie vorig jaar september zijn ogen de kost gaf tijdens de schoonmaakbeurs CMS in Berlin, kan de robot al gespot hebben. Toen won de machine met servicestation zelf de Purus Innovation Award. Wie www.servicemanagement.nl in de gaten houdt, weet ook dat diezelfde machine het tegen eerdergenoemde fabrikanten won bij een wedstrijd van de Deutsche Bahn, de Nederlandse Spoorwegen van Duitsland. Als laatste brengen we nog de Interclean van mei in gedachten, waar de Adlatus CR700 met servicestation fier prijkte naast zijn evenknieën en tevens genomineerd was voor de innovatie-award. Dus, helemaal nieuw is de schoonmaakrobot niet, maar het is wel voor het eerst dat een schoonmaakbedrijf in Nederland het apparaat kan aanschaffen (voor circa 33.000 euro). Bijzonder is ook dat de machine zichzelf autonoom kan verversen en opladen, voor degene die dat optiepakket erbij wil hebben. Het laadstation genaamd Adlatus S700 biedt autonome toevoer van schoon water, afvoer van vuil water, het herladen van de batterijen en een status check van de robot.
Adlatus schoonmaakrobot al wel te krijgen
Zagen we dat niet al eens eerder? Ja, klopt, ook op de Interclean. Kärcher kwam daar met de KIRA B50 (à ongeveer 20.000 euro), eveneens autonoom, die in Amsterdam de Innovation Award won. “Het grote verschil met onze robot is dat deze machine nog niet te koop is en de technische mogelijkheden veel beperkter zijn”, zegt Peter Kwestro, salesleader voor Noordwest-Europa bij Adlatus. “De Adlatus CR700 met service station is veel geavanceerder en bovendien nu al verkrijgbaar.” Adlatus, wat Latijns is voor assistent, ontstond drie jaar geleden als start-up uit robotfabrikant Intelligente Maschinen GmbH oftewel InMach. Kwestro: “Zij hebben ook jaren geleden mede het navigatiesysteem voor de eerste robot van Cleanfix ontwikkeld. Ruim nadat deze samenwerking gestopt was, hebben de twee oprichters van Adlatus Robotics, Matthias Strobel en Siegfried Hoghdorfer vanuit hun jarenlange Inmach-ervaring het plan opgepakt om zelf een schoonmaakrobot te ontwikkelen met nog veel meer mogelijkheden.” Ondertussen is het bedrijf gegroeid naar ruim vijftien medewerkers. Van ontwikkelaars, tot aan productie, service en sales. “Er is schoonmaakkennis gehaald bij mensen zoals ik, met zeer veel branche-ervaring.” Kwestro was hiervoor, als Taski sales leader, werkzaam bij Diversey. “Ik zit al dertig jaar in het mooie schoonmaakvak.”
Schoonmaakkennis zit in bestaande technieken
Het toevoegen van schoonmaaktechniek aan de robot, was volgens Kwestro niet de grootste uitdaging. “Die techniek kun je – als het ware – van de plank pakken. Borstels moeten kunnen roteren, de zuigmond moet goed zuigen en het geheel moet elektronisch worden aangestuurd. Daar zit de innovatie niet in. De innovatie zit hem in de sensortechnologie. Daar zijn we ten opzichte van de concurrenten het verst mee. Naast sonar, een tweedimensionale laser en touch-sensoren, heeft de robot een driedimensionale camera met infrarood. Zodoende kan de robot ook ’s nachts in een magazijn of distributiecentrum zijn werk doen. Die camera voorkomt aanrijdingen, ook als er een overhang is waar de machine tegenaan kan botsen. Het samenspel van de drie technieken werkt erg goed. Deze techniek en het behaalde reinigingsresultaat zijn de redenen dat we wedstrijd bij de Deutsche Bahn hebben gewonnen.”
Angst verdwijnt als sneeuw voor de zon
De robot moet volgens Kwestro de schoonmaker helpen. “Hem of haar ontlasten van het langdurige saaie werk. Maar het klopt dat sommige schoonmaker in eerste instantie nog wat gereserveerd tegen de schoonmaakrobot aankijken. Als ze eenmaal met de robot werken, verdwijnt die angst als sneeuw voor de zon. Daarom geven we vaak demonstraties en beantwoorden we vragen. Het betekent niet dat jouw baan op het spel staat. Nee, als schoonmaker heb je meer tijd voor andere taken. Het is een helpende hand, een gereedschap. Je kunt hierdoor als schoonmaakbedrijf meer klussen aan. Je kunt deze ontwikkeling ook zien in het licht van de krapte op de arbeidsmarkt. Zoveel handen voor het schoonmaakwerk hebben we niet. Dus kun je alle hulp wel gebruiken.” De robot is minder rendabel voor kleine of vol bezette ruimtes. Kwestro: “Vanaf ongeveer 2.500 vierkante meter vloeroppervlakte kan het zeer goed uit.”
Terugverdientijd zit tussen één en drie jaar
De terugverdientijd zit volgens Kwestro tussen één en drie jaar in, afhankelijk van de frequentie van de schoonmaak en grootte van het te reinigen oppervlak. “De machines zelf worden gebouwd voor zes tot tien jaar gebruik. Die levensduur is natuurlijk afhankelijk van hoe je met de machine omgaat. Het is een oerdegelijk apparaat, met gebruikmaking van RVS.” De robot is uitgerust met software die, net als bij de elektrische auto van Tesla, op afstand via wifi of USB-updates kan krijgen. De robot heeft een touchscreen aan de voorkant en is door de schoonmaker zelf te bedienen. Het apparaat kan zelfs via de mobiele telefoon worden aangestuurd. In vier tot acht uur is het apparaat weer opgeladen. “De Adlatus CR700 is vooral een duurzame oplossing voor grotere oppervlaktes die hoogfrequent moeten worden gereinigd. Je wilt zo weinig mogelijk stops of ontwijkende manoeuvres, want dat kost accuvermogen. Daarnaast verbruik je dan meer water en reinigingsmiddelen.”
Schoonmaakwedstrijd met vlag en wimpel gewonnen
Het schoonmaakresultaat dat de robot biedt, is volgens Kwestro ‘echt heel goed’ te noemen. “Dat blijkt ook uit het onafhankelijke rapport van Deutsche Bahn. Tijdens de wedstrijd werd ketchup, slaolie en mayonaise op het perron gemorst. Een parkoers met hindernissen werd afgezet. Taski, Hefter, Cleanfix en Adlatus waren daar uitgenodigd. Die wedstrijd hebben we met vlag en wimpel gewonnen. Niet alleen dankzij de navigatie, maar ook dankzij het reinigend vermogen van de machine. Dat zit naast de borsteldruk die hoog is, in de plaatsing van de zuigmond en het gereguleerde vermogen van de zuigmotor. Deze combinatie maakt de vloer kurkdroog. Er lopen twee stijgbuizen vanaf de zuigmond. Zodra de machine stilstaat, gaat het vermogen van de motor tijdelijk omhoog om lekwater wat anders zou kunnen terugstromen, af te zuigen. Dit doet de robot elektronisch, waar andere schrobzuigmachines dit vaak oplossen met een zwanenhals.”
Je uploadt plattegronden in software
Nieuw volgens Kwestro is ook de manier van plotten van een gebouw. “Je uploadt simpelweg plattegronden van het gebouw in onze software. Men hoeft vervolgens maar één keer de schaal in te geven, waarna de software de afstanden uitrekent. Via wifi of een usb-stick zet je die plattegrond in de computer van de machine. Mocht er wat veranderen in het gebouw, dan sleep je intuïtief bijvoorbeeld een wand ergens anders heen. Je kunt ook met een virtuele muur aangeven waar de robot niet mag komen, maar je kunt ook punten aangeven waar je wilt dat extra intensief wordt reiniging.”
Eerder afremmen, dan aansporen
In Duitsland zijn er twaalf robots actief. Tijdens de Interclean zijn er 20 verkocht. “We zijn druk aan het assembleren.” In Nederland bewerkt Adlatus, naast de directe benadering van internationale klanten, hoofdzakelijk met de twee hoofdimporteurs Jean Heybroek en Facility Trade Group de Nederlandse markt. Kwestro: “En zijdelings via de Belgische importeur Boma. Onze partners zijn getraind om de service te kunnen bieden, die bij dit soort machines past. Tevens zijn zij zeer ervaren met schrobzuigmachines.” Als laatste: Is er een kans dat Adlatus wordt overgenomen door een grote partij? “Dat is zeer onwaarschijnlijk. We willen Adlatus als merk zelf laten groeien. De markt van schoonmaakrobots komt op gang en samen met onze investeerders zien wij heel veel potentieel. Daarnaast: robotisering houdt niet op bij de schrobzuigmachine. We kijken dan ook verder. Er heerst bij Adlatus het gevoel van Pippi Langkous. Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. Onbevangen. Ik moet onze ontwikkelaars eerder afremmen, dan aansporen.”
Lees ook
Tien digitale machines en middelen die de schoonmaak vooruit helpen
Dag 1 Interclean: De schrobzuigrobot kan het nu ook helemaal alleen